فرهنگ و هنر

اسلامی: پیشرفت‌های علمی و فناوری باید در خدمت جامعه و اقتصاد باشد

صد و نود و شش. نشست مشاوران شورای وزیران در امور ایثارگران در 23 مردادماه با میزبانی آژانس انرژی برگزار شد.

به گزارش یومیر، یکصد و نود و ششمین جلسه شورای مشاوران وزیران در امور ایثارگران؛ با حضور مهندس اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و دکتر دکتر در سالن شهید شهریاری سازمان انرژی اتمی ایران برگزار شد. قاضی زاده هاشمی، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران.

محمد اسلامی در حاشیه این دیدار درباره تفاهم نامه مشترک این سازمان و بنیاد شهید و امور ایثارگران و نحوه حمایت از شرکت های دانش بنیان مرتبط با حوزه هسته ای و تجاری سازی ایده ها و محصولات این سازمان ها گفت. شرکت ها: سوال مهم این است که پیشرفت علمی و فناوری می تواند در خدمت جامعه، اقتصاد کشور و توسعه اجتماعی باشد. بنیاد شهید دارای قابلیت های متنوعی است و جامعه بزرگی از قربانیان و نخبگان به ایفای نقش می پردازند.

وی تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان که یا تحت مالکیت بنیاد هستند و یا در قالب داوطلبان شبکه های وابسته به حساب می آیند، البته می توانند در فصل هایی که سازمان انرژی اتمی در آن فعالیت می کند، نقش آفرینی کنند.

وی افزود: در پژوهشکده و مراکز تحقیقاتی سازمان; ما رویه ای را دنبال می کنیم که بر اساس آن تحقیقات نتیجه گرا دنبال می شود. بنابراین، پژوهش مسئله‌محور و پژوهش نتیجه‌محور قطعاً به سمت تجاری‌سازی حرکت می‌کند و در آن زمینه سازوکار آن را در سازمان به صورت عملیاتی دنبال می‌کنیم، زیرا اکنون رادیوداروهایی که در سازمان می‌بینید، مشتقات پر آب هستند که در حال حاضر در صنایع سنگین آب و استفاده در بهداشت و درمان، سیستم های اندازه گیری و ابزار دقیق هسته ای مورد استفاده در صنایع مختلف، طیف وسیعی از صنایع را برای این منظور ایجاد کرده است و ارتباط بین این موارد از بخش تحقیقات به صنعت و بهره برداری شامل سیستم مبتنی بر دانش می شود.

فرصت عالی برای همکاری و تعامل با بنیاد شهید و امور ایثارگران

وی تصریح کرد: فرصت ایجاد شده در سایه تفاهم نامه بین سازمان انرژی اتمی و بنیاد شهید و امور ایثارگران و تعامل با مراکز تابعه این بنیاد، فرصت مغتنمی برای ما است و شرایطی را برای ما مشخص کرده است. بتوانیم این موارد را منسجم تر و با برنامه ریزی دقیق تر انجام دهیم.

اسلامی گفت: به ویژه در حوزه توانبخشی و بهداشت و درمان که گستره وسیعی را در بر می گیرد، اقدامات ملموسی انجام خواهیم داد که بر خلاف بنیاد شهید بتوانیم با ارائه خدمات و امکانات، روند اجرای این شرایط و توسعه تحقیقات خود را تسریع بخشیم. در دسترس است

وی تاکید کرد: فرصت ایجاد شده بسیار زیاد است و می تواند در روند اجرای امور و تحقیقات موثر باشد.

لزوم جبران عقب ماندگی در پرتودهی محصولات کشاورزی/ افشای اولین سامانه های پرتودهی طراحی و ساخته شده در کشور

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره سامانه های تشعشعی گفت: یکی از کاستی ها و کاستی های صنعت هسته ای در کشور است. عقب ماندگی در استفاده از ظرفیت تشعشعات در صنعت، غذا، کشاورزی و … است که اکنون متوجه این مشکل شده ایم و سعی کرده ایم با یک برنامه ریزی منسجم مطالعاتی در این بخش انجام دهیم و وارد فاز اجرایی شویم. لازم به ذکر است که کشورهای دیگر این تجهیزات را به ما نمی فروشند، بنابراین ما این پروژه را از نظر طراحی و ساخت داخل کشور آغاز کردیم و در روزهای آینده اولین سیستم های تشعشعی طراحی و ساخته شده در داخل کشور را رونمایی خواهیم کرد. این مطالعات با استفاده از توانمندی های جهاد کشاورزی، طرح جامع حمل و نقل و لجستیک کشور انجام شد که بر اساس آن 12 قطب تشعشع در سراسر کشور طراحی شد.

وی ادامه داد: این قطب ها با مشارکت استان ها و سرمایه گذاران بخش خصوصی در حال پیگیری است و در نهایت سامانه های تشعشعی در این مراکز و قطب ها نصب می شود. در این زمینه با همه تولیدکنندگان بویژه اتحادیه ها و انجمن ها تفاهماتی داشته ایم و امیدواریم این مراکز یکی پس از دیگری به میدان بیایند و چارچوب ملی ما بتواند پوشش جامعی برای تشعشعات ایجاد کند تا بتوانیم آفت را از بین ببریم. مواد و محصولات کشاورزی، زیرا این دستاورد بزرگی برای جامعه محسوب می شود.

وی بیان کرد: با استقرار این سامانه ها می توان ظرفیت ذخیره سازی محصولات کشاورزی را ارتقا داد که در نتیجه باعث افزایش عمر محصولات می شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: بخشی دیگر از فعالیت ها مربوط به استفاده از پلاسما برای کنترل آفات و سم زدایی محصولات کشاورزی است که از پتانسیل پلاسما بهره برداری خواهیم کرد. اکنون این میدان فعال شده و واحدهای محلی در این زمینه ساخته شده و اولین مراکز در حال سرمایه گذاری است و به زودی پروژه های این بخش نیز آغاز خواهد شد.

وی تاکید کرد: فرآیند قطب های تشعشعات برای اولین بار در کشور اجرا می شود و مردم می توانند از مزایای فناوری های هسته ای مطلع شوند و امید است بتوانند از این موارد بهره ببرند و از آن بهره مند شوند.

اسلامی خاطرنشان کرد: با استفاده از این دانش و استقرار این سامانه ها، حداقل در آینده و در یک دوره 10 ساله می توان از 30 درصد هدر رفت محصولات کشاورزی و مواد غذایی جلوگیری کرد.



حمایت سازمان انرژی اتمی از بنگاه های دانش بنیان بنیاد شهید

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره همکاری مشترک با سازمان انرژی اتمی و بخشی از این تفاهم نامه مربوط به حمایت از شرکت های دانش بنیان مرتبط با حوزه هسته ای و تجاری سازی ایده ها گفت: ما برج خلاق و فناورانه هستیم خوشبختانه ما تعداد زیادی قربانی داریم که در حال حاضر اقدامات و کارهای ویژه ای در زمینه فناوری و علم با تکنولوژی بالا انجام داده اند و شرکت های فوق العاده ای در این زمینه وجود دارند که دانش فنی دارند، اما در عین حال این شرکت ها نیاز به حمایت دارند. .

دکتر. امیرحسین قاضی زاده هاشمی افزود: جلساتی با معاونت علمی رئیس جمهور برگزار شده و به یک چارچوب کلی رسیده ایم که تفاهم نامه ای با این معاون امضا کنیم که بر اساس آن زیرساخت ها توسط ما فراهم می شود و شرکت ها تجمیع می شوند و معاونت علمی رئیس جمهور نیز حمایت هایی را برای شرکت های دانش بنیان در اختیار شرکت های تحت پوشش صندوق قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: برخی از فناوری های این شرکت ها در حوزه علوم هسته ای است و با توجه به اینکه سازمان انرژی اتمی در این زمینه اقدامات جدی انجام داده و می کند. توافقنامه همکاری مشترک منعقد شد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: البته باید به خاطر داشت که بخش های کشاورزی، آبزی پروری، علوم بهزیستی، توانبخشی، طب فیزیکی، تجهیزات پزشکی، پزشکی و… در حال حاضر فعالیت می کنند و خوشبختانه از جمله این بخش ها هستند. . در قالب تفاهم نامه ای که بین بنیاد شهید و سازمان انرژی اتمی منعقد شد، مقرر شد این سازمان به صورت ویژه از شرکت های ما حمایت کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا