اجتماعی

تراکم استثنایی قوچ و میش در کشور

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خوشبختانه اصل حفاظت که حفظ ذخایر ژنتیکی پارک ملی سرخه حصار و خجیر است محقق شده است اما مشکلات خاصی که در حوزه درگیری وجود دارد. باید مورد توجه ویژه، بررسی و دستور کار پیگیری قرار گیرد

به گزارش یومیر حسن اکبری روز گذشته در بازدید از بخش هایی از مجموعه حفاظتی جاجرود با اشاره به اینکه با وجود همه تنگناهایی که به دلیل برخی درگیری ها وجود دارد، وضعیت حیات وحش در این منطقه خوب است، گفت: تراکم قوچ و میش واقعا در این منطقه بی نظیر است. کشور و بخش بیشتر ذخایر ژنی این گونه ارزشمند را باید در استان تهران و در این منطقه دید.

وی با بیان اینکه خوشبختانه وضعیت آب منطقه به دلیل وجود چشمه ها مطلوب است، افزود: از نظر پوشش گیاهی منطقه از ظرفیت بالایی برخوردار است اما متاسفانه خشکسالی امسال پوشش گیاهی منطقه را تحت تاثیر قرار داده و وجود دارد. نگرانی کمی برای تغذیه حیات وحش در زمستان. پیش رو است.

اکبری ادامه داد: با توجه به اینکه این منطقه قدمتی طولانی دارد و یکی از قدیمی ترین مناطق حفاظت شده کشور است، پاسگاه های محیط زیست منطقه نیازمند توجه بیشتر است و این موضوع در دستور کار ستاد سازمان و استان تهران قرار گرفته است. از شرایط مناسب برخوردار شوید .

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در بخشی دیگر از سخنان خود در حاشیه این بازدید تاکید کرد: باید تا دو سال آینده بتوانیم کل شبکه بی سیم را در حوزه زیست محیطی و منطقه ای فعال کنیم. و این یکی از ضروریات است که همه مناطق به ویژه در استان تهران تحت مدیریت هستند زیرا این مناطق عمدتا کوهستانی بوده و بعضاً با مشکل مواجه می شوند.

وی با اشاره به اینکه این منطقه نسبت به آتش سوزی نیز حساس است و باید اقدامات لازم انجام شود تا خسارت کمتری وارد شود، گفت: با توجه به اینکه بیشتر رویش در منطقه فصلی است، زمان هایی که رویش زیاد است. و با فصل گرما باعث خشکی می شود، خطر آتش سوزی می تواند زیاد باشد و در این زمینه گردشگران و دوستداران طبیعت باید مراقب باشند.

اکبری با قدردانی از حفاظت شبانه روزی محیط بانانی که توانسته اند چنین جمعیت قابل توجهی از گونه ارزشمند قوچ و میش را در کنار بزرگترین مرکز جمعیتی کشور نگهداری کنند، تصریح کرد: نکته اینجاست که جمعیت قوچ و گوسفندان در منطقه کنترل طبیعی نیست و تهدیدی است که حساسیت ها و آسیب های خاص خود را دارد.

وی بروز بیماری ها و سایر مشکلات ناشی از تراکم بالای جمعیت قوچ و میش از جمله مهاجرت حیوانات وحشی به خارج از زیستگاه یا بیماری ها و موارد دیگری که می تواند به جمعیت آسیب برساند را از جمله این تهدیدات برشمرد و ادامه داد: باید بررسی و بررسی شود که آیا می توان حلقه های زنجیره غذایی را به ویژه در برابر شکارچیان بزرگ تکمیل کرد یا از طرف دیگر شرایط منطقه به گونه ای است که بتوانیم شکارچیان بزرگی مانند پلنگ را برگردانیم. به منطقه که اگر مطالعات انجام شده می تواند اقدام ارزشمندی برای تکمیل زنجیره غذایی منطقه باشد و کنترل طبیعی جمعیت قوچ و میش در منطقه صورت گیرد تا آسیب بیشتری نبینیم. . .

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در بازدید از منطقه حفاظت شده ویرجین با بیان اینکه ویرجین به طور کلی منطقه ای متفاوت از سایر مناطق حفاظت شده است، اظهار داشت: درگیری ها، ساخت و سازها، راه سازی و حضور مردم به عنوان نقطه ای از این منطقه است. زیستگاه ها.منطقه طبیعی در هم تنیده شده است.

وی افزود: ارتفاعات و قلل با ارتفاعات و برف گیرها و با شیب های تند باعث می شود با شروع فصل سرما حیات وحش از ارتفاعات پایین بیاید و در نتیجه دامنه ها، حاشیه روستاها و مزارع را برای زندگی خود انتخاب کنند. این مبارزه حیات وحش با معافیت ها و جوامع محلی و همچنین استفاده کنندگان از جاده های منطقه مشکلات خاص خود را دارد و گاهی حفاظت را با مشکل مواجه می کند و بار مضاعفی بر دوش محیط بانان و مسئولان منطقه و شهرستان است.

اکبری افزود: از سوی دیگر بحث درگیری، تصرف و برخورد با تصرفات و زمین خواری یکی از معضلات طاقت فرسایی است که کار محیط بانان را در این حوزه بسیار سخت می کند. خوشبختانه مردم روستاهای این مناطق و اهالی اطراف در رعایت حقوق حیوانات پیشگام هستند. اگرچه در شکار و صید تخلفاتی وجود دارد، اما به طور کلی اگر همکاری جمعی مردم در حفظ حیات وحش و ایفای نقش مسئولیت اجتماعی نبود، هرگز شاهد این جمعیت حیوانات وحشی در مناطقی مانند ویرجین و جاجرود نبودیم. مجتمع حفاظتی.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: انتخاب مجموعه حفاظتی جاجرود شامل دو پارک ملی و تداوم حفاظت از آن به عنوان زیستگاه و ذخیره ژنتیکی مهم در کنار شهر تهران است. یک فرصت منحصر به فرد و بی نظیر است.

اکبری گفت: شهر تهران از هر طرف توسعه یافته و چهره طبیعت به کلی از بین رفته است، البته می بینیم که این مجموعه حفاظتی در شرق تهران وجود دارد که نقش یک تنفس دهنده طبیعی را ایفا می کند. برای شهر تهران و توانسته است از ذخایر ژنی و پوشش گیاهی اطراف منطقه حفاظت کند، تهران را به شکل تقریبا طبیعی حفظ کند و این بسیار ارزشمند است و قطعا می تواند میراث بسیار خوبی برای آیندگان و نسل های آینده باشد.

امکانات موجود برای حفاظت از طبیعت کافی نیست

علیرضا مزینانی – مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران – نیز در حاشیه این بازدید اظهار داشت: هدف از این بازدید ارائه گزارشی از وضعیت مناطق تحت مدیریت به نماینده طبیعی سازمان جهت بیان برخی موارد است. از مسائل و مشکلات این حوزه ها و همکاری و همفکری برای حل این مشکل.

وی با اشاره به اینکه اولویت کاری در محیط طبیعی استان تهران ارتقای ضریب حفاظتی مناطق و رفع مشکلات مربوط به زیستگاه های حیات وحش است، گفت: جلساتی برای کاهش تعارضات در مناطق با مراجع و نهادهای ذیربط برگزار شده است. و مجموعه مدیریت محیط زیست استان تهران امیدوار است این جلسات مثمر ثمر واقع شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به ضرورت و حساسیت حفاظت از منابع آبی و حوضه های آبخیز استان از جمله سدهای ماملو، لتیان، ماملو و جاجرود، افزود: از جمله موضوعاتی است که در اولویت استان قرار دارد. برنامه ریزی، رسیدگی به وضعیت نقاط کنترل محیط زیست و اتخاذ تدابیر لازم برای افزایش ظرفیت کمی و کیفی افسران و کارکنان ارشد محیط زیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، برخورداری از امکانات به روز در امر حفاظت به منظور کاهش مشکلات مربوط به کنترل و پایش مناطق تحت مدیریت را مهم دانست و تصریح کرد: تلاش محیط بانان برای بقا و حفاظت است. حیوانات وحشی و رسیدگی به تصرف غیرقانونی و انجام ماموریت های دیگر قابل تقدیر است اما نکته اینجاست که تعداد افراد و امکانات موجود پاسخگوی همه مشکلات نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مزینانی در پایان خاطرنشان کرد: اهمیت مسائل حوزه طبیعی در استان تهران مطلقاً کمتر از مسائل محیط زیست انسانی نیست و در این راستا توجه و حمایت مالی بیشتری را می طلبد. از سایر نهادهای مسئول و سپرده گذاری.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا