اجتماعی

سهم برابر زنان و مردان در ناباروری/ راه‌های درمان ناباروری در مردان

براساس آمارهای اخیر در مورد رشد جمعیت ، رشد جمعیت کشور در سال گذشته زیر یک درصد کاهش یافته است. این آمار نگران کننده لزوم تلاش بیشتر برای اجرای سیاست های جمعیتی را برجسته می کند. یکی از اقداماتی که می تواند در دستیابی به راهبردهای جمعیتی مؤثر باشد ، توجه ویژه به زوج های نابارور ، افزایش آگاهی و حمایت از آنها است. ناباروری مردان سهم مساوی از علل زن دارند و در هنگام تشخیص و درمان ناباروری ، مردان باید برابر با زنان در نظر گرفته شوند.

به گزارش یومیر دکتر. ناصر امیرجانتی ، مدیر کلینیک درمان ناباروری مردان ، در مصاحبه ای مستقیم با حضار در صفحه رسمی اینستاگرام مرکز درمانی ناباروری ابن سینا اظهار داشت: “ناباروری یک مسئله کاملاً زنانه نیست. معادل در ایران حتی نسبت دلایل مذکر از علل زن بیشتر است ، بنابراین زوج ها باید از ابتدای تشخیص و درمان ناباروری با هم معاینه شوند. حتی اگر علت مشخصی در یک زن مشخص شود ، بازهم بررسی وضعیت مرد مهم است زیرا ممکن است هر دو طرف مشکلاتی داشته باشند ، بنابراین زوج های نابارور باید برای ناباروری در مرکزی که زوج در آن متمرکز شده اند و فقط بر روی زن یا فقط روی آنها نیست ، درمان شوند. مرد .

وی دلایل ناباروری مردان را انواع مختلفی از شدید تا خفیف ذکر کرد و توضیح داد: یکی از مهمترین دلایل ناباروری ، آزواسپرمی است. آزواسپرمی شرایطی است که هیچ اسپرم در نمونه مایع منی یافت نمی شود. حدود یک درصد از مردان مبتلا به آزواسپرمی هستند و تقریباً. 10 درصد از مردان نابارور مبتلا به آزواسپرمی هستند. آزواسپرمی هیچگونه علائمی ندارد ، به این معنی که از نظر ظاهری ، فیزیولوژی و عملکرد جنسی کاملاً طبیعی است.با این حال ، مردان آزواسپرمی نباید ناامید شوند زیرا آزواسپرمی اغلب تحت درمان قرار می گیرد ، نه با درمان های ساده بلکه با کمک ها.

وی افزود: در حقیقت پیش آگهی درمان آزواسپرمی خوب است و می توان با روش هایی مانند هورمون درمانی یا بیوپسی بافت بیضه مایع منی برای IVF به دست آمد. مشکلاتی از قبیل تعداد کم اسپرم ، تحرک کم اسپرم و مورفولوژی یا شمارش غیر طبیعی اسپرم دلایل خفیف نازایی مردان است. با این حال ، یافتن علت ناباروری مهمترین قسمت کار است و نباید مستقیم به IVF برویم. ممکن است عمل جراحی لازم باشد یا اینکه تاریخچه پزشکی ممکن است نشان دهد که مرد داروهای خاصی مصرف می کند ، مانند برخی داروهای روانپزشکی یا فشار خون که در انزال دخالت می کند.

عضو تیم متخصص مرکز تحقیقات ناباروری ابن سینا گفت: اگر اسپرم در تست های استاندارد اسپرموگرام وجود نداشته باشد ، برای یافتن اسپرم به دنبال بافت بیضه خواهیم بود. ما این کار را با استفاده از میکروسکوپ جراحی بسیار ظریف انجام می دهیم که آسیب بافت بیضه را به حداقل می رساند. در 50 تا 60 درصد موارد ، مایع منی مناسب برای تزریق بافت بیضه حاصل می شود ، اما اگر مایع منی از بافت بیضه حاصل نشود یا از کیفیت مناسبی برای IVF برخوردار نباشد ، روش اهدای جنین به عنوان یک گزینه درمانی قطعی توصیه می شود. اگر سطح هورمون زیاد باشد ، بیضه بسیار آتروفیک است و حتی میکروسکوپی دو طرفه نیز مؤثر نیست ، استفاده از جنین اهدا شده راه حل نهایی محسوب می شود. در این حالت ، ما این زوج را به کلینیک درمانی جایگزین این مرکز ارجاع می دهیم.

این متخصص ارولوژی بر اهمیت انجام تست های اسپرم در آزمایشگاه های تخصصی تأکید کرد و گفت: آزمایش اسپرم باید در آزمایشگاه های مراکز و کلینیک های ناباروری انجام شود ، نه در آزمایشگاه های عمومی. زیرا روش و روش ارزیابی نمونه های منی در این آزمایشگاه ها متفاوت و بسیار دقیق تر از آزمایشگاه های عمومی است. شرایط آزمایش نیز بسیار مؤثر است. به عنوان مثال ، شما نیازی به روزه گرفتن ندارید ، اما بهتر است صبحانه کامل میل کنید. یا او نباید استرس بخورد و سعی کند در شرایط عادی نمونه ای از آن بگذارد. نتایج آزمایش صندلی حتی اگر طی یک هفته انجام شود می تواند متفاوت باشد.

وی تشخیص این بیماری را براساس آزمایش اسپرم اشتباه دانست و توضیح داد: “وقتی فردی با آزمایش اسپرموگرام همراه است ، نباید فقط براساس آن تشخیص یک تشخیص درست کنیم.” باید یک تاریخچه دقیق و دقیق از بیمار بدست آوریم ، او را معاینه کنیم ، آزمایشات را تکرار کنیم و از سونوگرافی بخواهیم. حتما پرونده زن را مرور کنید و در آخر طبق همه اینها یک طرح درمانی پیشنهاد دهید.

مدیر کلینیک مردان در کلینیک ناباروری اینسینا درباره DFI یا شاخص نارسایی کروموزوم برای اسپرم توضیح داد: “آزمایش اسپرموگرام برای تشخیص نازایی مانند ECG برای متخصصان قلب است.” این بدان معنی است که ما باید یک تست صندلی دقیق و قابل اعتماد داشته باشیم. در دهه های گذشته ، نمونه های اسپرموگرام توسط تکنسین های آزمایشگاهی تحت میکروسکوپ مورد بررسی قرار گرفتند و تنها شاخص های معمول مانند تعداد ، تحرک و مورفولوژی و برخی از خصوصیات ماکروسکوپی مانند ویسکوزیته و pH مورد بررسی قرار گرفت. با این وجود ، امروز ما از پیشرفت هایی در این زمینه استفاده می کنیم که مستقل از فرد است و می توان با استفاده از این مجموعه های تشخیصی ، ساختار مولکولی اسپرم را ارزیابی کرد.

وی گفت: “یكی از ویژگیهای مولكولی كه با روش جدید ارزیابی می شود ، DFI یا كروموزومی مایع منی است.” یعنی می توان اسپرم هایی را تشخیص داد که اختلال در ژنتیک و بلوغ کروماتین دارند ، اگرچه طبیعی است که درصد درصد اسپرم ، تقریباً باشد. 15 درصد اسپرم ها چنین اختلالی دارند. علت افزایش نارسایی کروموزومی در اسپرم ها متنوع است ، به این معنی که هر علتی که باعث کاهش باروری مانند واریکوسل ، قرار گرفتن در معرض گرما یا امواج مضر و فشار روانی می شود ، می تواند باعث افزایش DFI شود.

وی گفت: “در مواردی که آزمایش روتین طبیعی است ، علت خاصی پیدا نمی شود و IVF مؤثر نیست. ما این آزمایش را درخواست می کنیم و شاخص DFI در سقط های مکرر تکرار می شود زیرا ممکن است دلیل سقط های مکرر باشد.” جنتی در مورد استفاده از تست در درمان ناباروری. این شاخص زیاد است. البته این تست برای همه لازم نیست. حتی در مراکز پیشرفته ، این آزمایش فقط در موارد خاص و با تشخیص پزشک درخواست می شود. اگر شاخص DFI بین 15 تا 30 باشد ، ما آن را مرزی یا قابل قبول می دانیم و اگر بالای 30 باشد ، یک اختلال محسوب می شود. مهمتر از همه ، اگر DFI دچار اختلال شود ، دیگر نیازی به نگرانی نیست زیرا درمان پزشکی به همراه توصیه های پزشکی معمولاً به خوبی جواب می دهد و دو ماه بعد دوباره درخواست می کنیم این تست را بررسی کنیم تا تغییرات را بررسی کنیم.

این عضو تیم متخصص مرکز نازایی ابن سینا واریکوسل شایع ترین علت ناباروری مردان قابل تشخیص را دانست و توضیح داد: درمان واریکوسل جراحی است ، اما همه موارد واریکوسل نیازی به جراحی ندارند. اگر فرد نابارور باشد ، آزمایش اسپرم طبیعی نیست و وضعیت خانم در ماه های آینده پایدار است ، ما عمل جراحی واریکوسل را انجام خواهیم داد ، اما اگر جوانانی که علائمی مانند درد دارند و واریکوسل را تشخیص می دهند ، بهتر است از آتروفی بیضه جلوگیری شود. ناباروری در آینده در همان سنی انجام می شود که جراحی واریکوسل انجام می شود. جراحی واریکوسل تقریباً است. در صورت انجام غیر میکروسکوپی ، 10 تا 15 درصد بیشتر احتمال دارد که تکرار شود ، به خصوص اگر شدید باشد اما در صورت انجام میکروسکوپی بسیار نادر است. در مرکز ابن سینا از پیشرفته ترین میکروسکوپ جراحی استفاده می کنیم و هرگز تکرار نشده ایم. طبق مطالعات و تحقیقات ، احتمال آتروفی و ​​هیدروسل در میکروسکوپی کمتر از 5 درصد است.

جنتی در بیانیه ای گفت: “این مهم است که زوج های نابارور بتوانند درمان خود را در یک مرکز جامع ناباروری پیگیری کنند.” مرکزی که زوجین را معاینه می کند و کلیه خدمات بالینی و پاراکلینیکی را به زوج های نابارور ارائه می دهد. درمان ناباروری یک تلاش تیمی است و متخصصان زنان ، مردان و جنین شناسان و سایر تخصص های مرتبط با آن مانند ژنتیک ، ایمونولوژی ، داروهای داخلی و غدد درون ریز ، عفونی و تغذیه باید برای تشخیص و درمان آن با یکدیگر همکاری کنند ، بنابراین زوج های نابارور را توصیه می کنم. از اول فرصت را با انواع روش های درمانی از دست ندهید و از ابتدا به مراکز درمانی ناباروری مراجعه کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا