فرهنگ و هنر

تعطیلات عید فطر؛ نقطه عطف رونق گردشگری

تعطیلات عید فطر امسال می تواند نقطه عطفی برای بخش گردشگری از زمان شیوع کووید-19 باشد. پس از تقریباً دو سال، سرانجام بسیاری از کشورها مرزهای خود را به روی مسافران کاملاً واکسینه شده باز کردند و گردشگران واکسینه نشده می توانند سفر کنند. مشروط بر اینکه نتیجه آزمایش کووید آنها در ابتدا منفی باشد. البته قوانین برای مسافران واکسینه نشده بستگی به این دارد که به کدام کشور و از کدام کشور سفر کنند.

مالدیو در حال تبدیل شدن به بهترین مقصد گردشگری برای مسافران بین المللی هند و پس از آن تایلند و امارات متحده عربی است. علیرغم بازگشایی مرزها، مالزی امسال به دلیل رتبه اول خود در سال 2019 از لیست حذف شد.

طبق بررسی های انجام شده، سفرهای داخلی به هند، مالزی، اندونزی و فیلیپین بهترین سفر است، در حالی که مسافران سنگاپور مشتاق گشت و گذار در مرزهای تازه افتتاح شده هستند و مالزی بزرگترین مقصد عید امسال است.

طبق رزروهای پلتفرم سفر دیجیتال آگودا، مسافران بین‌المللی هندی مقاصد گرم‌تری را ترجیح می‌دهند و مالدیو پس از تایلند و امارات در صدر فهرست مقاصد بین‌المللی مورد علاقه قرار دارد. مالزیایی‌ها، اندونزیایی‌ها و فیلیپینی‌ها به سمت هوای خنک‌تر می‌روند و بریتانیا و ایالات متحده مقصد ترجیحی آنها هستند.

در سال 2019، ژاپن یکی از بهترین انتخاب ها در اکثر بازارها بود. اما امسال ژاپن از لیست برترین مقاصد سفر حذف شد زیرا این کشور همچنان به روی گردشگران بسته است و این نشان می دهد کشورهایی که به سرعت محدودیت ها را کاهش داده و درهای خود را باز کرده اند از ورود گردشگران بین المللی در این مدت بهره مند خواهند شد.

در این بین برترین مقاصد امسال نیز حاکی از آن است که مسافران ترجیح می دهند بیشتر سفر کنند و کشورهایی مانند فرانسه، ترکیه، آلمان و امارات به عنوان بهترین مقاصد انتخاب شده اند. سوئیس که به خاطر شکلات و مناظر کوهستانی جذابش معروف است، در فهرست بهترین مقاصد برای همه بازارها قرار دارد.

ایالات متحده، ایتالیا و مصر نیز به عنوان بهترین مقاصد برای تعطیلات عید در رتبه بندی قرار گرفته اند. این دومین سال متوالی است که آمریکا در صدر فهرست گردشگران عید فطر قرار دارد.

ایتالیا دومین مقصد محبوب مسافران در خاورمیانه و آفریقا است و بیش از 10 درصد از پروازهای رزرو شده را به خود اختصاص داده است. مصر با 8.7 درصد رزرو از کل منطقه در جایگاه سوم قرار دارد.

قاهره، دبی و استانبول نیز از بهترین شهرهای تفریحی در عید فطر هستند و پس از آن زوریخ، عمان، ابوظبی و بحرین قرار دارند. دوحه، قطر و لاکنو، هند نیز مقاصد محبوب هستند.

رزرو تعطیلات عید نشان می دهد که سفرهای خانوادگی طی چند ماه اخیر افزایش یافته است. بر اساس داده های فعلی، پنج کشوری که بیشترین رزرو را داشتند به ترتیب عربستان سعودی، مصر، هند، امارات متحده عربی و ترکیه بودند.

ساکنان امارات می توانند تعطیلات بی دردسری را در عید فطر امسال داشته باشند. آژانس‌های مسافرتی و خطوط هوایی قبلاً رزروهای بالاتر از میانگین را در ماه گذشته گزارش کرده‌اند، اگرچه برخی تخفیف‌های بالا در بلیط هواپیما انگیزه‌ای برای سفر هوایی است.

ترکیه به دلیل هزینه کمتر و گزینه های تفریحی متنوع در بین مهاجران و شهروندان بسیار محبوب است. تعطیلات عید فطر باعث تشویق گردشگری داخلی می شود، در حالی که ساکنان امارات منتظر مقاصد جهانی هستند.

کارشناسان هتل امارات به نرخ بالای رزرو در تعطیلات عید فطر اشاره می‌کنند زیرا کاهش محدودیت‌های کوئید باعث جذب مسافران به سواحل امارات می‌شود.

صنعت مهمان‌نوازی دبی در تعطیلات عید فطر در انتظار اوج گردشگری بین‌المللی است، در حالی که بازدیدکنندگان به این شهر هجوم می‌آورند و شرایطی را برخلاف سال گذشته که محدودیت‌های ویروس کرونا به کاهش سفر ادامه می‌داد، ایجاد کرد.

عربستان سعودی، هند، آفریقا، اندونزی و روسیه در حال حاضر بازارهای باز برای دبی هستند و بسیاری از مهمانان قبلا بلیط دبی را رزرو کرده اند و عید را در امارات تجربه کرده اند.

اکسپو 2020 تأثیر مثبت قابل توجهی بر صنعت گردشگری امارات داشت که انتظار می رود تعطیلات عید فطر ادامه یابد و سال گذشته جبران شود.

گای هاچینسون، رئیس و مدیر عامل شرکت روتانا (گروه هتل های امارات متحده عربی)، گفت: “تقویت خواهد شد.”

بخش گردشگری در این منطقه همچنان به رشد خود ادامه می دهد و امسال با کاهش محدودیت های سفر بسیار مثبت بوده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا