اجتماعی

رشته محیط‌بانی در هنرستان‌های فارس راه‌اندازی می‌شود

یومیر/پرس مدیرکل محیط زیست فارس از راه اندازی منطقه پایلوت حفاظت از محیط زیست در هنرستان های کار و دانش این استان خبر داد.

عطا پورشیرزاد روز سه شنبه 17 شهریور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از مهرماه امسال رشته حفاظت از محیط زیست در هنرستان کار و دانش استان فارس راه اندازی می شود.

وی افزود: راه اندازی این رشته برای اولین بار در کشور به صورت پایلوت در استان های خوزستان و فارس اجرا می شود و در فارس امسال 20 هنرجو به صورت آزمایشی در هنرستان شهید مطهری در این رشته پذیرش می شوند. منطقه 2 شیراز .

مدیرکل حفاظت محیط زیست پدران با بیان اینکه این دوره ویژه دانش آموزان پسر است، گفت: نیروی انسانی برای آموزش این دانش آموزان از طریق سازمان آموزش و پرورش و محیط زیست در اختیار قرار می گیرد.

پورشیرزاد ادامه داد: صدور مدرک تحصیلی برای فارغ التحصیلان این رشته در حال حاضر الزام استخدامی ندارد اما تلاش می کنیم این افراد تحصیلکرده را در اولویت اشتغال حفاظت محیط زیست قرار دهیم.

وی در ادامه بر لزوم مهارت آموزی تاکید کرد و گفت: اگر دغدغه های زیست محیطی در جامعه رعایت نشود، قطعا توسعه پایدار نخواهیم داشت.

مدیرکل فارس میلجو با اشاره به حاکم شدن تغییرات اقلیمی در سطح جهانی، منطقه ای و محلی، افزود: یکی از دلایل اصلی این رویداد این است که اقدامات ما در زمین آینده نگر نبوده و این اتفاق منجر به این اتفاق شد.

پور شیرزاد همچنین به وضعیت بحران آب و محیط زیست فارس اشاره کرد و گفت: بحران آب ناشی از بی توجهی به محیط زیست است که بر کشاورزی تأثیر گذاشته است، اگر امروز تالاب ها خشک شوند، زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می دهد. ساکنان اطراف تالاب ها و معیشت آنها خود را گم کردند.

وی با بیان اینکه مجموعه رهبری در استان در تلاش است برنامه ریزی بلندمدتی برای حفظ محیط زیست و کاهش مشکلات برای آینده داشته باشد، افزود: امروز این انسجام و هماهنگی در استان وجود دارد اما چون حل مشکلات زمان بر است. . ، باید برنامه داشته باشیم و بلند مدت باشیم.

مدیرکل فارس میلجو با بیان اینکه احیای تالاب ها به صورت دقیق و فنی در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: وظایف دستگاه ها به گونه ای محاسبه و برنامه ریزی شده است که هر دستگاه بر اساس آنچه که دارد این وظایف را انجام دهد. است. موظف به انجام

پورشیرزاد با بیان اینکه تالاب ها از ارزش ویژه ای برخوردار بوده و احیای آن ها با زمان بندی کوتاه مدت دنبال می شود، گفت: این موضوع جدا از سایر برنامه ها و طرح های زیست محیطی است، همچنین طرح هایی در راستای برنامه محوری ارائه شده است. در گفتگو با رئیس کمیته کشاورزی پارلمان دانمارک را پیشنهاد کردیم.

مدیرکل محیط زیست فارس افزود: از جمله این پروژه ها، ایجاد مرکز پایش بهداشت و سلامت محیط زیست شهری برای شیراز بسیار ضروری است، زیرا با افزایش جمعیت این امر ضرورت بیشتری پیدا می کند و ایجاد مرکز پایش آلودگی هوا نیز ضروری است. سیستم در شیراز نیز در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به دیگر طرح های پیشنهادی گفت: معرفی اکوپارک میانکتل به منظور استفاده از ظرفیت های گردشگری اقتصادی و پژوهشی در آن و همچنین احیای جمعیت آهو در پارک ملی بختگان از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

پورشیرزاد با بیان اینکه برنامه ها فقط روی کاغذ نیست، طرح و اعتبار نیز پیش بینی شده است، تاکید کرد: معتقدیم باید بتوانیم حرکت جدیدی در سطح استان برای حفاظت از محیط زیست ایجاد کنیم.

مدیرکل فارس میلجو همچنین به راه اندازی کمپین حذف یک زباله از سطح زمین در هر روز اشاره کرد و گفت: این کمپین با توجه به سلامت محیط زیست مردم راه اندازی شده و باید در تمامی استان ها صورت گیرد.

قاسم نهاوندی، معاون محیط زیست پدر نیز در این جلسه با اشاره به انتقال صنایع آلاینده از شیراز، گفت: برای واگذاری 4 صنعت بزرگ برنامه ریزی شد. کارخانه ریشمک هم اکنون به طور کامل واگذار شده است، کارخانه پشم و شیشه باید تا پایان امسال به منطقه ویژه منتقل می شد.

وی با بیان اینکه دو تا سه سال به کارخانه سیمان مهلت داده شده و تلاش شده تا مجبور به جابجایی شود، تصریح کرد: محیط زیست در راستای وظایف خود تمام تلاش خود را انجام داده و در نهایت سبزی نرگس است. کارخانه روغن کشی که بوی نامطبوع می داد و واحد استخراج بذر تعطیل شد و در کارگروه ماده 14 طرح جابجایی این کارخانه نیز انجام شده است.

نهاوندی رودخانه پلانراهدار و آلودگی آن را از دیگر موضوعاتی دانست که جلسات متعددی برای آن برگزار و منابع آلاینده شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: علم پزشکی باید با برخی از این منابع مقابله کند و ما نیز درگیر محیط زیست هستیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا