ورزشی

دانشگاه باید در حل مسائل جامعه نقش‌آفرین باشد

به گزارش خبرنگار گروه استان های خبرگزاری آنا از بیرجند، حسن بنیانیان در نشست بررسی سند تحول و تخصص دانشگاه آزاد اسلامی در جمع دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی در بیرجند، تاکید کرد: این دانشگاه باید برای حل مشکلات امروز بسیار مفید و کارآمد باشید بیایید از کارهای تکراری گذشته بگذریم.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی ششمین استان کشور است که نشست بررسی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی در آن برگزار می شود، افزود: تربیت فرهنگی، اخلاقی و هویتی دانشجویان امری علمی، قاعده است. گفتمان انقلابی و حفظ کیان دانشگاه از شاخصه های سند تحول و تخصص دانشگاه آزاد اسلامی است.


بیشتر بخوانید:

جلسه تبیین سند تحول و تخصص از دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد


مشاور و دستیار فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: ارتقای کیفیت و اثربخشی دوره ها، ارتقای تربیت اخلاقی و معنوی، ارتقای پاسخگویی و حل مسئله، توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی، ارتقای جایگاه بین المللی و الهام بخش، مقتدرانه و پیشرفت علمی متمدن سازی، فعالیت ها شبکه سازی و یکپارچگی، تحول در فرهنگ سازمانی، دستیابی به سازمان یادگیرنده و بهره وری و پایداری اقتصادی از مهمترین بسته های کاری دانشگاه در سند تحول و تعالی است.

فرهنگ را به برخی از مناسک مذهبی محدود نکنید

بنیانگذاران افزودند: سند تحول و کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب یک برنامه راهبردی پنج ساله برای تحقق سند دانشگاه اسلامی و سایر اسناد بالادستی علم و فناوری تهیه و تدوین شده است. نباید از مدیریت همه جانبه فرهنگی عدول کرد و فرهنگ را تنها به برخی شعائر دینی محدود کرد.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لزوم تحلیل شفاف را یادآور شد و گفت: معضلات اجتماعی و سیاسی زمینه فرهنگی دارد در حالی که گاهی می توانیم راه حلی سطحی ارائه کنیم و این درست نیست.

بانبانیان با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب فرهنگی، ایران شناس و محقق برجسته هستند، گفت: از دیدگاه معظم له دانشگاه ها یکی از مراکز مهم تربیت عقل کشور است و رهبری فرهنگی مهم.

رئیس سابق کمیسیون اخلاق فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه هر اتفاق مثبت یا منفی موجی در جامعه ایجاد می کند، ادامه داد: دانشگاه باید نقش مهمی در حل مشکلات امروز جامعه داشته باشد.

بنیانیان با تاکید بر اینکه سند تحول و تخصص از دانشگاه آزاد اسلامی یک برنامه عملیاتی راهبردی پنج ساله از سال 1400 تا 1405 برای اجرای سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری است، با استناد به عبارت طلایی شهید سپهبد سلیمانی، گفت: بسیار زیاد است. گزینه های موجود در تهدیدات. فرصت ها فرصت های پنهان نیستند.

وی با بیان اینکه در همه رویدادهای اجتماعی دو موضوع اصلی بسیار مهم و تاثیرگذار است، گفت: سوال اول زمینه تحقق یک اتفاق و دوم تبلیغ تحقق آن است. آن رویداد زمانی اتفاق می افتد که هر دو چیز به هم متصل باشند.

رئیس سابق کمیسیون پیوند فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر نهادینه سازی موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی در تمامی ابعاد اجتماعی کشور افزود: تبدیل به یک جامعه می شود.

بنیانیان تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب می فرمایند «اسلامی شدن دانشگاه ها اهمیت عمیق، گسترده و همه جانبه ای دارد و به نظر من برای دانشگاه ها بیش از شام ضروری است». اگر می خواهید دانشگاه علم شود، باید اسلامی شود. یکی از شاخصه های اسلامی شدن، علمی شدن و عمیق شدن است، اعتماد به نفس معلم و شاگرد است، اعتماد به نفس معلم و دانش آموز است.

جدیت در اجرای سند دانشگاه آزاد

وی افزود: در دوره جدید به طور جدی به دنبال اجرای سند دانشگاه اسلامی هستیم؛ زیرا یکی از دلایل عدم پیشرفت دانشگاه، عدم استفاده برخی از آثار فرهنگی توسط برخی نهادهای فرهنگی در دانشگاه است. روسای واحدها باید کارهای فرهنگی دانشگاه را اداره و هدایت کنند و نهادهای فرهنگی داخل دانشگاه به آنها کمک کنند.

مشاور امور فرهنگی و دستیار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به لزوم تغییر نگرش مدیران در سند دانشگاه اسلامی گفت: استفاده از آموزش به عنوان مهم ترین ابزار اصلاحات. فرهنگ و آموزش باید یکی از نگرش های اصلی رهبران باشد.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طراحی الگوهای رهبری مفهومی دانشگاه اسلامی و طراحی ساختار نظام مند در چارچوب اسلامی شدن دانشگاه در دستور کار رهبری دانشگاه آزاد اسلامی است.

به گزارش آنا، سیدحسن هاشمی دبیر هیأت مدیره و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان جنوبی در گزارشی از پیشینه فرهنگی و علمی استان خراسان جنوبی اظهار کرد: از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به فضل الهی شکل می گیرد. مبنای پیشرفت و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی است.

هاشمی بر لزوم بکارگیری امور فرهنگی دانشگاه و تغییر نگرش در این حوزه و توجه دقیق به منویات مقام معظم رهبری در اسلامی سازی دانشگاه ها و بیانی بسیار مهم در مرحله دوم انقلاب تاکید کرد و افزود: تلاش برای تحول دانشگاه است.

انتهای پیام/4117/4062/

دکمه بازگشت به بالا