استان ها

برای تبدیل تهدیدات معلم‌بلاگری به فرصت، باید قوانین لازم وضع شود

یومیر/خراسان رضوی یک مدرس دانشگاه فرهنگیان گفت: در مناطق محروم و دورافتاده، معلم‌بلاگری می‌تواند فرصت مناسبی باشد. در زمینه معلم‌بلاگری باید نشست‌های علمی برگزار و قوانین لازم وضع شود.

طاها رئیسیان، شامگاه چهارشنبه، ۹ خرداد در  نشستی با عنوان “معلم بلاگری؛ فرصت یا تهدید” که به همت دفتر دانشگاه فرهنگیان سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: معلم‌بلاگر کسی است که با ابزارهای نوین قصد دارد خدمات، دستاوردها، مطالعات و هر آنچه که تولید می‌کند را، از طریق زاویه دید خود بروز دهد و به عرصه نمایش بگذارد.

وی با اشاره به خصوصیات یک معلم‌بلاگر، افزود: اولین نکته‌، تعهد به حرفه است. در واقع تعهد به سازمان و حرفه، صلاحیت‌ها و تخصص‌های حرفه‌ای را شامل می‌شود که هر فرد در یک شغل کسب می‌کند. تعهدات سازمانی و وجدانی که در عملکرد یک معلم بایستی اتخاذ شود، اولین گام برای ورود به این حرفه است.

رئیسیان افزود: از خصوصیات دیگر معلم‌بلاگرها، تلفیق دانش و تجربه در ارائه دستاوردها است. معلم‌بلاگر با تحصیلات، مطالعات، بررسی رویکردهای نوین آموزشی و تطابق این‌ها با اتمسفر میدانی و شرایط موجود، دانش خود را ارائه می‌دهد.

عضو انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های معلم‌بلاگرها، ایجاد یک کلونی و هم‌افزایی بین معلم‌هاست. در واقع با این قبیله‌سازی بسیاری از تجربیات بین معلم‌ها منتقل می‌شود.

رئیسیان، تقویت هویت حرفه‌ای و سازمانی، پویایی در سیستم، آمادگی برای بحران‌ها و ایجاد فرصت برابر آموزشی را، از دیگر ویژگی‌های یک معلم‌بلاگر برشمرد و گفت: متاسفانه تاکنون بین معلم‌های مناطق محروم و معلمان مراکز شهرهای بزرگ فرصت‌های برابر برای آموزش دادن ایجاد نشده است و معلم‌بلاگری می‌تواند چنین فرصت‌هایی را به وجود آورد.

وی همچنین با اشاره به آسیب‌ها و خطرات معلم‌بلاگری، بیان کرد: معلمی صرفا یک شغل نیست، بلکه یک مسئولیت اجتماعی و تلاش برای انسان‌سازی است. در حقیقت جایگاه، ساحت و مقام معلمی بسیار بالاست. در مسیر معلم‌بلاگری باید به حفظ این جایگاه دقت شود و یکی از بزرگترین نیازها در حوزه معلم‌بلاگری دارا بودن مراقبت فردی است.

این مدرس دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: از دیگر آسیب‌های معلم‌بلاگری، نقض حریم خصوصی، ایجاد فشار روانی و روحی، رقابت ناسالم بین دانش‌آموزان‌ و معلم‌بلاگرها، کاهش تمرکز بر وظیفه اصلی، فشارهای اجتماعی، تغییر سلایق و هنجارها، فردگرایی و کاهش تعهدات است. همچنین استفاده از دانش‌آموزان برای تولید محتوا نیز از دیگر آسیب‌های معلم‌بلاگری است، به‌گونه‌ای که عملا می‌توان لقب کودکان کار را به این دانش‌آموزان نسبت داد.

رئیسیان با بیان این‌که معلم‌بلاگرها در کشورهای اروپایی و آمریکایی شیوه متفاوتی را نسبت به معلم‌بلاگرهای ایرانی دارند و عمدتا از دستاوردها، فنون و تکنیک‌های خود تولید محتوا می‌کنند، افزود: به‌هیچ‌وجه دانش‌آموزان در فیلم‌های پخش‌شده‌ی آن‌ها نیستند و دوربین طوری قرار می‌گیرد که دانش‌آموزان دیده نشوند. همچنین در کشورهای پیشرفته، معلم‌بلاگرها برای کمک به همکاران خود، خدمات رایگان ارائه می‌دهند که در واقع برای مسئولیت اجتماعی و تقویت کلونی معلم‌ها است.

وی ادامه داد: همچنین معلم‌بلاگرها در غرب حتما از وب‌سایت و کانال‌های یوتیوب برای انتشار محتوای خود استفاده می‌کنند. وب‌سایت، یک پایگاه معتبر و دارای رسمیت است که حاکمیت بر آن نظارت دارد. همچنین یوتیوب به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه مجازی دارای اعتبار است. درآمد مازاد این معلم‌بلاگرها از تبلیغات در صفحات خود نیست، بلکه از فروش یک‌سری خدماتی در حوزه تخصص‌شان به دست می‌آید.

این مدرس دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: نکته بسیار مهم دیگر در خصوص معلم‌بلاگرهای اروپایی و آمریکایی این است که آن‌ها به معلم‌بلاگری به عنوان شغل نگاه نمی‌کنند، بلکه به‌ عنوان یک فعالیت اجتماعی در اولویت کار آن‌ها است و از این طریق در راستای بالا بردن آگاهی جامعه و خدمت به افراد مختلف گام برمی‌دارند.

عضو انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان کرد: با ورود پویایی به سیستم آموزش‌وپرورش، افزایش اطلاعات معلمین، سفرهای دانش‌افزایی و با عبور از بحران‌ها، می‌توان تهدیدهای معلم‌بلاگری را به فرصت تبدیل کرد.

رئیسیان در پایان با اشاره به ترک‌تحصیل ۹۳۰ هزار دانش‌آموز در سال ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱، بیان کرد: در مناطق محروم و دورافتاده، معلم‌بلاگری می‌تواند فرصت مناسبی باشد. در زمینه معلم‌بلاگری باید نشست‌های علمی برگزار و قوانین لازم وضع شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا