عمومی

تضعیف مذاکره‌کنندگان با کدام هدف؟

راهی برای رسیدن به مقصد است. مذاکره کننده با یک سرباز خط مقدم مقایسه می شود که برای هدفی فراتر از اراده شخصی و سلیقه سیاسی می جنگد. در مذاکرات می خندد و دست می دهد، اما دعوا می کند. سلاح او کلام است و فتح او اتحاد. اگر اکنون مذاکرات در جهت حل مسائل ملی و بین المللی و تامین منافع ملی باشد، آن مبارزه بسیار دشوارتر و حمایت مذاکره کنندگان مهمتر است.

در هشت ماهي كه از تاسيس تيم جديد دلالان هسته‌اي مي‌گذرد، همچنان شاهد فشاري بوديم كه در هشت سال تلاش تيم قبلي وجود داشت. گاهی ابزار و ادبیات نقد یکی است.

انتظار می رفت با توجه به شرایط وخیم کشور و اعتماد مدیریت رژیم به مذاکره کنندگان در هر زمان و لزوم رفع تحریم ها برای حل مشکلات، منتقدان به خط مقدم در حیاط خلوت کمک کنند. بحث تیم آقای ظریف و امیر عبداللهیان یا مذاکره عراقچی و باقری نیست. مذاکره کنندگان برای خودشان نمی جنگند، بلکه برای یک هدف بزرگتر و ملی می جنگند. حتی قبل از اینکه آقایان روحانی، لاریجانی و جلیلی سکان مذاکرات را به دست بگیرند، طبق مصوبات کلان نظام و چارچوب و خطوط قرمز تعیین شده ادامه دادند و هیچ گاه مدیریت نظام را از حمایت از آنها باز نداشتند. زیرا هر کدام از این مذاکره کنندگان نه فرستاده جناح سیاسی و دولت مستقر، بلکه نماینده نظام و مردم در درگیری های خارجی هستند. با هر انتقادی که می توان به هر دولتی اعم از خاتمی، احمدی نژاد، روحانی و رئیسی وارد کرد، اما نمی شود و نباید قدرت چانه زنی را تضعیف کرد و نقد به اصول و روش های رهبری مجریه را به بیگانه گره زد. حوزه سیاست و بحث ملی

چه کسی بر این باور است که مذاکره‌کننده‌ای با موافقت نظام در مسائل مهم احیای برجام و لغو تحریم‌ها با طرف‌های خارجی مبارزه کند و خطوط قرمز نظام را رعایت نکرده و به توافق برسد؟

برخی از منتقدان کدام منافع عمومی یا منافع ملی را قبول دارند که هر نوع مذاکره و مذاکره پشت سر خود در خط مقدم باشد؟ چرا عده ای از ترس «عملکرد» از فرصت هر نوع توافقی استفاده می کنند مگر اینکه دستیابی به چنین مذاکراتی و توافقی در این سطح برای عموم مردم و همه جریان های سیاسی و اجتماعی باشد؟ آیا برجام فقط برای یک جناح نتیجه داشت و برای جناح دیگر ضرر تا احیای آن چنین باشد؟ تضعیف مذاکره کنندگان به هر بهانه ای برای همه ملت ایران هزینه های سنگینی دارد. به‌ویژه در شرایط بین‌المللی خاصی که در آن زندگی می‌کنیم، می‌توانیم با حمایت از تصمیم‌های وزارت امور خارجه و حمایت از تیم مذاکره‌کننده، به حداکثر رساندن مزایای مذاکرات و یک توافق پایدار که در خدمت اهداف ملی است، کمک کنیم.

* چاپ شده در روزنامه اطلاعات / سه شنبه 15 فروردین 1401

دکمه بازگشت به بالا