اجتماعی

ادامه آواربرداری ۲۴ ساعته متروپل/ارزیابی و پیگیری پرونده متروپل

وزیر کشور از ادامه تخریب 24 ساعته متروپل خبر داد و افزود: پیگیری ماموران در پرونده متروپل با ارزیابی دقیق انجام می شود.

به گزارش یومیر، احمد وحیدی در یک برنامه تلویزیونی درباره روند بررسی حادثه کلانشهر آبادان گفت: تقریباً همان شبی که حادثه رخ داد به آبادان رسیدم و پنج شبانه روز آنجا بودم و شنبه بعد از تصادف برگشتم. «در دقایق اولیه بحران ستاد بحران با مسئولیت استاندار تشکیل می شود و حدود یک ساعت و نیم بعد استاندار در محل حاضر می شود و ستاد بحران استان در آبادان تشکیل می شود. به این ترتیب عوامل دور هم جمع می شوند و پس از چند ساعت ستاد بحران در سطح کشور تشکیل می شود که یکی از نکات مثبت در تشکیل ستاد بحران و حضور دستگاه های مرتبط بود.

وی در خصوص استفاده از تجهیزات مختلف برای دفع زباله های ناشی از حادثه گفت: در چنین حوادثی تلاش برای زنده یابی افراد بسیار حائز اهمیت است که استفاده از تجهیزات سنگین را غیرممکن می کند و معمولا روش های دستی و تجهیزات سبک باید انجام شود. استفاده شده.” در واقع 48 ساعت اول 48 ساعت طلایی است. نیمه شب که رسیدم، بیل‌های مکانیکی و سایر تجهیزات در دسترس بودند، اما به دلیل اقدامات احتیاطی محدود برای یافتن بازماندگان از آنها استفاده نشد. اما استقرار امکانات و عوامل به خوبی انجام شد.

وزیر کشور ادامه داد: کار تخلیه زباله به صورت 24 ساعته ادامه دارد و با تعداد قابل توجهی بیل های سنگین مراحل مختلفی انجام می شود و اکنون در پایان مرحله دوم کار هستیم.

وی تاکید کرد: مردم اعلام کردند که عزیزانشان زیر آوار هستند بنابراین ممکن است هنوز عده ای زیر آوار باشند.

وحیدی در خصوص چالش های موجود در شهرهای مختلف کشور در زمان زلزله گفت: هر موضوعی را باید از منظر خود بررسی کرد. ساخت کلانشهر آبادان با آوارهای بسیار سنگینی همراه بود. در محیطی که قدرت مانور بسیار کم بود، امکانات مورد استفاده مانند جرثقیل های سنگین در یک گذرگاه به طول شش متر محدود بود.

وزیر کشور ادامه داد: باید نکاتی در مورد زلزله در نظر گرفته شود و کسانی که مجوز می دهند و افرادی که آن را می سازند باید به این نکات توجه داشته باشند. نفوذپذیری، ناپایداری و ظرافت باید در نظر گرفته شود. برای اقدام سریع باید دسترسی سریع به معابر وجود داشته باشد. یکی از معایب این است که ساختمان نباید پروانه ساخت می گرفت.

وی در خصوص پیگیری های ماموران و پرونده ساختمان متروپل گفت: در حال حاضر کارهای متعددی از جمله تیمی برای ارزیابی دقیق انجام شده و دادسرا و دستگاه قضایی نیز در حال انجام وظایف ویژه خود هستند. ” این بنا از نظر طراحی و اجرا مشکلاتی دارد اما جزو اولین یافته هاست. استانداردها در زمینه مصالح باید بازنگری شود و اصل جواز این کار نیز محل سوال و بحث است که در هر کدام از این موارد اشکالاتی وجود دارد اما تا اینجای کار باید همه این موارد به دقت بررسی شود.

وحیدی در خصوص مشارکت شهرداری آبادان در این ساختمان گفت: در واقع زمین برای شهرداری است که نیاز به سرمایه گذاری دارد و مردم متقاضی مشارکت هستند که در نهایت این موضوع به گوش آقای عبدالباقی می رسد و مشارکتی بین شهرداری و این فرد شکل می گیرد. ” حدود 3000 متر مساحت بنا بود که 1800 متر آن به شهرداری می رسید و حدود چهار و نیم درصد شهرداری در این ساختمان سهم داشت.

وزیر کشور تاکید کرد: در سال 94 برای 6 طبقه فراخوان داده می شود که ساخت آن از سال 95 آغاز می شود و در سال 96 در مرحله اول مجوز هشت بام اعطا می شود و سپس اضافه می شود و مجوز بعدی خواهد بود. برای 11 طبقه اعطا شود صادر شد و آیا سازه 8 بام توانسته 10 بام را پوشش دهد؟

وی در خصوص اطلاعات استانداری و فرمانداری از وضعیت این ساختمان گفت: اینها جزئیاتی است که باید استخراج شود. قرار بود با مسئولان دولت قبل صحبت شود و بعد از استعلام مشخص شود که هر کدام چه دارند. پنج مغازه، یک دفتر، یک کارگاه قبل از آموزش وجود داشت که همه اینها نباید اتفاق می افتاد. با همه این مشکلات مشخص است که کدام دستگاه ها دخیل بوده اند و باید پاسخگو باشند و باید تصمیم گرفته شود که آیا نظارت و تذکر به موقع صورت گرفته است یا خیر.

وحیدی ادامه داد: گزارش هایی وجود داشت اما باید به دقت بررسی شود تا مشخص شود هر کدام از این گزارش ها به چه بخشی از این ماجرا مربوط می شود. تمامی این موارد توسط مراجع ذیربط به دقت بررسی و بررسی خواهد شد. آیا استاندارد مواد باید ارزیابی شود تا ببینیم که آیا رعایت شده است؟ در این ساختمان تا جایی که به طراحی صحیح مربوط می شود مواردی وجود دارد که همگی در دست بررسی است. البته ترسناک است که بگوییم همه ساختمان ها اینگونه هستند. هر نهادی مسئولیتی دارد و هر یک باید به مسئولیت خود عمل کند.

وزیر کشور در خصوص وجود 3500 ساختمان ناامن در تهران که 129 ساختمان آن بحرانی است، گفت: این آمار نیاز به ارزیابی دقیق دارد. آنچه سازمان آتش نشانی گفت در رابطه با آتش سوزی ارزیابی شده است، آتش نشانی مسئولیت ایمنی ندارد. در ساختمان پلاسکو هم مشکل آتش سوزی وجود داشت که آتش نشانی تهران در پلاسکو برنامه ریزی خوبی انجام داد و در آبادان رئیس آتش نشانی تهران بود. بدون شک ساختمان های بلند باید دارای سیستم اطفای حریق باشند و مراقبت و توجه در این زمینه باید به دقت مورد توجه قرار گیرد. ساختاری که ناپایدار است باید همه جا شناسایی شود. این کار شروع شده و باید سریعتر ادامه پیدا کند. هرکس ساختار بی ثباتی را می شناسد می تواند از طریق سامانه ای که به زودی اعلام می شود، نظارت عمومی را نیز اعلام کند.

وی در بخشی دیگر از پست خود به موضوع ساختمان های آلومینیومی اشاره کرد و افزود: روال این است که اگر کارخانه ای مشکل داشت شهرداری به مالک اطلاع دهد تا مشکل حل شود و اگر مشکلی پیش نیاید شهرداری موظف است مراتب را به دادستان اعلام کند. در حال حاضر کسبه در ساختمان آلومینیوم مشکل دارند که اگر با حضور آنها این مشکل حل شود و مالک ملک اعلام کند باید این مشکل را برطرف کند. با حضور آنها قابل انجام نیست، تجار باید بدانند که جان آنها مهم است و باید ساختمان را تخلیه کنند تا مالک ملک در امان باشد. در غیر این صورت کار ایمن سازی باید انجام شود حتی اگر اجباری باشد.

وحیدی ادامه داد: باید ارزیابی های ساختمان های ناایمن در کشور را که در سازمان های مختلف آغاز شده است، بررسی کنیم.

وزیر کشور درباره تغییر قانون در حوزه ساخت و ساز گفت: قوانین نسبتاً کامل است، اما اگر نقصی مشخص شود، نقص قانون قابل رفع است، اما قوانین موجود. باید به خوبی اعمال شود و نظارت دقیق شود.»

وی درباره اینکه چرا از حادثه پلاسکو عبرت نگرفتیم، گفت: این بحث گسترده است. کسانی که در ساختمان های ناایمن کار می کنند باید بدانند که خودشان باید از محیط کسب و کار خود مراقبت کنند تا در یک محیط امن کار کنند. هم بقال و هم مالک باید عمل کنند. در بحث بازسازی بخشی از کار مربوط به ساخت و سازهای فرسوده و ناایمن است که باید حل شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا