عمومی

در ستایش سردار – یومیر

عملکرد یکی از بازیکنان تیم ملی در دو دیدار اخیر یعنی مقابل لبنان و سوریه را باید بیشتر بررسی کرد. درست است که وحید امیری بدون شک بهترین بازیکن ایران در این دو دیدار بود، اما از کنار سردار آزمون نمی توان به راحتی گذشت.

به گزارش یومیر، این روزنامه شرق وی نوشت: تیم ملی فوتبال ایران در یک قدمی صعود به جام جهانی است، شاگردان دراگان اسکوچیچ در اولین بازی دور برگشت مرحله گروهی مقدماتی جام جهانی در منطقه آسیا موفق شدند از سد سوریه بگذرند. بازی بی عیب و نقص و تماشایی با سه گل و ادامه 16 امتیاز برتری. حالا که اختلاف تیم ملی ایران با امارات رده سومی به 10 امتیاز رسیده است یعنی اگر ایران در روز هفتم از سد عراق بگذرد. بهمن ماه و با کسب سه امتیاز کامل، سهمیه جام جهانی 2022 قطر را بدون حرف و حدیث تمام می کند. البته ایران بسته به اتفاقات، حتی اگر در آن بازی مساوی هم کند، به قطر سفر می کند.

تا رسیدن به آن دیدار اما باید عملکرد یکی از ملی پوشان در دو دیدار اخیر یعنی مقابل لبنان و سوریه بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. درست است که وحید امیری بدون شک بهترین بازیکن ایران در این دو دیدار بود، اما از کنار سردار آزمون، مهاجم تیم ملی ایران به راحتی نمی توان گذشت. سردار در آن دو بازی دو گل زد که هر کدام پایه و اساس موفقیت تیم ملی و در نهایت پیروزی در مسابقات بود. او ابتدا در دقیقه 91 بازی با لبنان گل تساوی را به ثمر رساند و سپس در دیدار با سوریه از مساوی شدن بازی جلوگیری کرد و با سناریویی مشابه آنچه مقابل لبنان به ثمر رساند، توانست بازی را باز کند. هدف سوریه البته زدن وظیفه و وظیفه سردار آزمون در تیم ملی است اما دو گل آخر او در شرایط متفاوتی به ثمر رسیده است که ارزش کار او را بالا می برد. سردار آزمون در حالی به اردوی تیم ملی اضافه شد که با پرونده ای جنجالی در روسیه مواجه بود و آن طور که یکی دو رسانه روسی مدعی شده اند، شاید اکنون شرایط برای او سخت تر شود. صرف نظر از صحت یا نادرستی اتهامات سردار آزمون، البته باید اخلاق او را ستود. بسیاری از بازیکنان به دلیل قرار گرفتن در پست سردار آزمون دچار اختلال روحی می شوند و تمرکز لازم را برای دیدارهای مهم از دست می دهند اما سردار به صورت حرفه ای از عهده این کار برآمد و اجازه نداد مشکلات احتمالی در زندگی شخصی اش روی بازی او روی تیم ملی تاثیر منفی بگذارد.

علاوه بر این، زمانی که مهدی طارمی، فوق ستاره خط حمله تیم ملی از سوی دراگان اسکوچیچ به این تیم دعوت نشد، دروازه رقبا را در مقدماتی جام جهانی باز کرد. غیبت مهدی طارمی ناآگاهانه بار خط حمله تیم ملی را بر دوش سردار آزمون گذاشت. او این بار می توانست با حضور علیرضا جهانبخش انشعاب کند اما کنار گذاشته شدن جهانبخش از مبارزه با سوریه کار سردار را از دیدار با لبنان سخت تر کرد. با این وجود فرمانده آزمون به بهترین نحو ممکن به وظیفه خود عمل کرد. او از معدود بازیکنان تیم ملی بود که در فضای مجازی از مهدی طارمی حمایت کرد و ابراز امیدواری کرد که او خیلی زود به تیم ملی بازگردد و دو گل حساس در لبنان و سوریه به ثمر رساند تا جای خود را در بین بزرگان فوتبال ایران باز کند. سردار در اولین بازی سی و هشتمین گل ملی خود را به علی کریمی زد و چهارمین گلزن برتر تاریخ فوتبال ایران در سطح ملی شد. او در دیدار با سوریه به رفتن عادت نکرد و این بار با گلزنی مجدد علی کریمی تنها ماند و در کنار جواد نکونام سومین گلزن تاریخ تیم ملی ایران شد. البته صحبت از 39 گل جواد نکونام به گوش می رسد و گفته می شود او 38 گل زده اما هر چه باشد تاثیری بر سومین گلزن سردار آزمون تاریخ فوتبال ایران ندارد. سردار البته اگر در زدن ضربات پایانی روی دروازه حریف دقت بیشتری می کرد، می توانست به تنهایی قهرمان شود. او با همین عملکرد در آستانه 27 سالگی رکورد قابل توجهی دارد و تنها دو اسطوره دیگر را بر خود می بیند: اولی کریم باقری با 50 گل ملی و دومی علی دایی با 109 گل. هرچند این تصور که سردار آزمون باید در حال حاضر به دروازه ملی پوش علی دایی برسد باورنکردنی به نظر می رسد اما او تا رسیدن به کریم باقری در رده دوم بهترین گلزن ایران فاصله زیادی ندارد. با توجه به شرایطی که سردار آزمون از نظر سنی و حضور در تیم ملی دارد، شاید زمان زیادی برای عبور از کریم باقری نیاز نداشته باشد.

البته درخشش سردار آزمون به مسابقات کشوری محدود نمی شود. او تقریباً سه فصل است که به طور مداوم در عرصه باشگاهی حضور داشته و یکی از بازیکنان ارزشمند تیم زنیت است. در همین فصل و تا کنون 12 بازی برای زنیت انجام داده است که از این تعداد 7 گل و 4 پاس گل برای هم تیمی هایش ثبت کرده است. سردار با همان 7 گلی که تاکنون به ثمر رسانده در رده دوم برترین گلزنان لیگ روسیه قرار دارد و مشخصا در دو فصل اخیر شانس زیادی برای گلزنی دارد. او که با زدن چهارمین گل خود به سوریه، رکورد علی دایی را به ثمر رساند و تبدیل به بازیکنی شد که بیشترین گل را برای ایران مقابل سوری ها به ثمر رساند، یکی دو رکورد قابل توجه دیگر نیز دارد.

سردار اکنون با 60 ملی پوش با 20 گل زده در مقدماتی جام جهانی سومین گلزن برتر ایران در این مسابقات شده است. البته همین دو چهره سرشناس تیم ملی یعنی کریم باقری و علی دایی در این رده بالاتر هستند اما همانطور که گفته شد سن سردار آزمون به حدی است که می توان امیدوار بود رکوردهای مشخص تری را در مسابقات ثبت کند. آینده نه چندان دور. هم در سطح ملی و هم البته در سطح باشگاهی.»

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا