بین الملل

سابقه گزینه احتمالی بایدن برای ریاست سازمان سیا/ چرا بایدن دنبال چهره‌های ضدایرانی برای پست‌های حساس است؟

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا ، منابع آگاه گزارش داده اند که جو بایدن ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده ، در حال بررسی انتخاب مایکل جوزف مورل ، معاون سابق رئیس سازمان سیا ، برای تصدی پست مدیر این سازمان اطلاعاتی است. باید دید چرا بایدن این شخص خاص را به عنوان رئیس یکی از مهمترین آژانسهای اطلاعاتی کشورش انتخاب کرده است.

نگاهی به برداشت مشترک هر دو در مورد منطقه غرب آسیا و به ویژه ایران نشان می دهد که بایدن به دنبال شخصی است که در اعلام قصد خود برای حمله به اهداف ایرانی دریغ نکند.

مصاحبه مورل در مورد تحولات غرب آسیا در تابستان 2016 به وضوح تمایل وی را برای هدف قرار دادن اهداف ایرانی نشان می دهد.

علاقه مورل به ترور ایرانیان!

وی در این مصاحبه از نقش ایران در مسلح کردن نیروهای مردمی عراق برای مبارزه با داعش انتقاد کرد و ادعا کرد که نیروهای شیعه در عراق برای حمله به آمریکایی ها مسلح شده اند. وی بر نقش ایران در تحولات عراق تأکید کرد و گفت که ما باید ایرانیان را مجبور به پرداخت هزینه اقدامات خود کنیم. وی تأکید می کند که روس ها و ایرانی ها باید هزینه اقدامات خود در سوریه را بپردازند. مورل اصرار دارد که ما باید ایرانی ها و روس ها را بکشیم تا آنها بتوانند هزینه اقدامات خود را بپردازند. وی ادامه داد که من نمی ترسم تهران و مسکو سخنان من را بشنوند. من به دنبال حمله به گارد ریاست جمهوری بشار اسد رئیس جمهور سوریه هستم ، می خواهم هواپیماها ، هلی کوپترها و نیروهای وفادار به اسد را بمباران کنم و با فشار بر اسد ، ایران و سوریه دولت اسد را روی میز مذاکره قرار دهم.

مصاحبه معروف مورل که در آن او مخفیانه از قتل ایرانیان صحبت می کند

پیشینه مورل کافی است تا انتخاب بایدن به عنوان مدیر CIA از دولت جدید کاخ سفید پنهان بماند.


بیشتر بخوانید:

تصمیم گیرنده در جنگ عراق به بایدن کمک می کند / دیک چنی کیست و چه نظری دارد؟


مورل از سال 2010 تا 2013 به عنوان معاون مدیر کل CIA فعالیت می کرد و در حال حاضر مدیر نیروی بین المللی کمک به امنیت در واشنگتن است. مایک مورل ، 62 ساله ، در اوهایو متولد شد. وی در سال 1980 به سیا پیوست و حدود 33 سال در CIA سمت های مهمی داشت. وی اقتصاددان بود و یکی از مهمترین مشاوران جورج دبلیو بوش در سال 2001 ، به ویژه در حوادث 11 سپتامبر بود. او تمام روز را با بوش گذراند و اسامه بن لادن و القاعده را مسئول حملات 11 سپتامبر دانست. مورل برای نقش اصلی خود در عملیات علیه اسامه بن لادن جایزه مدال اطلاعات را از آن خود کرد. او به خوبی با منطقه غرب آسیا و حتی آسیای شرقی آشنا است.

بایدن دو ماه پیش ، در یادداشتی که توسط سیانان منتشر شد ، از راه های عاقلانه برخورد با ایران صحبت كرد.

وی در مصاحبه دیگری در سال 2015 ، از نظرات برخی کشورهای عربی مرتجع منطقه حمایت کرد و گفت که کشورهای عربی معتقدند که ایران به دنبال تسلط بر منطقه است. بنابراین ، ایران می خواهد سلاح های هسته ای را به عنوان ابزاری برای این قدرت هژمونیک بدست آورد. وی ادامه داد که کشورهای عربی تا زمان مرگ از ایران می ترسند.

با این وجود جو بایدن علی رغم ظاهر آرام و خندان ، روشی اقتدارگرا دارد. وی که می دانست محور مقاومت ایران و رژیم صهیونیستی اولین دشمن کشورهای اسلامی محسوب می شود ، در یکی از مصاحبه های خود گفت: من صهیونیست هستم. برای صهیونیست بودن لازم نیست یهودی باشید.

ایران ستیزی ، جنگ و آشنایی با غرب آسیا از ویژگی های مشترک بیشتر توانایی های بایدن است.

علاوه بر این ، او از همسویی با دشمنان ایران دریغ نکرد ، زیرا بایدن معاون اول باراک اوباما بود. جو بایدن حتی در ایالات متحده با جیسون رضاییان جاسوس آمریکایی سلفی گرفته است. رضاییان در سال 1983 وارد ایران شد و پس از ناآرامی ها در سال 1988 کشور را به مقصد ایالات متحده ترک کرد. وی در سال 1991 تحت پوشش روزنامه نگار واشنگتن پست به ایران بازگشت.

رضاییان در ژوئیه 1993 در بالاترین سطح مذاکرات هسته ای در پی شکستن امنیت ملی دستگیر شد و یک سال و نیم بعد در تبادل زندانیان بین ایران و ایالات متحده آزاد شد. وی یکی از شخصیتهای اصلی کاخ سفید بود.

بایدن در مورد پایان دادن به خصومت کشورش با ایران صحبتی نکرده است. او دو ماه پیش ، در یادداشتی که توسط سنان منتشر شد ، از راه های هوشمندانه ای برای سرکوب ایران صحبت کرد. این یادداشت به وضوح نشان می دهد که هیچ تفاوتی در موقعیت بین بایدن و دونالد ترامپ و به طور کلی دموکرات ها و جمهوری خواهان در ایالات متحده در برابر تهران بر سر اصل فشار و اقدام علیه ایران وجود ندارد.

برخلاف بسیاری از تصورات ساده انگارانه ، بایدن گزینه نظامی را علیه ایران ترجیح داده و حتی ایران را به ساخت بمب هسته ای متهم کرده است. وی به دوران معاون اول رئیس جمهور اوباما اعتقاد داشت: “در صورت لزوم ، ایالات متحده خطر جنگ با ایران را می پذیرد.”

نگاهی اجمالی به اسامی افرادی که بایدن برای پست های کلیدی در دولت بعدی ایالات متحده استفاده خواهد کرد بیانگر آن است که ضد ایران ، جنگ و آشنایی با منطقه غرب آسیا رایج ترین این گزینه ها است.

انتهای پیام / 4155 /

دکمه بازگشت به بالا