استان ها

«بهشت پنهان» جوی‌آباد در انتظار رسیدگی مسئولان/ زمین کتابخانه‌ای که محفل کارتن خوابی شد!

عاطفه للیان: کتابخانه علی بن ابیطالب (ع) جوی آباد در زمینی به مساحت دو هزار متر مربع و زیربنای چهارصد و پنجاه متر مربع در سال 1378 توسط فرماندار وقت خمینی شهر افتتاح و اداره آن به شهرداری خمینی شهر واگذار شد. در خرداد 1388 با امضای «قرارداد واگذاری 30 ساله» توسط شهرداری، مسئولیت اداره کتابخانه به کتابخانه های عمومی کشور واگذار شد.

کتابخانه علی بن ابیطالب (ع) یکی از اولین مراکز فرهنگی فعال جوی آباد است و اهالی این منطقه از این کتابخانه به عنوان «بهشت پنهان» جوی آباد یاد می کنند. کتابخانه ای که توانسته در بین مردم جوی آباد حس تعلق و علاقه به کتاب و فرهنگ ایجاد کند و با بالا زدن آستین ها این کتابخانه را رنگ آمیزی و رنگ آمیزی کرده و اوقات فراغت خود را در این کتابخانه پر کنند. همدلی و همراهی مردم و اهالی جوی آباد جدید در سال 1397 این کتابخانه را به نمونه ای ملی تبدیل کرد اما این کتابخانه با گذشت دو دهه هنوز ساخته نشده و این فضای کوچک جوابگوی نیاز پرتراکم ترین محله کشور نیست.

دستور ویژه رسیدگی به جوی آباد

سال گذشته در راستای منویات رهبر معظم انقلاب و تاکید ویژه ایشان بر اجرای طرح های محرومیت زدایی و اشتغال زایی، طرح آدرس جوی آباد در فهرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) قرار گرفت. و از این کتابخانه بازدید شد. اگرچه توسعه فیزیکی کتابخانه مورد تایید بازدیدکنندگان قرار گرفت، اما همچنان اولویت های توسعه دیگری در نظر گرفته شد و مردم جوی آباد باز هم منتظر تیرهای پوسیده در محوطه بایر این کتابخانه هستند تا بنای توسعه بهشت ​​پنهان خود را فراهم کنند..

ابراهیم بهمنی یکی از اهالی خیابان شمس جوی آباد به یومیر گفت: به لطف خدا در این چند سال نگاه ویژه ای به شهر و سلامت منطقه جوی آباد شده است اما از نظر فرهنگی چشم به راه توسعه فیزیکی کتابخانه علی بن ابیطالب (ع) هستیم. ” ما هستیم زیرا این کتابخانه با برگزاری انجمن های ادبی و برنامه های فرهنگی نقش ویژه ای در این منطقه دارد. امیدواریم تا دو دهه دیگر به این کتابخانه رسیدگی شود.

آرزوی بزرگی نداریم، فقط می خواهیم این زمین بی مصرف که سال هاست تیرهایش شناور است و منظره زشتی به این محله داده است، از زوال نجات پیدا کند و فضای فیزیکی این کتابخانه توسعه یابد! این!ثنا نامداریان، یکی از اعضای کتابخانه علی بن ابیطالب (ع) 11 ساله در این باره توضیح می دهد: ما هر روز به این کتابخانه می آییم و پنجشنبه ها برای ساخت صنایع دستی دور هم جمع می شویم، اما همیشه باید مراقب باشیم که سروصدای ما آرامش مردم را به هم بزند. کنار ما ننشینید و درس بخوانید.

مرضیه حبیبی با اشاره به اینکه سال هاست این کشور عقیم است و هیچ مسئولی به آن اهمیت نمی دهد، به یومیر گفت:قرار است برای محرومیت زدایی اقداماتی انجام شود، بهتر است نظر اهالی را جویا شویم. تمام سرمایه های فرهنگی ما در این منطقه کتابخانه علی بن ابی طالب (ع) است که به آن هم رسیدگی نمی شود.. فرزندان ما باهوش هستند و می توانند در این مکان فرهنگی بزرگ شوند. اما متأسفانه بیش از دو دهه است که درخواست داریم این زمین به فضای فیزیکی کتابخانه اضافه شود و گوش نمی دهد!

زمینی که به جای کتابخانه تبدیل به جعبه خواب شده است!

زهرا موسوی در ادامه سخنان خود با طرح این سوال که ساخت کتابخانه ای که زمین آن آماده است و هیچکس کاری انجام نمی دهد چقدر هزینه دارد؟ چرا باید این زمین دو هزار متری جای کارتن خواب باشد و زمین محله را با باد بگیرد؟ چرا باید در فضای کوچک کتابخانه نشست های ادبی و فرهنگی برگزار کنیم و مدام نگران این باشیم که برای افرادی که برای کنکور و استودیو به سالن کتابخانه آمده اند مزاحم نشویم! اگر می خواهند به جوی آباد رسیدگی کنند باید مراقب این کتابخانه باشند.

وی ادامه می دهد: در محله جوی آباد قدیم یک کتابخانه بسیار مدرن تاسیس کردند اما هنوز با ما فاصله دارد. ملک ما در جوی آباد کتابخانه جدید علی بن ابیطالب (ع) است و دوست داریم وقت خود را در این کتابخانه بگذرانیم. ما مطالبات زیادی نداریم، ما فقط می خواهیم این زمین بی مصرف که سالهاست تیرهایش شناور است و منظره زشتی به این محله داده است، از زوال نجات یابد و فضای فیزیکی این کتابخانه توسعه یابد! این!

تاریخچه کتابخانه علی بن ابیطالب (ع) را می توان به اختصار چنین تعریف کرد. زمینی به مساحت 2594 متر مربع که شهرداری با هدف ایجاد کتابخانه یا فرهنگسرا مجهز تملک کرده است اما بنا به خواست مردمی شهرداری این زمین را به کتابخانه های عمومی اختصاص می دهد. کشور.

در این خصوص علی اصغر حاج حیدری شهردار خمینی شهر به یومیر گفت: این کتابخانه در اواخر دهه هفتاد در اختیار شهرداری بود و فاز اول این کتابخانه در اتاقی با 450 واحد توسط شهرداری به بهره برداری رسید. متر مربع. کتابخانه در زمینی به مساحت 2000 متر مربع قرار داشت.

وی می افزاید: یک دهه این کتابخانه توسط کتابداران شهرداری اداره می شد که در دولت دهم بر اساس تفاهم نامه ای این کتابخانه به کتابخانه های عمومی واگذار شد و شهرداری مسئولیتی در قبال ساخت فاز دوم ندارد. این کتابخانه.”

توسعه فیزیکی بهشت ​​پنهان جوی آباد معتبر نیست

همچنین از کتابخانه علی بن ابیطالب (ع) نیز بازدید نماینده ویژه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) صورت گرفت تا با اعتبارات در نظر گرفته شده برای این منطقه، فاز دوم این کتابخانه به بهره برداری برسد. متاسفانه توسعه فیزیکی بهشت ​​پنهان جوی آباد در فهرست این اعتبارات نیست.

امیر هلاکویی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی استان اصفهان به یومیر گفت: استان اصفهان با وجود همه محدودیت های مالی، رکورد ۲۱۰ کتابخانه نهادی را در اختیار دارد و در سه سال گذشته ۳۰ کتابخانه به اصفهان اضافه شده است. مجموعه. ” بوده است.

وی ادامه می دهد: در دو سال اخیر اقدامات مهمی از جمله بازسازی فیزیکی و سایر تجهیزات در کتابخانه های امام صادق (ع) و علی بن ابیطالب (ع) منطقه جوی آباد نصب شده است و برای محرومیت زدایی نگاه ویژه ای دارد. در این منطقه با این کمبود بودجه در سایر حوزه ها کمتر داشتیم.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان به کتابخانه شهید نیلفروش زاده جوی آباد اشاره می کند و می افزاید: این کتابخانه که توسط خانواده شهید نیلفروش زاده اهدا شده، توسط کتابخانه ها تجهیز شده است.

وی با اشاره به واگذاری حق بهره برداری شهرداری با حفظ مالکیت علی بن ابیطالب(ع)، زمین کتابخانه به نهاد کتابخانه، تصریح می کند: شهرداری همواره همکاری سازنده ای با نهاد کتابخانه داشته و یکی از شهرداری ها است. که همیشه ما بوده ایم، شهرداری خمینی شهر است. نهاد کتابخانه های عمومی اعتبار جداگانه ای برای ساخت و تکمیل کتابخانه ها ندارد و چنین بودجه ای برای ما تعریف نشده است.

هلاکویی می گوید: بودجه ساخت و تکمیل کتابخانه ها یا از طریق کمیته های برنامه ریزی در دولت ها، موسسات خیریه یا بنیاد برکت تامین می شود، مثلاً یک کتابخانه در شهر نایین توسط بنیاد برکت ساخته شده است. و می توانیم از همین قابلیت ها برای توسعه فیزیکی کتابخانه علی بن ابیطالب (ع) جوی آباد استفاده کنیم و مشکل خاک این کتابخانه را حل کنیم.

ساکنان جوی آباد جدید هر روز از کتابخانه ای بازدید می کنند که آسمان خراش های آن پوسیده است و هر وزش باد خاک را به اتاق کتابخانه و گلویشان می زند. اما با وجود اینکه هیچ ارگانی به دلیل کمبود بودجه پاسخگوی توسعه فیزیکی این کتابخانه نیست، کشور کتابخانه‌ای منتظر کمک خیران است تا به «بهشت پنهان» مردم جوی‌آباد تبدیل شود تا زیبنده مردم تحصیل‌کرده شود. این منطقه

48

دکمه بازگشت به بالا