اقتصادی

درآمد حدود سه هزار میلیارد تومانی دولت از مزایده خودروهای خارجی

تعیین تکلیف خودروهای خارجی که پنج سال در انبارهای املاک بلاتکلیف مانده بودند، یکی از مهمترین اقدامات وزارت اقتصاد در ماه های اخیر است که درآمدی نزدیک به سه هزار میلیارد تومانی برای دولت به همراه داشت.

به گزارش یومیر، سازمان جمع آوری و فروش دارایی ها بر اساس اعلام وزارت اقتصاد و دارایی، سرانجام پس از پنج سال و با برگزاری دو مزایده بزرگ، انتقال خودروهای خارجی توقیف شده در بنادر و گمرکات را مشخص کرد. . به خودروهای توقیف شده وظایفی محول شد. در مزایده شماره 565 خودروهای خارجی تعداد 1062 خودرو به سفارش مقام قضایی وجود داشت که گمرک اعلام کرد در سال 1395 تعداد 22 خودرو بازخرید شده است.

پیش از ۲۵ مهرماه که روز رمزگشایی پیشنهادها بود، برخی از استان ها برای ۵۸ خودرو اعلام انطباق سند کردند که از این تعداد ۱۰ خودرو در بوشهر، ۲۱ خودرو در خوزستان و ۲۷ خودرو در مازندران بوده است.

جزئیات نتایج مزایده 565 خودروی خارجی

در این مزایده 982 دستگاه خودرو عرضه شد که از این تعداد 9 خودرو بدون پیشنهاد و 4 خودرو دارای پیشنهاد غیرعادی بوده و در واقع 71 خودرو نیز فروش نداشته اند. در حراج جدید، خودروهای فروخته نشده قبلا قرار داده شده بودند. در جریان برگزاری این دو مزایده، اخبار نادرستی نیز از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شد، از جمله در برخی رسانه‌ها، فروش 281 دستگاه خودرو به شخص حقیقی اعلام شد. در حالی که این فرد برای این تعداد خودرو مناقصه کرده بود، حدود 22 خودرو برنده شد.

یک شخص حقوقی دیگر 272 خودرو را پیشنهاد داد اما هیچ کدام را برنده نشد. افراد دیگری هم بودند که برنده این حراج نشدند. برای شرکت در مزایده محدودیتی وجود نداشت و هر فردی می توانست با پرداخت 15 درصد هزینه کارشناسی و رعایت قوانین در مزایده شرکت کند.

دور دوم حراج خودرو از 24 اکتبر آغاز می شود

همچنین حراج ویژه 566 از 3 مهرماه آغاز شد که این کار توسط سامانه ستاد الکترونیکی دولت برگزار شد و متقاضیان می توانستند پیشنهادات خود را از 8:00 صبح تا نیمه شب 1 نوامبر

در سومین روز آبان ماه پیشنهادات با حضور نمایندگان دستگاه های نظارتی، قضایی و اجرایی رمزگشایی شد. همچنین داشتن امضای الکترونیکی و ارائه ضمانت 15 درصدی الزامی بود. در آخرین مزایده حدود هزار نفر مشکل گارانتی پیدا کردند. ضمانت نامه باید معتبر و دارای مدت سه ماه باشد. نزدیک به 1200 میلیارد تومان ودیعه که از طریق سامانه ستاد به صورت الکترونیکی به خزانه واریز شده بود، قبل از مهلت قانونی به شرکت کنندگان در مزایده بازگردانده شد.

تخصیص مابقی خودروهای خارجی از مزایده اول

سازمان اموال نیز در این مزایده اقدام به فروش خودروهای خارجی باقی مانده در گمرکات کشور کرد. این سازمان در دومین مزایده خود 76 دستگاه خودروی خارجی به فروش رساند. بر اساس اطلاعات بازگشایی مربوط به فروش 76 خودروی خارجی مشمول در مزایده ویژه شماره 566 ملک، این خودروها در مجموع 393 میلیارد تومان فروخته شد.

ارزش کارشناسی این 76 خودرو 301 میلیارد تومان تعیین شد. به همین دلیل شاهد افزایش 42 درصدی ارزش فروش نسبت به قیمت پایه بودیم. میانگین قیمت فروش هر خودرو 5 میلیارد و 800 میلیون تومان بوده است.

بیشترین قیمت پیشنهادی در این حراج مربوط به پورشه ماکان با ارزش بیش از 10 میلیارد تومان و کمترین قیمت برنده مربوط به خودرو سراتو با قیمت یک میلیارد و 370 میلیون بوده است. در این مزایده دو خودرو دارای قیمت های نامتعارفی بودند که طبق قانون توقیف توقیف شد و این دو خودرو در مزایده بعدی با خودروهای دیگری که برندگان پولی برای آنها پرداخت نمی کنند، قرار می گیرد.

نگاهی آماری به دو حراج بزرگ خودرو

بلاتکلیفی این خودروها 5 سال به طول انجامید که در آن سال ها مقامات اجرایی و قضایی تصمیمی برای آنها نگرفته بودند اما در دولت سیزدهم بالاخره تکلیف آنها با جدیت پیگیری شد و در نهایت در دو نوبت مزایده آنها برگزار شد.

در حراج خودروهای فوق العاده 565 و 566 آمار کمی قابل تحلیل وجود دارد، تعداد بازدید از سایت سازمان اموال اموال قبل از مزایده زیر هزار بازدید در روز بوده است، اما تعداد بازدید از سایت سازمان در همین حد است. زمانی که حراج به 50 افزایش یافت. هزار بازدید وجود داشت. همزمان با برگزاری مزایده تعداد بازدیدکنندگان سایت سامانه تدارکات الکترونیکی دولتی 3 میلیون نفر و تعداد تماس ها و پاسخ های اپراتورهای سازمان و سامانه تدارکات الکترونیکی دولتی 10000 نفر بوده است که همچنین به طوری که تعداد ضمانت نامه های دریافتی از متقاضیان 4000 نفر و تعداد متقاضیان پیشنهادی 1700 نفر در مزایده حضور داشتند.

همچنین 10 جلسه با دستگاه های قضایی، نظارتی و اجرایی برگزار شد. 9 استان مربوط به این مزایده بودند که تعداد مدیران استان و ستادهای دخیل در برگزاری این مزایده 350 نفر بود.

آمار حراج اول را ببینید

در اولین مزایده فوق العاده خودرو تعداد خودروهای ارسالی از سوی مرجع قضایی 1062 دستگاه، تعداد خودروهای ترخیص شده در سال 1395 22 دستگاه، تعداد کل خودروهای قابل عرضه در مزایده 1040 دستگاه، تعداد خودرو با انحراف اطلاعات فنی 58 دستگاه بود. تعداد خودروهای موجود در مزایده 982 خودرو، تعداد خودروهای بدون پیشنهاد در مزایده 9 خودرو، تعداد خودروهای دارای پیشنهاد در مزایده 973 خودرو، ارزش پایه فروش کارشناس 17 هزار و 594 میلیارد ریال ارزش فروش در مزایده 40 هزار و 187 میلیارد ریال خودرو شماره 4 با پیشنهاد غیرعادی قیمت خودروهای با قیمت غیرعادی 12.520 میلیارد ریال تعداد خودروهای انصرافی پس از اعلام برنده در مزایده 5 خودرو، ارزش نهایی فروش در مزایده 27.666 میلیارد ریال و میانگین رشد قیمت نسبت به قیمت پایه کارشناسی 58 درصد بوده است.

31 درصد رشد قیمت نسبت به قیمت پایه کارشناسی در مزایده دوم

در دومین حراج ویژه خودرو تعداد خودروهای باقی مانده از حراج اول 76 دستگاه، تعداد خودروهای عرضه شده در مزایده 566 دستگاه، تعداد خودروها 76 دستگاه، ارزش پایه کارشناس فروش 301 میلیارد ریال، ارزش فروش در مزایده 431 میلیارد ریال تعداد خودروهای با پیشنهاد غیرمعمول 2 واحد، ارزش قیمت خودروهای با پیشنهاد غیرعادی برای یک دستگاه خودرو 37.6 میلیارد ریال، ارزش نهایی فروش در مزایده 393 میلیارد ریال و میانگین رشد قیمت نسبت به قیمت پایه کارشناسی 31 درصد بوده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا