حوادث

روایت صیاد چابهاری از ۲۵۵۵ روز اسارت در سومالی/« هر روز شکنجه می‌شدیم »

یومیر/ سیستان و بلوچستان دستگیری 14 صیاد بلوچ توسط گروه تروریستی الشباب در سال 1393 یکی از خبرهای تلخ استان سیستان و بلوچستان بود. سال ها تلاش های مختلفی برای رهاسازی این 14 صیاد از سوی مقامات مختلف کشور انجام شد تا اینکه بالاخره دو روز پیش این 14 صیاد که فقط به دلیل صید گرفتار شده بودند، رها شدند و به دور از آب رفته بودند. آنها پس از تحمل 7 سال اسارت آزاد شدند.

به گزارش یومیر، 14 صیاد ایرانی بلوچ از بندر صیادی شهرستان کنارک در سال 2014 به آب های دورافتاده ساحلی اقیانوس هند رفتند که به دلیل نقص فنی در پرتاب موتور توسط گروه تروریستی الشباب به گروگان گرفته شدند.

این صیادان پس از تحمل 8 سال اسارت، امروز با پیگیری های مستمر سازمان شیلات ایران، وزارت امور خارجه و وزارت کشور به آغوش گرم خانواده های خود بازگشتند.

عطاالله رئیسی سرپرست اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار یومیر، اظهار کرد: سیستان و بلوچستان یکی از استان های ساحلی کشور است که بیشترین میزان شیلات را در کشور دارد و همه ساله با شروع فصل صید برای امرار معاش و تامین ماهیگیری کشور به دریا اختصاص دارد و هر لنج 3 تا 4 ماه در دریا و آبهای دور صید می کند.

وی گفت: در هنگام صید، صیادان عزیز با خطرات زیادی مواجه می شوند. صیادان ما علاوه بر طوفان های دریایی با پدیده دزدان دریایی و گروه های تروریستی مواجه هستند که متاسفانه در همین لنج که در دست گروه تروریستی الشباب بود 3 صیاد جان خود را از دست دادند.

احمد عنبری یکی از صیادان آزاد شده در گفت وگو با خبرنگار یومیر، اظهار کرد: وقتی قایق ما پس از شکستن لنگر قایق خراب می شود، آب دریا ما را به ساحل می برد؛ پس از مدتی متوجه شدیم که مردم با آن برخورد کردند. ما و ما بسیار خوشحال بودیم که نجات یافتیم و به ساحل رسیدیم؛ متأسفانه آنها افراد گروه تروریستی الشباب بودند و ما را به عنوان جاسوس دستگیر کردند و بردند.

انباری ادامه می دهد: حدود 6 روز در راه بودیم و ما را به جنگلی در سومالی بردند و شروع به بازجویی و آزار و اذیت کردند. شرایط بسیار سختی داشتیم و فکر نمی کردیم که دوباره به وطن برگردیم. ما از رفتار آنها با ما کاملاً ناامید شده بودیم و در این 8 سال هیچ ارتباطی با خانواده نداشتیم.

وی ادامه می دهد: ما مدام شکنجه و بازجویی می شدیم. از وسایل ماهیگیریمان مشخص بود که برای ماهیگیری رفته ایم، اما آنها متوجه نشده بودند تا اینکه بالاخره دو ماه پیش اولین تماس را با خانواده برقرار کردیم.

احمد عنبری، حسین بازدار، محمدحسین خورا، ملابخش رئیسی، کاظم کاکلی، عبدالعزیز بلوچ، سهیل بلوچ، اسماعیل بلوچ، سید طبیب علی حسینی، طاهر بنگلزهی، نصیر بنگلزهی، زبیر نیازی، جام ترابی و چاشین داشدی از آن دسته از داشهدی. در ایرانشهر بود که پس از 8 سال امروز به آغوش گرم خانواده بازگشتند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا