اجتماعی

اگر در فضای مجازی آگهی منتشر می‌کنید، این هشدار را جدی بگیرید

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا نسبت به کلاهبرداری و سوء استفاده تبلیغ کنندگان در فضای مجازی هشدار داد.

سرهنگ علی محمد رجبی در گفت وگو با یومیر، وی با بیان اینکه مجرمان سایبری از هر فرصتی برای تحقق اهداف مجرمانه خود استفاده می کنند، گفت: یکی از بسترهایی که مجرمان سایبری از طریق آن می توانند کلاهبرداری و سایر فعالیت های مجرمانه را انجام دهند، وب سایت ها و نرم افزارهای تبلیغاتی رایگان است. به این ترتیب مجرمان با سوء استفاده از اطلاعات تماس موجود در آگهی می توانند برای تبلیغ کنندگان در فضای مجازی پیام و لینک ارسال کنند.

وی با بیان اینکه این لینک ها جعلی هستند و به هیچ عنوان نباید باز شوند، گفت: در این روش کلاهبرداری، مجرمان سایبری با معرفی خود به عنوان افراد مرتبط با وب سایت محل درج آگهی یا عناوین دیگر، پیامک هایی حاوی لینک های جعلی ارسال می کنند. از کاربران سایت های تبلیغات آنلاین درخواست می شود که از حذف آگهی، نمایش بیشتر آگهی و … جلوگیری کنند و از طریق این لینک از تبلیغ کنندگان می خواهند که با پرداخت مبلغ کمتر یا ساختن آگهی از هدف گذاری آگهی خود جلوگیری کنند. تبلیغ بیشتر قابل مشاهده است

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا درباره متن این پیامک ها گفت: متن پیامک معمولا به این صورت است: کاربر گرامی، آگهی شما لحظاتی پیش ثبت شده است، برای تمدید آگاهی باید مبلغی را پرداخت کنید. 20000 ریال در غیر این صورت آگهی شما تا چند دقیقه دیگر از صفحه حذف می شود» و…

رجبی با بیان اینکه با توجه به اندک بودن مبلغ مذکور، کاربران به پرداخت تشویق می شوند، گفت: این در حالی است که این لینک ها افراد را به درگاه بانکی جعلی هدایت می کند و در این درگاه اطلاعات بانکی کاربران به سرقت رفته و حساب های آنها به سرقت می رود. از افراد سودجو که می خواهند خالی کنند.
وی افزود: همچنین ممکن است افراد سودجو از اطلاعات هویتی کاربر سوء استفاده کنند و یا بدافزار از طریق لینک مذکور وارد تلفن همراه شده و گوشی تلفن همراه افراد را هک کنند.

بیشتر بخوانید:

هشدار نسبت به خرید توکن “تتلو”.

هشدار پلیس فتا نسبت به کلاهبرداران «متاورسی».

هشدار پلیس فتا نسبت به کلاهبرداری با همتا، ثنا و…

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ادامه داد: برای پیشگیری از این اقدام مجرمانه و خنثی سازی مجرمان سایبری لازم است شهروندان از بازکردن اینگونه لینک ها خودداری کرده و دقت داشته باشند که تمامی سایت های معتبر جهت اطلاع از آنها استفاده کنند. شماره های خود و رسمی خود را برای کاربران خود قرار می دهند و با شماره موبایل شخصی با مشتریان خود ارتباط برقرار نمی کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا