عمومی

تبادل نظر تلفنی وزرای امور خارجه ایران و ژاپن

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یومیر،

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگوی تلفنی انتصاب هایاشی را تبریک گفت و سلام رئیس‌جمهور کشورمان را به مقامات ارشد ژاپنی ابلاغ کرد و از کمک‌های بشردوستانه این کشور در مبارزه با کرونا با ذکر حضور چهار میلیونی تشکر کرد. پناهجویان افغانستانی در ایران گفت: دو و نیم میلیون پناهجوی افغانستانی تاکنون واکسینه شده اند و ایران آماده ارسال کمک های بشردوستانه ژاپنی به مردم افغانستان است.

دکتر. امیرعبداللهیان با تاکید بر وضعیت نگران کننده انسانی در افغانستان در آستانه زمستان، بر ارسال کمک های بشردوستانه تاکید کرد.

وی گفت: «تمام کشورها باید در این شرایط به کمک مردم افغانستان بیایند و ما آمادگی داریم کمک های بشردوستانه را از طریق هوا یا زمین به افغانستان تسهیل کنیم».

دکتر. امیر عبداللهیان همچنین با بررسی ابعاد مختلف روابط دوجانبه، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای گسترش روابط در زمینه های اقتصادی، تجاری، اقدامات بشردوستانه، محیط زیست و بهداشت اعلام کرد و تاکید کرد: می توانیم همکاری های خود را در همه زمینه ها افزایش دهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص مذاکرات هسته‌ای در وین با تاکید بر اینکه از مذاکرات جدی و توافق خوب استقبال می‌کنیم و طرف‌های دیگر باید حسن نیت خود را نشان دهند، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران یک دستور کار روشن و منطقی با عزم و دستور کار جدی دارد. ” او به وین رفت اما ما به اراده آمریکا و سه کشور اروپایی خوشبین نیستیم.

وی افزود: مقامات آمریکایی از یک سو خواستار مذاکره و بازگشت به برجام هستند اما از سوی دیگر همزمان تحریم های جدیدی را علیه افراد و نهادهای ایرانی اعمال می کنند.

دکتر. امیر عبداللهیان افزود: مهم این است که این مذاکرات نتیجه داشته باشد و طرف های غربی جدیت و حسن نیت خود را پای میز مذاکره و در عمل نشان دهند.

وزیر امور خارجه ژاپن نیز در این گفتگوی تلفنی آمادگی خود را برای گسترش روابط دوجانبه در زمینه های بهداشت، محیط زیست، گردشگری و سایر زمینه ها اعلام کرد و از اعزام کمک های اضطراری ژاپن به افغانستان استقبال کرد.

هایاشی یوشیماسا بر اهمیت تشکیل یک حکومت فراگیر در افغانستان، احترام به حقوق زنان و اقلیت های قومی و ریشه کنی تروریسم در این کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ژاپن از آغاز مذاکرات وین استقبال کرد و خواستار انعطاف طرفین برای دستیابی به توافق قابل قبول دوجانبه در مذاکرات شد.

هایاشی یوشیماسا ضمن ابلاغ سلام مقامات ارشد ژاپنی به رئیس جمهوری اسلامی ایران از وزیر امور خارجه کشورمان برای سفر به ژاپن دعوت کرد.

دکمه بازگشت به بالا