بین الملل

مشخص نیست که آمریکا و اسرائیل این ادعا را علیه ایران با چه علمی مطرح کرده‌اند!؟

به گزارش خبرگزاری یومیر ، شبکه خبری فارسی زبان یورونیوز با یک محقق دفاعی درباره ادعای آمریکا در مورد نزدیک شدن ایران به سلاح هسته ای صحبت کرد که در زیر می خوانید:

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا می گوید تهران تنها چند هفته با تولید مواد هسته ای قابل انعطاف برای ساخت سلاح هسته ای فاصله دارد ، زیرا ایران به نقض تعهدات خود در آژانس انرژی هسته ای ادامه می دهد ، در حالی که وزیر انرژی اسرائیل یووال اشتاینیتس معتقد است که ایران شش ماه دیگر باقی مانده است. رسیدن به اهداف خلع سلاح هسته ای زمان بر است و پس از آن یک یا دو سال طول می کشد تا تهران به سلاح هسته ای دست یابد.

اما این دوره های مختلف برای برنامه هسته ای ایران چه معنایی دارند و مهمتر از آن ، معنی آنها چیست؟ از طرف دیگر ، اگر ایران بخواهد به سمت ساخت سلاح هسته ای پیش رود ، در آن مرحله چقدر خواهد بود؟

برای فهمیدن این موضوع ، ما با دریا دولزیکووا ، محقق در موسسه مطالعات دفاع و امنیت در لندن صحبت کردیم. خانم دولزیکووا معتقد است که نمی توان برآورد دقیقی از زمان فاصله ایران از ساخت بمب هسته ای انجام داد ، زیرا عوامل مختلفی در این امر نقش دارند.

ایران تا ساخت سلاح هسته ای چقدر فاصله دارد؟ یا به عبارت دقیق تر ، ایران چه مدت به تأمین مواد شکاف پذیر مورد نیاز برای تولید سلاح هسته ای نیاز دارد؟

دادن پاسخ مشخص به این س difficultال دشوار است. فاصله ایران با سلاح های هسته ای به عوامل مختلفی بستگی دارد. تخمین های مختلفی درباره فاصله ایران از “زمان پرواز هسته ای” وجود دارد. در مورد زمان شروع فوران هسته ای ، باید اشاره کنم که این مفهوم به معنای زمانی است که برای غنی سازی مقدار اورانیوم مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته ای به یک کشور نیاز است.

آیا اکنون نمی دانیم ایران برای ساخت بمب هسته ای احتمالی به چه مقدار اورانیوم غنی شده نیاز دارد؟

این دقیقاً موضوع است. اینکه ایران برای ساخت بمب هسته ای به چه میزان اورانیوم غنی شده نیاز دارد به عوامل مختلفی بستگی دارد. زیرا مشکل فقط میزان اورانیوم غنی شده نیست. ما همچنین باید خلوص این غنی سازی را در نظر بگیریم. در عین حال ، سطوحی که ایران در حال انجام این غنی سازی است موضوع دیگری است که ترکیب آن صحبت از یک داستان دقیق و روشن را برای ما غیرممکن می کند.

چرا شفاف نیست؟ چگونه کشورهای مختلف تخمین های مختلفی می زنند؟ به عنوان مثال اسرائیل و ایالات متحده اعداد مختلفی را می گویند.

زیرا به عوامل مختلفی بستگی دارد و هرگونه ناکارآمدی در این روند می تواند برنامه ها را تغییر دهد. به عنوان مثال ، می تواند تا حدی غنی سازی کند که ایران می خواهد سلاح هسته ای بسازد. یا از طرف دیگر ، فرایندی که هگزا فلوراید اورانیوم به فلز اورانیوم تبدیل می شود و همچنین فرایندی که برای طراحی سلاح هسته ای انجام می شود ، برآورد زمان را تحت تأثیر قرار می دهد. بنابراین ، تخمین های مختلفی از زمان پرواز هسته ای ارائه شده است. با توجه به قسمت دوم س yourال شما ، من از برآوردهای خاص ایالات متحده و اسرائیل مطلع نیستم و نمی دانم آنها برای رسیدن به این برآورد چه روندی را طی کرده اند ، اما در پایان نباید به راحتی اظهار داشت که می توانیم به راحتی به ما اجازه دهید به یک برآورد خاص برسیم ، زیرا هر یک از این عوامل و متغیرها روی پاسخ نهایی ما تأثیر می گذارد.

بیایید یک قدم جلوتر برویم. فرض کنید ایران تمام مواد لازم برای ساخت سلاح هسته ای را بدست آورده است. سپس ، ساخت سلاح هسته ای چه مدت طول می کشد؟

داشتن مواد شکاف پذیر برای ساخت سلاح هسته ای کافی نیست. طراحی کلاهک هسته ای خود فرایند زمان بری است. گزارش ها نشان می دهد که ایران پیش از این تحقیقاتی انجام داده است که آژانس انرژی هسته ای انرژی هسته ای معتقد است می تواند نقش مهمی در طراحی و ساخت کلاهک های هسته ای داشته باشد ، اما مشخص نیست که ایران دانش کافی برای این کار را دارد

آیا برجام واقعاً فاصله ایران از این روند را افزایش داده است؟

آنچه برجام انجام داده است ، افزایش دوره فرار هسته ای ایران با توجه به محدودیت هایی که برای توافق هسته ای ایران ایجاد کرده است ، به حدود یک سال رسیده است. علاوه بر این ، آژانس بین المللی انرژی هسته ای نظارت پیشرفته ای بر تأسیسات هسته ای ایران داشت و ایران نیز داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا کرد. همه این عوامل برای دستیابی به سلاح هسته ای ایران را با چالش های جدی مواجه کرد. زیرا طبق این روند 12 ماهه ، وقتی ایران بخواهد به این سمت برود ، جامعه جهانی با اقدامات نظارتی موجود متوجه عزم ایران خواهد شد.

بنابراین ، در پایان ، می توان نتیجه گرفت که این توافقنامه دسترسی ایران به سلاح های هسته ای را به طور کامل مسدود نمی کند؟

این است. از نظر فنی ، برجام راه ایران را کاملاً مسدود نمی کند ، اما ساخت سلاح هسته ای را دشوار می کند. در عین حال ، من معتقدم که برجام نفس خوبی به جامعه بین المللی داد که می تواند نگرانی های امنیتی و منطقه ای را که می تواند باعث تولید سلاح هسته ای توسط ایران شود ، برطرف کند. با این حال ، به دلیل شرایط پیش آمده و عدم پایبندی طرفین به شورای امنیت سازمان ملل ، این نگرانی ها نیز افزایش یافته است.

310 310

دکمه بازگشت به بالا