حوادث

خبر بد برای اصفهانی ها

ثبت ۲۳ روز ناسالم در اصفهان از ابتدای سال تاکنون

آفتاب‌‌نیوز :

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار داشت: خیزش کانون‌های گردوغبار و فرسایش بادی درون و برون‌استانی ناشی از وزش تندباد شب گذشته از مناطق شمال، شرق و کویرهای مجاور سمنان و نیز دشت سجزی و کانون‌های نقطه‌ای در شرق اصفهان سبب تداوم کاهش کیفیت هوا، افزایش غلظت آلاینده‌ها، کاهش شعاع میدان دید تا ۲ کیلومتر شده است.

وی افزود: گردوغبار در مناطق شرقی، شمالی و شهرستان‌های مرکزی استان تا آخر هفته ماندگار است.

شیشه‌فروش با اشاره به استقرار الگوی گرم تابستانی با افزایش یک تا ۲ درجه‌ای دمای کمینه‌های صبح نسبت به نرمال بیان کرد: بعدازظهر امروز کارگروه اضطرار شرایط آلودگی هوا تشکیل شد.

 مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان بیان کرد: شدت گردوغبار نیمه اول روز سه‌شنبه و عصر چهارشنبه و پنجشنبه پیش‌بینی شده است.
 
 وی ادامه داد: باتوجه‌به قرارگرفتن میانگین شاخص آلودگی در وضعیت بسیار ناسالم مجدد تأکید می‌شود هر اقدامی که منجر به تشدید گردوخاک و آلاینده‌ها از جمله فعالیت‌های خاک‌ورزی و خاک‌برداری، آتش‌زدن بقایای کشاورزی و فضای سبز فعالیت‌های معدنی و حمل‌ونقل خاک و گچ ممنوع است.
 
شیشه‌فروش با اشاره به کاهش فعالیت صنایع آلاینده شناسایی شده با نظارت محیط‌زیست و همکاری اداره صمت گفت: رعایت توصیه‌های بهداشتی و حفاظت فردی در برابر گردوخاک بخصوص افراد آسیب‌پذیر و بیماران، استفاده از ماسک استاندارد، عدم ورزش و فعالیت‌های بدنی در فضاهای باز در شرایط گردوخاک، رعایت اصول ایمنی تردد در محورهای جاده‌ای با لحاظ کاهش شعاع دید و توجه به توصیه‌های پلیس‌راه تأکید می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: کمیته اضطرار شرایط گردوغبار به صورت ۲۴ ساعته نسبت به رصد و پایش شرایط ایجاد شده  با صدور اطلاعیه‌ها، پایش کانون‌های فرسایش بادی و اعمال محدودیت‌ها اقدام می‌کند.

وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بر اساس گزارش اداره کل حفاظت محیط‌زیست ۱۱ روز ناسالم و بر اساس محاسبه شاخص ازن در ایستگاه‌های شهرداری ۲۳ روز ناسالم در اصفهان ثبت شده است.

شیشه‌فروش ادامه داد: مساحت کانون‌های فرسایش بادی در استان در وضعیت بحرانی به میزان یک میلیون و ۵۰۵ هزار هکتار شناسایی شده و ۱۵۰ هزار هکتار آن در اولویت اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی، نهال‌کاری، اجرای طرح‌های آبخیزداری و سایر روش‌های کنترلی در ۱۴ کانون در شهرستان‌های خور و بیابانک نایین، کاشان، آران و بیدگل، اردستان، اصفهان، برخوار، نطنز، هرند، ورزنه، کوهپایه، گلپایگان، شهرضا، جرقویه و سجزی مطالعه شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: استان اصفهان علاوه بر متأثر بودن از کانون‌های فرسایش بادی  شناسایی شده داخلی در شمال و شرق در مناطق هم مرز با استان‌های یزد، قم، خراسان جنوبی و سمنان و نیز در اثر خشکی رودخانه زاینده‌رود و اراضی رها شده و کشت نشده به دلیل کمبود منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی نیز تحت تأثیر کانون‌های داخلی و نقطه‌ای ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: اصفهان با وزش باد با سرعت ۱۰ و ۱۵ متر بر ثانیه هم مواجه با خیزش گردوخاک می‌شود.

شیشه‌فروش گفت: وزارت نیرو باید در جهت تأمین حقابه‌های زیست‌محیطی کشاورزی و فضای سبز زاینده‌رود اقدام و ۱۷۶ میلیون مترمکعب حقابه تالاب گاوخونی  که مطالعه شده است را به استان تخصیص دهد و نیز در راستای احیای زاینده‌رود و جریان دایمی آن و پیشگیری از برداشت‌های غیرمجاز آب در بالادست حوضه و جلوگیری از بارگذاری‌های خارج از مصوبات شورای‌عالی آب و تسریع در تکمیل طرح‌های تأمین آب در حوضه زاینده‌رود اقدام کند.

دکمه بازگشت به بالا