اقتصادی

توضیحات دولت درباره علت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کمیسیون تلفیق

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1401 که امکان رای گیری کلیات را در فردا فراهم می کند، گفت: مسئولان دولتی در جلسه امشب علت لغو ارز 4200 تومانی را تشریح کردند.

رحیم زارع در گفت وگو با یومیر، در تشریح جلسه امشب کمیسیون تلفیق، گفت: جلسه امشب در مورد ارز بود که دولت 4200 تومان از بودجه حذف کرد و در مقابل 140 هزار میلیارد تومان منابع سرمایه گذاری و اشتغال در اختیار دولت قرار گرفت. استان ها.” صندوق توسعه و دادگستری ایران این صندوق پیش از این با نام صندوق کارآفرینی امید فعالیت می کرد.

وی افزود: دلیل حذف ارز ترجیحی توسط دولت این است که اگر چنین اتفاقی بیفتد 7 درصد به تورم اضافه می شود و در غیر این صورت تورم با باقی مانده ارز ترجیحی 28 درصد افزایش می یابد و دولت به دنبال تورم کمتر خواهد بود. “

وی در خصوص موضوع قیر رایگان در بودجه گفت: قیر رایگان در اختیار وزارت راه و شهرسازی، صندوق مسکن، بسیج و مدارس و امداد شهرداری قرار می گیرد.

زارع با اشاره به بحث تورم، پایه پولی و سهم نفت افزود: 40 درصد سهم نفت متعلق به صندوق توسعه است که دولت 20 درصد، 14.5 درصد وزارت نفت و سهم دولت 45.5 درصد است. ” با توجه به اینکه تورم امسال بیش از 49 درصد بود، مسئولان در خصوص راهکارهای کاهش تورم در سال آینده نیز توضیحاتی ارائه کردند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401 درباره مزایای بودجه گفت: با توجه به توضیحات نمایندگان دولت در بودجه سال آینده، تمرکز بر اولویت ها و حرکت به سمت برنامه کلیدی است که در راستای اصلاح ساختار بودجه است. توضیحاتی درباره حذف تسهیلات تکلیفی بانک ها و افزایش سرمایه بانک های دولتی و کاهش بدهی دولت به بانک ها. تسهیلات تکلیفی در تبصره 16 بودجه ذکر شده است که دولت در نظر دارد با بانک ها اجرا کند.

وی گفت: علاوه بر کاهش رشد اقتصادی، اقتصاد ما در چند سال اخیر دارای نوسان بوده است، بنابراین دولت به دنبال رشد مثبت اقتصادی، ثبات اقتصادی، تولید و اشتغال است.

زارع با بیان اینکه سرمایه گذاری طی چهار سال گذشته منفی بوده است، افزود: دولت برای سرمایه گذاری 3461 میلیارد تومان پیش بینی کرده است که 907 میلیارد تومان آن بانک ها، 562 میلیارد تومان پس از بازار سرمایه، 252 هزار میلیارد تومان برای مردم. بودجه دولت و ۴۳۵ هزار میلیارد تومان از شرکت‌ها، یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی، ۱۸۱ هزار میلیارد تومان از بخش خصوصی و ۸۰۰ میلیون دلار از منابع خارجی به سرمایه‌گذاری‌ها برای حرکت به سمت رشد اقتصادی ۸ درصدی اختصاص می‌یابد.

وی به موضوع نرخ ملک اشاره کرد و اظهار داشت: در سال آینده نرخ ملک 40 هزار میلیارد تومان پیش بینی می شود که تاکنون 17 هزار میلیارد تومان آن را دولت دریافت کرده است. موضوع نرخ املاک، فروش دارایی های مازاد و سود مالیات در استان ها برای بحث اشتغال و رشد اقتصادی استان ها در اختیار صندوق پیشرفت و عدالت قرار می گیرد.

زارع ادامه داد: 32 هزار میلیارد تومان طرح های تملک دارایی های اعتباری در استان ها به 128 هزار میلیارد تومان رسیده و چهار برابر شده است. در مجموع اعتبارات استان ها نسبت به سال 1400 208 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: اعتبارات آب امسال 93 هزار میلیارد تومان بوده که در بودجه سال آینده 22 هزار و 300 میلیارد تومان بوده است. 10 هزار میلیارد تومان برای شبکه ملی ارتباطات در نظر گرفته شده است و در مجموع نسبت بودجه عمرانی به بودجه جاری در سال 1401 18 درصد پیش بینی شده است که امسال 14 درصد بوده است.

وی در پایان گفت: با توجه به موضوعات مطرح شده در جلسه عصر کمیسیون، احتمالا فردا کلیات لایحه بودجه 1401 رای گیری می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا