عمومی

از مسئولان توقعی نیست،خودمان برای کانون وکلا چه کرده ایم؟

به بهانه سالگرد تأسیس کانون وکلا، قدمت این میراث ملی از ایران نزدیک به یک قرن است. نمایندگان مجلس برای خانه مشترک خود در برابر خانه صنفی چه کردند و باید می کردند؟
با نگاهی فراتر از نگاه متعارف وکالت و کانون وکلا، می توان این یادگار عدالت مدرن را یک پدیده اجتماعی دانست. برای شناسایی علل و عوامل چالش ها و حملات این نهاد بورژوایی، لازم است ابتدا به عنوان یک پدیده اجتماعی به آن نگاه شود. جامعه شناسان پدیده های اجتماعی را در ارتباط با معضلات اجتماعی تحلیل و به عنوان مهندس شناسایی می کنند و با ارائه موضوع شروع می کنند. آسیب شناسی پدیده مورد نظر خود و محصول تحقیقات خود را در قالب یک طرح مطالعاتی ارائه می کند تا هر تکنسین بتواند با رویکردی متفاوت راه برون رفت از چالش های مورد مطالعه را ارائه دهد.
از این رو، نگارنده بر این باور است که تشخیص اینکه چه و چرا هجمه‌ها و چالش‌ها به مؤسسه حقوقی وارد می‌شود، امری تخصصی است که لازم است مدیران مؤسسه حقوقی، موضوع را در قالب طرحی پژوهشی با کارشناسان در میان بگذارند تا علل و علل آن شناسایی شود. عوامل موثر بر تولید هجمه و تحمیل چالش هایی بر حرفه وکالت، گامی موثر در آسیب شناسی این حرفه برداشته شود.
برای شناسایی جایگاه نهاد حقوقی لازم است تاریخچه مختصری از این نهاد بررسی شود و سپس معیار و محک در دوره های مختلف مقایسه شود. بر اساس برخی از وقایع تاریخ وکالت، می توان سه دوره تاریخی را برای حیات کانون (از اواخر دوره قاجار تا تأسیس نهادی به نام کانون وکالت در سال 1309، از تصویب استقلال) تعریف کرد. لایحه سال 1331 تا 1376 که قانون کیفیت پروانه ها به تصویب رسید. و سال 1379 آغاز تولد نهاد موازی تا به امروز است. شواهد تاریخ خفقان سیاسی در جامعه نقش پر رنگی داشته است. – تحولات سیاسی با وجود گذشت بیش از نیم قرن از دوران تاریخی همچنان از آن به عنوان نماد عزت و سربلندی نهاد صنفی یاد می کنند، آیا روح وکلای امروزی آه و حسرت شده است؟ پاسخ این سوال اساسی را از کجا باید در کانون وکلا و ساختار مدیریتی آن جستجو کرد یا در وکلای دادگستری؟منطقی است که این دو اصطلاح را لازم و واجب ندانیم و مرزی بین اعضای خانواده و کانون صنفی قائل نباشیم، اما از نظر شناسایی و تحلیل تک تک وظایف فردی در جایگاه خود، باید از این امر جدا شویم و بدانیم. ویژگی‌ها و ویژگی‌های هر یک از این دو، علاوه بر قانون و نظام‌ها، باید به رفتارها و اقدامات گذشته در رابطه با انجام وظایف حرفه‌ای و مواجهه با چالش‌ها و مشکلات صنفی نیز نگریست.
کافی است شرایط آن دوره زمانی را با آخرین حملات و چالش های شرکت حقوقی تطبیق دهید تا راز پشت سر دکتر دکتر فاش شود. موفقیت مصدق و همراهانش در حفظ دفتر وکالت و سپس این سوال که آیا مشکلات و هجمه های تحمیل شده به نهاد وکیل در اوایل تأسیس کانون وکلا کمتر از امروز بوده است؟ خانه صنفی چه پایداری کرد، آنگاه اهمیت و همدلی وکلا و اعتقاد پرشور و واقعی آنان به نیاز به ارزش های تخصصی کانون وکلا چیزی است که امروزه کمتر دیده می شود!!
متاسفانه آثار مخرب هجمه ها و مشکلات درون صنفی کمتر از هجمه ها و چالش های بیرونی است و یا حداقل چالش های درون صنفی مقدمه چالش های بیرونی است!احترام ندارد، اما باید پذیرفت که مقدمه اصلی است. غلبه بر چالش های بیرونی، یادآوری و تلنگر شفقت است و به قصد ساختن خودمان، پیش از آن که غریبه بخواهد همان یادآوری را با کنایه و کنایه تکرار کند، نه از روی شفقت، بلکه تخریب.
بدون شک زمان آن فرا رسیده است که خارج از روال معمول، بدن و بدن خود را آشکارا و تند مورد انتقاد قرار دهیم تا درد و رنج ناشی از کاستی های صنفی پادزهری برای مقابله و مبارزه با هجمه های خارجی باشد. در چند روز آینده انتخابات اشکودا به عنوان فدراسیون ملی کانون های وکلای دادگستری، شاید نحوه رسیدگی سران کانون وکلا و نامزدهای ریاست اشکودا به موضوعاتی مانند ارائه چندین طرح و لایحه در خصوص وکلا در مجلس باشد. . سالگرد تاسیس کانون وکلای دادگستری سوالاتی را مطرح کرد:
تا به حال کدام یک از ما با وجدان خود خلوت کرده ایم؟به این سوال پاسخ دادیم که چند نفر از همکاران محترم به جای صرف امور شخصی وقت و انرژی خود را صرف خانه صنفی کرده اند؟ و ما چگونه پشتیبان آنها بوده ایم؟ وکیلی کیست که نداند همکارانش جدای از امور شخصی مانند خرید اوراق و تمبر و غیره (که در آستانه حذف و فراموشی است) به کانون وکلا مراجعه نمی کنند؟ دلیل این عدم اقبال برای حضور در خانه اتحادیه چیست؟ آیا تغییر محسوسی وجود دارد؟! در لحظات تاریخی که لازم است همه وکلا بدون توجه به شرایط شخصی خود در رکاب خانه صنفی خود باشند، چند نفر از همکاران در کمپین حضور دارند، آیا نخبه گرایی نخبگان و فعالان صنفی را از خانه مشترک دور کرده است؟

آیا در این میان روش های ابطال تمبر، محاسبه و اعلام حق الوکاله را نقد می کنید؟ آیا در بین همکاران عزیز جای محبت و نفرت وجود دارد؟ !! ، هر چند به حق زحمات و تخصص همکار را نادیده می گیرد اما به نام روزگار خود را تعرفه می کند باد را یک شبه نابود کند؟ چند درصد از کارآموزان حقوقی را می توان نام برد که از کارآموزی خود راضی هستند ملاک تعیین وکلای ناظر، اعضا و روسای کمیسیون ها و نهادهای کانون چیست، اتحادیه صنفی کجاست که کدام کانون وکلای دادگستری حاضر است هزینه های آن را هزینه کند؟ سال‌های استقلال انجمن از تحقیق در مورد آسیب‌شناسی علل و عوامل عدم مشارکت همکاران در فعالیت‌های صنفی در کدام یک از این سال‌ها مدیران خانه اتحادیه طرح‌ها و ایده‌های اجرا شده خود را ارائه کرده‌اند؟ آیا نقش و جایگاه اشکودا به عنوان مرجع هماهنگ کننده انجمن ها موثر بوده است؟ مدیران موسسه حقوقی در سال هایی که آموزش عالی بدون رعایت حداقل شرایط، اجازه پذیرش دانشجو در رشته حقوق را می دادند، چه کردند که امروزه برای ورود به این گرایش علمی نیازی به آزمون نیست؟ حکم و عنوان مدافعان بی دفاع تا کی به بدن دردمند وکیل آسیب می رساند؟ چند نفر از هزاران وکیل در فعالیت های اتحادیه شرکت می کنند؟ آیا دلایل عدم مشارکت همکاران آسیب شناسی است؟
عدالت و انصاف جوهره اصلی حرفه ماست و باید با این معیار پذیرفت که وجود یکی از این ده ها چالش در درون صنفی برای به چالش کشیدن و به انحراف کشاندن هر پدیده اجتماعی و نهاد مدنی کافی است و همه مدیون کار هستند. به سختی به مقصد برسند، خالصانه تلاش کنند تا مجلس و خانواده صنفی به جایگاه واقعی خود برسند و برای شروع این انقلاب داخلی، هر وکیلی موظف است خودش شروع کند.

وکیل

دکمه بازگشت به بالا