عمومی

تاکسی خطی با نرخ دربست!

مسافران می گویند نه اتوبوس، نه خط مترو و نه تاکسی! بعد از مردم می خواهند با ماشین شخصی سفر نکنند! افزایش نرخ داره ولی سرویس نه! این وضعیت را در حومه تهران هم می توان دید.

به گزارش یومیر ایران وی نوشت: ترافیک سخت این روزهای تهران باعث شده تا تخلفات جدیدی در تاکسی ها به وجود بیاید، برخی از رانندگان تاکسی با خودداری از حمل مسافر به بهانه ترافیک سنگین به ویژه در ساعات شلوغی، به راه های جدیدی برای دور زدن قانون روی آورده اند که منجر به افزایش بیشتر این خودروها شده است. کرایه ها به عنوان مثال کرایه خط که اکنون در روزهای عادی و با تصویب شورای شهر تهران 12000 تومان است برای مسافرانی که ساعت ها در ترمینال مذکور منتظر تاکسی بوده اند تا 40000 تومان قیمت دارد.چون تاکسی رانندگان با تغییر موقعیت خود در پایانه های تاکسی، عملاً مسافران را در شرایطی قرار می دهند که مجبور به پذیرش تاکسی با کرایه های گزاف هستند، این کرایه ها در فرآیندی است که رانندگان تاکسی در خارج از ایستگاه نشان می دهند و به این ترتیب چند متر است. بالا و دور از دید مدیر خط و مسافران عادی در محل از پیش تعیین شده و مسافران عادی که با این ترفند آشنا هستند در گروه های چهار نفره و دست به دست هم سوار تاکسی می شوند. مواردی که از این روش اطلاعی ندارند، ساعت ها منتظر تاکسی در همان خط هستند و منتظر تاکسی های خیالی هستند که هرگز نمی آیند. البته برخی از آنها باید به تاکسی های خیابانی یا حتی تاکسی های آنلاین بسنده کنند.

خانم ریاحی یکی از مسافرانی است که بارها با این صحنه مواجه شده است. وی با بیان اینکه این اتفاق روز چهارشنبه در ایستگاه سید خندان رخ داد، می گوید: بعدازظهر چهارشنبه حدود ساعت 3 برای مسیر پانک صف طولانی بود که نزدیک به یک ساعت و نیم معطل شدم و تاکسی و وانت نبود. بالاخره من را به ناچار به صف مسافرانی که در این مدت به سمت تاکسی خارج از خط می رفتند، خاتمه دادم، زیرا مدیر خطی نبود که شکایت و اعتراض کند و اگر اصرار داشتیم تا راننده تاکسی خطی بمانیم. هم زمان و هم سلامتی مان را از دست می دادیم!چون حتی برخی از مسافران به دلیل سردی هوا و رانندگی طولانی مدت بیمار شدند.

او می گوید در این شرایط مسافران کرایه را بین خود تقسیم کردند. حتی اگر مثلا به جای 12 هزار تومان باید 40 هزار تومان بدهند، باز هم به صرفه تر از قیمت 160 هزار تومانی یک نفر است!

یکی دیگر از مسافران از خطوط «آریاشهر» به «میدان آزادی» گلایه دارد. وی به مشکل تاکسی ها نیز اشاره می کند و می گوید: سابقه تاکسی ها از روزهای بارندگی به روزهای عادی کشیده شده است و این کاهش کرایه ها در مقایسه با هزینه های نجومی تاکسی های اینترنتی مقرون به صرفه تر است زیرا حداقل معطلی چند ساعته وجود ندارد. . او طبیعتا از مسافران نیز انتقاد می کند و می گوید: ما خودمان این روش را پایه گذاری کرده ایم و تاکسی ها به جای اینکه ساعت ها در ترافیک گیر کنند و خودروهایشان را از آب بگیرند، این پیشنهاد ناعادلانه را پذیرفته اند. زیرا در نهایت به نفع هر دوی ما خواهد بود!»

خستگی در ترافیک ساعات شلوغی

البته این داستان از سوی بسیاری از رانندگان تاکسی رد می شود. آنها معتقدند تاریخ را نباید یک طرفه و به نفع مسافران نوشت. چون از راه بندان های چند ساعته تهران و گرانی قطعات خودرو ضربه سختی خورده اند تا جایی که در برخی روزها فقط 2-3 خط از ساعت 04:00 به بعد آقای. روزبهانی ترافیک ساعات شلوغی را به شدت طاقت فرسا عنوان کرد و گفت: برخی از رانندگان از ساعت 4 به بعد به دلیل اینکه خطی که می روند برنمی گردد کاملاً گیر می کنند در حالی که راننده حتی 50 هزار تومان هم درآمد نداشته است همین تاکسی های اینترنتی. یک متر کنار هم می گذارند و هیچ کس شکایت نمی کند و برای سود بیشتر گزینه «مشغله ام» را هم می گذارند که بسیاری از این رانندگان به جای پرداخت بهای یک جاده شلوغ به شمال شهر می روند و فقط برای یکی دو خیابان همین هزینه ها را می گیرند به همین دلیل تعداد زیادی تاکسی اینترنتی وجود دارند که گاهی برای چند خیابان 70 هزار تومان می گیرند و هیچ کس شکایت نمی کند!بعضی از مسافران نیز از قیمت تاکسی گلایه دارند و فکر می کنند تاکسی های گشت و گذار برایشان به صرفه تر است.

مسافری می گوید: کاهش تاکسی ها بی دلیل نیست، بسیاری از مردم وانت خریده اند اما به عنوان وسیله ای سرمایه گذاری در گاراژ خود پارک کرده اند.

یکی دیگر از مسافران با اشاره به مسیر یوسف آباد به ونک می گوید: بلیط از مبدأ تا مقصد 8 هزار تومان تعیین شده است، اما در این ترافیک ارزشی ندارد که راننده تا آخر راه را طی کند. پس مسافر را در میدان کلانتری تحویل می دهد و همان 8 هزار تومان را می گیرد». اگر می خواهید تمام راه را بروید یا برعکس، آن را بپوشانید. قیمت 32 هزار تومان برای 4 سرنشین برای شما 70 هزار تومان تمام می شود. به همین دلیل نه در مقصد و نه در مبدا خبری از تاکسی نیست و صف مسافران به دنبال تاکسی های اینترنتی برای مقایسه قیمت ها هستند! برخی از مسافران بارها از مدیر خط شکایت کرده و با 137 تماس گرفته اند، نتیجه ای نداده، وضعیت بدتر شده است.

برخی می گویند راننده ها با رئیس تبانی می کنند و مبلغی را به عنوان حق سکون به آنها می پردازند! مشکلی که هنوز تایید نشده است. مسیر ونک به شهرها کمتر از این مسیر نیست و وانت های فرسوده با کرایه های نزدیک به تاکسی های معمولی به بلای جان مسافران تبدیل شده اند. مسافران می گویند نه اتوبوس، نه خط مترو و نه تاکسی! بعد از مردم می خواهند با ماشین شخصی سفر نکنند! افزایش نرخ داره ولی سرویس نه! این وضعیت را در حومه تهران هم می توان دید. مسافری از ورامین به تهران به صف‌های طولانی اشاره می‌کند که حتی زمان‌های غیر پیک را نیز غیرقابل تحمل می‌کند. تاکسی هست اما آنقدر محدود است که با تعداد مسافران ورودی مترو شهرری همخوانی ندارد. مسیر حدود یک ساعت طول می کشد، حدود دو تا سه ساعت انتظار برای تاکسی لازم است وگرنه قیمت آن به جای 15 هزار تومان (نرخ مصوب تاکسی) 150 هزار تومان است که برای تاکسی اینترنتی غیر ممکن است! اینجا هم اتوبوس، ون و مترو نیست!

ریشه مشکلات در بخش اتوبوسرانی

علی اصغر قائمی، یکی از اعضای شورای شهر تهران به «ایران» می گوید که این اتفاق قابل قبول نیست و شرکت های تاکسیرانی که نام اصلی آنها نظارت و مدیریت است باید وظایف نظارتی خود را انجام دهند و در غیر این صورت ما باید وارد عمل شویم. به این سوال به عنوان یک توصیه !

وی معتقد است: «تاکسی در شبکه حمل و نقل یک وسیله حمل و نقل عمومی نیست، اما به دلیل نبود اتوبوس و مترو به ناچار به آن نقش عمومی داده ایم در حالی که خصوصی است».

قائمی می گوید: ریشه این مشکلات در شبکه حمل و نقل عمومی نهفته است، زمانی که در تهران باید 9 هزار اتوبوس وجود داشته باشد اما حدود 2400 اتوبوس داریم و بیش از 6 هزار اتوبوس مفقود شده یا باید 2000 خودرو دیگر به شبکه مترو اضافه شود. در تاکسی ها و این ترافیک آزاردهنده و سنگین در تهران تاثیراتش را نشان می دهد.بخشنده.مردم به دلیل در دسترس نبودن خودروی شخصی مجبورند به سراغ خودروی شخصی بروند!شخصا با این مشکل مواجه شده ام که کرایه 200 هزار تومانی گرفته اند. برای مسیر میدان مادر در بلوار میرداماد به بهارستان که ناعادلانه بود، جلسات متعددی با مسئولان حمل و نقل عمومی داشته ایم و شهرداری قول اصلاح این وضعیت را داده است، حدود 150 اتوبوس به ناوگان تزریق شده و قرار است 180 اتوبوس بیشتر شود. اضافه شده تا قبل از پایان سال اگر شبکه حمل و نقل عمومی هر سه ماه یکبار تقویت شود نرخ ها تعدیل می شود البته رانندگان هم مشکلات خاص خود را دارند. بارها درباره درآمدزایی از طریق تبلیغات صحبت شده است، اما به دلیل عدم هماهنگی زیرمجموعه های درگیر در شهرداری، تاکنون این اتفاق نیفتاده است».

با این توصیف، این قصه مشکلی ندارد! سر این کلاف گیج کننده به چند نقطه ختم می شود که یکی از آنها «رانندگان تاکسی» است. حتی اگر به تخلفات آنها رسیدگی شود، هیچ تضمینی وجود ندارد که راه حل دیگری برای درآمدزایی و فرار از هزینه های سنگین ترافیک تهران پیدا نکنند!».

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا