فرهنگ و هنر

از سند عقد ملک الشعرای بهار تا قالیچه اسطرلاب

جدیدترین مجموعه در شورای ملی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی متحرک ، فرش اسطرلاب و سند ازدواج پادشاه شاعران بهار در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش یومیر ، در آخرین جلسه شورای ملی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی متحرک که 65 اثر تاریخی متحرک از استان های لرستان ، آذربایجان غربی ، گیلان ، تهران ، سمنان و مرکزی را به فهرست آثار ملی اضافه کرد ، به عنوان نسخه های خطی کار می کند. ملاصدرا و تصویر پیامبر اکرم (ص) از املاک موجود در آستانه شاهچراغ به شیراز ، جعبه و درب چوبی امامزادگان توسط زید بن علی ، قاسم و زید از املاک مجهز در کشور ثبت شده ملی استان لرستان.

پرهام جانفشان – مدیرکل میراث فرهنگی ، فرهنگ ، گردشگری و صنایع دستی استان تهران – آثار ثبت شده در استان تهران را اعلام کرد: در جلسه شورای ملی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی ، 24 اثر از استان تهران شامل 16 اثر از آثار ملی موزه فرش ایران و 8 اثر از باغ نگارستان لیست میراث فرهنگی گسیخته به ثبت ملی رسید.

وی با بیان اینکه آثار ثبت شده موزه ملی فرش ایران 16 قالیچه عالی و نفیس شامل قالی ، قالیچه ، گلیم و نمد مربوط به دوره صفویه و قاجار است ، ادامه داد: از مجموع هشت اثر ثبت شده از باغ نگارستان ، 6 سند و دو نقاشی این تابلو در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است و چهار سند از 6 سند ثبت شده متعلق به ملکه شاعران بهار است که توسط خانواده اش به دانشگاه تهران و باغ نگارستان اهدا شده است.

وی با اشاره به اینکه از مجموع 8 اثر ثبت شده از باغ نگارستان ، 6 سند و دو نقاشی در فهرست میراث منقول ثبت شده است ، گفت: چهار سند از شش سند ثبت شده متعلق به ملکه شاعران بهار است که توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران به دانشگاه تهران ارسال شده است. خانواده شاعر. ” باغ اهدا شده است

پتو اسطرلاب یا “علامت زودیاک” باقیمانده از قرن سیزدهم ، یکی از زیباترین بافته های اصفهان است که طرح آن یکی از نادرترین طرح ها است. طرح این فرش الاستیک ترنج و فرش ترنج مرکزی به شکل دایره است و نمادها و نام ماهها و سالهای مختلف به سه زبان فارسی ، ترکی و عربی بر روی آن بافته شده است. این نمادها از تقویم مسیحی باستان سرچشمه می گیرند.

عنوان فوقانی نماد خورشید با صورت زن است و عنوان پایین نشان دهنده ماه است و در چهار گوشه فرش چهار علامت از چهار سیاره منظومه شمسی (مشتری ، عطارد ، زهره و مریخ) وجود دارد. دیده می شود در دو گوشه بالای فرش دو کتیبه با موضوع کارخانه قالی بافی و محمد تقی بانکی وجود دارد که دومی در جهت معکوس بافته شده است. حاشیه اصلی لاکی است و کتیبه های بافته شده با دستبند وجود دارد. این مرز بین شش زیر مرز باریکتر قرار دارد.

فرش اصلی ذخیره شده در موزه ملی فرش ایران

فرش “سر” همچنین این اثر دیگری از موزه فرش ایران است که در این شورا در فهرست آثار متحرک کشور که مکان آن اصفهان-هرات است به ثبت رسیده است. این فرش در دوره صفویه و در پایان قرن دهم ماه بافته شده است.

سند ازدواج پادشاه شاعران بهار و سند انتصاب وی به وزارت فرهنگ از جمله اسنادی است که در فهرست آثار ملی متحرک متعلق به ملک الشعرای بهار قرار دارد و در باغ موزه نگارستان نگهداری می شود.

بررسی اسناد ملک الشعرای بهار برای نمایش در باغ موزه نگارستان

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا