فرهنگ و هنر

آمادگی سوئیس برای بازگرداندن آثار تاریخی به یغمارفته ایران

یک ماه پس از بازگشت “آجرهای قلایچی بوکان” به کشور ، مدیرکل موزه ملی ایران از برگزاری نمایشگاهی با همین عنوان در آینده خبر داد و سفیر سوئیس اعلام آمادگی کرد که با بازگشت سایر بناهای تاریخی به کشورمان با ایران همکاری کنید.

به گزارش یومیر ، 49 آجر لعاب دار 2800 ساله متعلق به عصر آهن 3 در سایت ماناهاها در قلایچی بوکان حدود یک ماه پیش از سوئیس به ایران بازگردانده شد. این آجرها در سال 1991 از ایران قاچاق شده و در بندر سوئیس توقیف شد. پس از تأیید صحت این آثار به ایران ، دادگاهی در سوئیس در سال 2016 تصمیم به استرداد آنها گرفت ، اما این تحریم ها بازگشت آجرهای لعاب دار را به خانه های خود تا آخرین روزهای سال 2020 تحمیل کرد.

حدود یک ماه پس از بازگشت آجرها ، که در سکوت انجام شد ، جبرئیل نوکنده ، مدیرکل موزه ملی ایران ، با سفیر سوئیس در تهران دیدار و از کشور برای همکاری در بازگرداندن آجرها به قلایچی بوکان تشکر کرد. متعلق به 900 تا 700 سال قبل از میلاد است. و متعلق به فرهنگ مانا است و این اقدام به معنای بازسازی قسمت مهمی از تاریخ ایران است که منجر به محافظت و حفظ بخشی از میراث انسانی شده است.

وی سپس از برگزاری نمایشگاهی با عنوان “آجرهای برگشت حیاط قلایچی بوکان” در موزه ملی ایران در آینده خبر داد.

نوکنده با اشاره به فعالیت های موزه ملی در سطح ملی و بین المللی گفت: با توجه به شرایط بیماری کرونا ، موزه ها از یک زمینه مجازی به هم متصل می شوند و از این نظر ما مشتاقانه مشتاق گسترش همکاری های خود با موزه های سوئیس هستیم ، در گذشته نمایشگاه “هفتاد هزار سال هنر ایرانی” در سوئیس برگزار شده بود.

مدیر موزه ملی همچنین از سفیر سوئیس در ایران برای حضور در جشنواره مجازی اقوام ایرانی در استان گلستان دعوت کرد تا فرهنگ محلی مناطق مختلف سوئیس را به این رویداد فرهنگی معرفی کند.

مارکوس لایتنر ، سفیر سوئیس در ایران نیز بازگشایی موزه ها را پس از یک دوره تعطیلی به دلیل اپیدمی کرونا تبریک گفت و بازگشت به مجموعه آجرهای بوکان را ستود و گفت: “این رویداد برای من و من بسیار مهم و راضی کننده است. زمین. “Er؛ زیرا معتقدیم که حفظ آثار تاریخی و فرهنگی قاچاق و سرقت در سوئیس جایی ندارد.

وی با اشاره به تصمیم موزه ملی برای برگزاری نمایشگاه “آجرهای برگشت منطقه قلایچی بوکان” ، اظهار داشت: این فرصت خوبی برای بازدید مردم از این دستاورد بزرگ فرهنگی است و سفارت سوئیس در تهران از برگزاری این رویداد مهم حمایت خواهد کرد “

لایتنر با استقبال از پیشنهاد گسترش روابط و همکاری موزه ها در ایران و سوئیس ، افزود: “ما به نقش موزه ها در تأمین صلح جهانی اهمیت می دهیم و سفارت سوئیس تلاش ویژه ای برای ایجاد شرایط لازم برای توسعه روابط و همکاری موزه های دو کشور “.

سفیر سوئیس با بیان اینکه مایل است کار بازگرداندن آثار به میراث تاریخی و فرهنگی ایران را ادامه دهد ، گفت: با شناسایی و بازگرداندن موارد مشابه محموله قلایچی بوکان از هیچ چیزی دریغ نخواهیم کرد.

حمید وکیلباشی ، مدیر موزه شیشه و سفال ایران نیز اعلام کرد که آماده همکاری مشترک موزه با همکارانش در سوئیس است. سفیر سوئیس نیز این موزه را یکی از زیباترین بناهای ایرانی دانست.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا