بین الملل

هشدار امیرعبداللهیان به گوترش: ایران دست بسته نخواهد بود

به گزارش یومیر، وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگوی تلفنی با تشریح نگاه اصولی جمهوری اسلامی ایران به تحولات مربوط به جنگ اوکراین، ریشه این جنگ را در سیاست اشتباه ارزیابی کرد. گسترش ناتو به شرق و ارسال سلاح از کشورمان به روسیه برای استفاده، جنگ اوکراین را اتهامی بی اساس دانست که با هدف مشروعیت بخشیدن به کمک های غرب به اوکراین مطرح شده است.

امیرعبداللهیان متقاضیان و منتقدان کشورمان را در این زمینه آغازگر و ادامه دهنده جنگ در اوکراین دانست و بار دیگر بر مقاومت جمهوری اسلامی ایران در منطقه برای ارسال سلاح به طرفین این جنگ تاکید کرد. که نتیجه آن ایجاد خسارات جانی و اقتصادی فزاینده برای دو طرف است. اتفاق آرا بر تلاش مستمر کشورمان برای توقف جنگ بین دو کشور و دستیابی به صلح پایدار در اروپا تاکید شد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تحولات داخلی جمهوری اسلامی ایران به تشریح اقدامات آمریکا و چند کشور غربی در ایجاد آشوب و رعب و وحشت در ایران با استفاده از اطلاعات نادرست و سوء استفاده هدفمند از سازوکارهای بین المللی پرداخت.

امیر عبداللهیان همچنین با تاکید بر اینکه تهران دیپلماسی و گفتگو را بهترین گزینه می داند، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگز دست خود را بر روی گزینه های دیگر نخواهد بست.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز در این مرکز تلفنی بر تلاش خود برای ادامه گفتگوهای منطقه ای تاکید کرد و از حمایت و نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در این راستا قدردانی کرد.

دبیرکل سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که تلاش های تهران برای توقف جنگ در اوکراین منجر به آتش بس و حل مشکل شود.

وی همچنین ابتکار جمهوری اسلامی ایران برای تشکیل کمیته ملی مقابله با حوادث در ایران را اقدامی خوشایند دانست.

گوترش تاکید کرد که گفتگو و دیپلماسی راه درستی برای حل مشکلات منطقه و جهان است. در این زمینه نقش داشته باشد.

در این تماس تلفنی طرفین از آخرین وضعیت مذاکرات لغو تحریم ها و همکاری آژانس بین المللی انرژی اتمی با تهران مطلع شدند.

311311

دکمه بازگشت به بالا