اجتماعی

توضیحات پلیس درباره دستگیری عامل سرقت از یک موزه

رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ جزئیات بیشتری از کشف آثار تاریخی مربوط به دوره ایلامی که از یکی از موزه ها به سرقت رفته و توسط پلیس پیشگیری پایتخت کشف شده بود، تشریح کرد.

به گزارش یومیر، سرهنگ جلیل موفوفایی با تشریح خبر سرقت 13 اثر باستانی از موزه دوره ایلامیان که روز سه شنبه اعلام شد، گفت: چندی پیش تیمی از ماموران کلانتری مهرآباد در حال گشت زنی در محدوده امنیتی خود بودند که به فردی مشکوک شدند. با کوله پشتی مشکی و رفتارش را زیر نظر گرفتند. این فرد که در کنار خودروی پارک شده ایستاده بود به محض مشاهده ماموران صحنه را ترک کرد که در نتیجه تعقیب و گریز بین این فرد و ماموران آغاز شد و در نهایت متهم دستگیر و به مقر پلیس منتقل شد.

وی با بیان اینکه در تحقیقات اولیه 13 قطعه انواع آثار تاریخی از کوله پشتی متهم کشف و ضبط شد، گفت: متهم در تحقیقات اولیه به جرم خود مبنی بر سرقت آثار تاریخی از یکی از موزه ها اعتراف کرد و گفت: او مجبور شد این آثار را در تهران بفروشد.

رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ در توضیح بیشتر درباره این سرقت گفت: در پی دستگیری متهم توسط ماموران کلانتری 119 مهرآباد و کشف 13 قطعه اشیاء عتیقه از این فرد، وی اذعان کرد که این اشیاء عتیقه را از وی به سرقت برده است. موزه ای در استان همدان متهم حتی در اجرای طرح 58 طرح رعد با حضور برخی خبرنگاران به جرم خود اعتراف کرد.
وی با بیان اینکه متهم حدود 50 سال سن دارد، درباره انگیزه این فرد از سرقت گفت: متهم 50 ساله در پاسخ به این سوال که چرا و از کجا این آثار تاریخی را سرقت کرده است، گفت: در حال انجام کار بوده است. یکی از موزه های همدان مدتی است که در این موزه مشغول به کار شده است. وی مدعی شد در این مدت خدماتی از قبیل خرید و اجاره تجهیزات به این موزه ارائه کرده و موزه مذکور مبلغی بالغ بر 300 میلیون تومان به وی بدهکار بوده اما مسئولان موزه به درخواست وی توجهی نکرده و از پرداخت این مبلغ خودداری کرده اند. . در همین رابطه تصمیم به سرقت از این موزه گرفته است.

در این زمینه بخوانید:


سرقت 13 اثر باستانی دوران ایلامی از موزه


ما از موزه ها دزدی نکردیم!

بر اساس اعلام مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت، موفوحی با بیان اینکه متهم صراحتا به سرقت اشیاء عتیقه از یکی از موزه های استان همدان اعتراف کرد، اظهار داشت: در بررسی سوابق متهم مشخص شد که وی یکی از اعضای دادگاه به دلیل سرقت از موزه و سفر به تهران به قصد فروش آثار باستانی توسط ماموران کلانتری مهرآباد دستگیر شد.

مرتضی ادیب زاده، مدیر کل موزه ها نیز در واکنش به انتشار این خبر روز گذشته به یومیر گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر سرقت اموال و آثار موزه های تحت نظارت وزارتخانه نداشته ایم. میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این در حالی است که موزه ها در صورت مفقود شدن اموال و یا سرقت آثار در همان روز به اداره کل موزه ها گزارش می دهند که بررسی اظهارات پلیس و همچنین اعترافات منتسب به سارق موزه ضروری است. البته سال گذشته سرقتی از موزه همدان صورت گرفت و پس از ارسال گزارش از استان، فهرست اقلام مسروقه و عکس آنها به پلیس اینترپل ارسال شد، اما تا به امروز از بقیه موارد اطلاعی به دست نیامده است. از آنجایی که این مورد مربوط به موزه همدان است، در این صورت نتیجه پس از مقایسه اشیای ضبط شده با فهرست میراث فرهنگی منتشر خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا