حوادث

سه هشدار هواشناسی درباره بارش در بیشتر مناطق کشور/ توصیه‌ به کشاورزان

گزیده ها:

هشدار زرد سازمان هواشناسی می گوید: وقوع رگبار ، رگبار باران ، رعد و برق ، وزش باد موقت و کاهش دما در استان های گیلان ، گلستان ، خراسان شمالی ، خوزستان ، ایلام ، لرستان ، چهارمحال و بختیاری ، فارس ، بوشهر ، یزد ، کرمان ، خراسان جنوبی و همدان پیش بینی می شود و فردا (22 آبان) استان های گیلان ، خوزستان ، چهارمحال و بختیاری ، خراسان جنوبی ، یزد ، فارس و کرمان دور از انتظار نیستند.

بر اساس این هشدار ، روز جمعه (14 آبان) در استان های همدان ، بوشهر ، چهارمحال و بختیاری ، فارس ، یزد ، گیلان ، کرمان ، هرمزگان ، خراسان جنوبی و اصفهان رعد و برق و رعد و برق همراه با رعد و برق وجود دارد و این شرایط در روز شنبه نیز ادامه خواهد داشت. (15 نوامبر) در استانهای البرز ، تهران ، قزوین ، قم ، مرکزی ، لرستان و چهارمحال و بختیاری.

سازمان هواشناسی همچنان هشدار داده است که فعالیت سامانه بارشی در کشور تا روز یکشنبه (25 آبان) ادامه خواهد داشت و طی این روز در استانهای خراسان رضوی ، خراسان جنوبی ، سیستان و بلوچستان ، فارس ، کرمان ، هرمزگان و یزد خواهد داشت.

سازمان هواشناسی همچنین هشدار می دهد که به دلیل باران و پایین آمدن دما در کشور احتمال خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد. بنابراین در استان گیلان باید بار کیوی را مطابق با باد کنترل کرد و دام ها را باید در امتداد رودخانه و کانال ها تا سه ساعت پس از باران متوقف کرد. در استان خراسان شمالی ، برداشت سیب زمینی ، سیب زمینی و پیاز باید تسریع شود و برداشت زعفران به ویژه در شهر فاروج انجام شود.

سازمان هواشناسی استان خوزستان در حال تسریع در برداشت برنج ، انتقال خرما و برنج از فضای باز به انبار و آبیاری ذرت نیست. این سازمان توصیه کرده است که چغندر قند پس از باران در استان همدان برداشت شود و پس از باران به دلیل افزایش رطوبت در محصولات پاییزه ، گلخانه ها و انبارها تهویه شوند.

تسریع در برداشت برنج در مناطق سردسیر ، عدم آبیاری مزارع ذرت در اثر بارندگی و وزش باد در استان ایلام ، تسریع در برداشت چغندرقند در استان لرستان ، تسریع در برداشت سیب زمینی و چغندرقند و استفاده از کود Soloptas در مزارع کلزا برای مقاومت در برابر سرما در استان چهارمحال و بختیاری ، تسریع در برداشت کدو و چغندرقند در مناطق مرکزی و شمالی استان فارس از توصیه های سازمان های هواشناسی است.

طبق هشدار سازمان هواشناسی در استان بوشهر ، کشاورزان باید دانه های کنجد را بپوشانند یا آن را برای ذخیره نگهداری کنند ، و در استان خراسان شمالی زرشک باید جمع آوری و برای نگهداری منتقل شود. در استان خراسان رضوی باید برداشت محصولات باغی و صیفی ، پنبه ، سیب زمینی و کوددهی مزارع چغندر قند تسریع شود تا خطر یخ زدگی کاهش یابد.

سازمان هواشناسی به کشاورزان کرمانی توصیه کرده است که انار ، سیب و خرمالو را برداشت کرده و محصولات پسته را برای نگهداری تحت پوشش یا حمل قرار دهند.

در این دوره دامداران و عشایر در استان چهارمحال و بختیاری باید از عبور از ارتفاعات و توقف در رودخانه ها و جویبارها خودداری کنند. در استان سیستان و بلوچستان به دلیل افت ناگهانی دما ، باید دمای مرغداری ها و گلخانه ها کنترل شود.

برای افزایش چرخه آبیاری محصولات صیفی به دلیل بارندگی و پایین آمدن دما در شهر بشاگرد هرمزگان ، عدم محلول پاشی و تسریع در برداشت رتون و کشت برنج در استان مازندران و تسریع در برداشت چغندرقند و انتقال آن به انبار در استان مرکزی توصیه های دیگر سازمان هواشناسی است.

به گزارش یومیر ، سازمان هواشناسی هشدار زرد دیگری درباره تداوم سیستم باران ، باران ، رعد و برق و وزش باد نسبتاً شدید همراه با تگرگ در برخی از مناطق کشور صادر کرده است.

بر این اساس ، این شرایط امروز (12 نوامبر) در استان های گیلان ، مازندران ، گلستان ، خراسان شمالی ، خراسان رضوی ، اردبیل ، آذربایجان غربی ، آذربایجان شرقی ، کردستان ، ایلام ، کرمانشاه ، همدان ، مرکزی ، قم ، اصفهان ، خوزستان وجود دارد. ، چهارم بختیاری ، کهگیلویه و بویراحمد ، لرستان ، یزد ، نیمه شمالی فارس ، شمال کرمان ، زنجان ، قزوین ، البرز ، تهران و سمنان پیش بینی می شود.

ادامه بارش فردا (22 آبان) در استان های گیلان ، مازندران غربی ، خراسان رضوی ، خراسان جنوبی ، اردبیل ، همدان ، مرکزی ، قم ، اصفهان ، خوزستان ، چهارمحال و بختیاری ، کهگیلویه و بویراحمد ، لرستان ، یزد ، یزد ، یزد ، یزد ، یازارها ، نیمه شمالی کرمان ، زنجان ، قزوین ، البرز ، تهران ، سمنان ، ایلام ، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی دور از انتظار نیستند.

سازمان هواشناسی در ادامه هشدار داد که رعد و برق و رعد و برق همراه با کاهش دما در روز جمعه (14 آبان) در استانهای گیلان ، مازندران ، خراسان رضوی ، خراسان جنوبی ، یزد ، کرمان ، شمال سیستان و بلوچستان ، غرب و شمال هرمزگان ، بوشهر ، فارس ، اصفهان ، خوزستان ، چهارمحال و بختیاری ، کهگیلویه و بویراحمد ، لرستان ، همدان ، مرکزی ، قم ، قزوین ، البرز ، تهران و سمنان پیش بینی می شود و این شرایط جوی شنبه (24 آبان) در گیلان ، خراسان جنوبی خواهد بود استانها رضوی ، خراسان جنوبی ، یزد ، کرمان ، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان و هرمزگان ادامه دارد.

طبق اعلام سازمان هواشناسی ، احتمال افزایش سطح آب رودخانه و رواناب ، لغزندگی جاده ها ، احتمال بارش برف در ارتفاعات ، جاری شدن سیل در جاده ها و تگرگ در مناطق جنوبی وجود دارد. بنابراین باید از توقف و تردد در کنار رودخانه ها خودداری کرد و هنگام کوهنوردی باید احتیاط کرد. سایر توصیه های هواشناسی برای اطمینان از ایمنی و گرمایش وسایل نقلیه به ویژه هنگام عبور از جاده های کوهستانی و بررسی و بازگشایی آبراه ها است.

در هشدار زرد دیگر ، این سازمان از وزش باد و افزایش ارتفاع موج بین یک تا 1.5 متر در مناطق مرکزی و شرقی خلیج فارس خبر داد. بنابراین از بعدازظهر جمعه (14 نوامبر) با افزایش ارتفاع موج و وزش باد در این مناطق روبرو خواهیم شد.

سازمان هواشناسی هشدار داده است که ممکن است تورهای ماهیگیری پاره شود ، قایق های کوچک و کشتی های سبک غرق شوند. بنابراین ، هنگام مسافرت با قایق های سبک و تفریحی و انجام فعالیت های ماهیگیری باید احتیاط کرد و هماهنگی های لازم توسط کلیه فعالان در حمایت از صنایع فراساحلی انجام شود.

وقتی سازمان هواشناسی زنگ هشدار زرد صادر می کند ، به این معنی است که پدیده های جوی رخ می دهد که می تواند سفر و فعالیت های روزمره را مختل کند. این هشدار برای افزایش آگاهی عمومی صادر شده است تا بتواند آنها را برای مقابله با پدیده های جوی که کمی جدی تر از حد معمول هستند آماده کند. از سوی دیگر ، مسئولان از این هشدارها آگاه هستند تا در صورت لزوم بتوانند اقدامی انجام دهند.

دکمه بازگشت به بالا