عمومی

روند صعودی پرخاشگری با افزایش دمای هوا

چهار شخصیت مختلف آب و هوا؛ گرما چه آسیبی به روحیه افراد می زند؟

به گزارش یومیر و به نقل از اخبار آنلاین«به گفته محققان، آب و هوا تأثیرات متفاوتی بر روحیه افراد دارد که البته بیشتر منفی است تا مثبت. روزهای گرم تابستان که دمای هوا بسیار بالاست، باعث ایجاد احساسات آزاردهنده ای مانند تحریک پذیری، اضطراب، ترس یا حتی خودکشی در افراد می شود.

این وضعیت نه تنها در هنگام گرم شدن هوا، بلکه در هنگام بارندگی شدید نیز اعمال می شود. مردم هنگام بارندگی خسته و غمگین می شوند، به خصوص در مناطقی که انتظار باران وجود ندارد. در هنگام گرما و باران، نارضایتی از زندگی افزایش می یابد.

افکار خودکشی در فصول گرم سال

اگرچه فصول گرم مانند بهار و تابستان برای بسیاری از افراد امیدوارکننده است، اما افراد مبتلا به افسردگی را آزار می دهد. مطالعات نشان داده است که نور روز بیشتر و دمای گرمتر در بهار و تابستان باعث می شود افراد افسرده ای که در فضای باز کار می کنند بیشتر از ماه های سرد سال به فکر خودکشی بیفتند. این افکار معمولا در روزهای بسیار گرم تابستان به اوج خود می رسند.

به گفته محققان، میزان خودکشی به عوامل روانی، بیولوژیکی و اجتماعی زیادی مرتبط است، اما هوای گرم نیز می تواند در خودکشی موثر باشد. البته پیش از این محققان علت این مشکل را تغییر مواد شیمیایی مغز ناشی از گرما می دانستند، اما در بررسی های بیشتر دریافتند که دمای بالا باعث تحریک پذیری، پرخاشگری و رفتارهای ناگهانی می شود.

در بررسی‌های بیشتر مشخص شد زمانی که دمای هوای منطقه علی‌رغم سال‌های گذشته بیش از حد افزایش می‌یابد، افراد آسیب‌پذیر نمی‌توانند به راحتی با شرایط جدید سازگار شوند و این بر روحیه آنها تأثیر منفی می‌گذارد و گاهی منجر به خودکشی می‌شود.

حالت شناختی در انسان در گرما

مطالعات متعدد نشان داده است که گرمای بیش از حد باعث نقص در عملکرد شناختی افراد می شود. محققان دانشگاه هاروارد وضعیت شناختی، تمرکز، پردازش اطلاعات، زمان واکنش و وضعیت حافظه 44 دانشجوی داوطلب را در این آزمایش بررسی کردند. نتایج آزمایش نشان داد دانشجویانی که در خوابگاه ها با تهویه مطبوع مناسب زندگی می کردند، در آزمون های آزمایشی محققان بسیار بهتر عمل کردند. در حالی که دانشجویانی که در خوابگاه های بدون تهویه مناسب بودند، در امتحانات خود نتیجه خوبی کسب نکردند.

در مطالعه ای دیگر، همین محققان وظایف شناختی پیچیده دانش آموزان، مانند حافظه کاری (کاری) آنها را بررسی کردند. حافظه کاری بخشی از حافظه بلند مدت است که دسترسی به اطلاعات مربوط به کارهای روزانه را ممکن می سازد. نتیجه این مطالعه نشان داد که حافظه کاری افرادی که از استرس گرمایی رنج می بردند به طور قابل توجهی مختل شده است.

اختلالات خواب در گرما

خواب کافی و مناسب مهمترین وظیفه سلامت انسان است. کم خوابی تاثیرات منفی بر خلق و خو، افسردگی و شرایط شناختی افراد دارد. هنگامی که دمای مرکزی بدن سرد می شود، فرد به آرامی به خواب می رود. اما دما و گرمای بالا مانع از روند طبیعی خنک شدن بدن شده و باعث بی خوابی می شود. این وضعیت با افزایش رطوبت بدتر می شود.

افزایش خشونت در گرمای زیاد

شواهد علمی نشان داده است که بین درجه حرارت بالا و پرخاشگری همبستگی مثبت وجود دارد. البته ما وقتی می گوییم خونمان به جوش آمد این سوال را در زبان روزمره مطرح کرده ایم. در بررسی ارتباط بین پرخاشگری و درجه حرارت بالا، محققان دریافتند که با افزایش دما، پرخاشگری و خشونت افراد به ترتیب 14 و 4 درصد افزایش می یابد. علاوه بر این، خشونت خانگی در روزهای بسیار گرم و طاقت فرسا افزایش می یابد و معمولاً زنان و کودکان در اثر این نوع خشونت آسیب می بینند.

درجه حرارت بالا و بیماران مبتلا به اختلالات عصبی

بیماران مبتلا به اختلالات شدید روان پریشی یا خلقی، اختلالات سوء مصرف مواد یا اختلالات شناختی معمولاً نسبت به سایرین نسبت به گرمای شدید حساس تر هستند و توانایی شکننده خود را برای فکر کردن و عمل صحیح از دست می دهند و نمی توانند به درستی از خود مراقبت کنند. این افراد بسیار بیشتر از گرمازدگی و سایر عوارض ناشی از گرما رنج می برند.

در عین حال فقر، مسکن نامناسب و عدم دسترسی به محیط های خنک این آسیب ها را تشدید می کند.

چهار شخصیت آب و هوا

محققان هلندی در مطالعه ای روی 415 نوجوان دریافتند که آب و هوا بر نیمی از آنها تأثیر خاصی ندارد. در حالی که روحیه نیمه دیگر نوجوانان تحت تاثیر شرایط آب و هوایی است. این محققان با بررسی بیشتر ویژگی های شخصیتی این نوجوانان چهار نوع شخصیت آب و هوایی را پیدا کردند. البته نمی توان این چهار نوع شخصیت را به همه مردم دنیا تعمیم داد، اما این شخصیت ها به صورت بالقوه وجود دارند و با توجه به آن ها تا حدودی می توان رفتار افراد را نسبت به تغییرات اقلیمی پیش بینی کرد. این شخصیت ها عبارتند از:

1. عاشق تابستان (17%)

هنگامی که خورشید می تابد و دما گرم است، این افراد شادتر و کمتر عصبانی می شوند یا در مواجهه با سختی ها شجاعت بیشتری دارند. اما روزهای بارانی آنها را بسیار گیج و حتی مضطرب و عصبانی می کند.

2. تنفر از تابستان (27%)

این افراد برعکس گروه قبلی هستند و زمانی که خورشید در اوج آسمان قرار می گیرد و همه چیز را گرم کرده است، احساس خوبی ندارند و تحریک پذیر می شوند. اما وقتی هوا بارانی است خوشحال می شوند و هیچ چیزی به آنها آسیب نمی رساند.

3. از باران متنفر باشید (9%)

این افراد به هیچ وجه نمی توانند روزهای بارانی را تحمل کنند و معمولا در این روزها عصبانی، ناراحت و گیج هستند. برعکس وقتی هوا آفتابی است حالشان خوب است.

4. تحت تاثیر آب و هوا (47%)

حدود نیمی از نوجوانان مورد بررسی گفتند که تغییرات آب و هوایی بر آنها تأثیری ندارد.

اقدامات موثر در برابر گرما

شما می توانید به روش های زیر از خود در برابر گرمای شدید محافظت کنید:

– نوشیدن مقدار زیادی آب؛ حتی اگر احساس تشنگی نکنید! (البته اگر به دلایل پزشکی نمی توانید مایعات زیادی بنوشید، از پزشک خود بپرسید که در هوای گرم چقدر آب می توانید بنوشید).

– با استفاده از حوله خیس خنک نگه دارید. پاهای خود را در آب سرد قرار دهید و یک حمام خنک (نه سرد) بگیرید.

– تا جایی که می توانید در مکان های خنک و دارای تهویه مطبوع بمانید و از رفتن به فضاهای باز خودداری کنید.

– در طول روز باید پرده ها را روی پنجره ها بکشید تا نور خورشید خانه یا محل کار شما را گرم نکند.

– زمانی که آفتاب نیست و نسیم خنکی می وزد، پنجره ها را باز کنید تا فضای داخلی ساختمان خنک شود.

– لباس های سبک و گشاد از الیاف طبیعی مانند پنبه و کتان بپوشید.

– کمتر از حد معمول غذا بخورید و البته غذاهای مناسب فصل تابستان را انتخاب کنید.

– از کارهای سنگین مانند ورزش های سنگین، کارهای ساختمانی زیر آفتاب و باغبانی خودداری کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا