عمومی

آتش‌سوزی در میانکاله مهار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یومیر ،

حسینعلی ابراهیمی کارنامی ، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: متأسفانه میزان آتش سوزی و مقیاس آتش سوزی امروز در میانکاله به دلیل گرمای هوا ، باد و پوشش گیاهی خشک و تأثیر آن در افزایش سرعت آتش زیاد بود. بنابراین کنترل آتش بیش از حوادث است. “داده ها چندین ماه به طول انجامیده است.

وی افزود: آتش سوزی در منطقه ای به نام رصدخانه میانکاله رخ داد و منطقه ای را با پوشش گیاهی سبزیجات و انار پوشانده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: بلافاصله پس از مشاهده آتش سوزی نیروهای محیط زیست منطقه از تجهیزات موجود در منطقه از جمله لودرها برای کنترل و مهار آتش استفاده کردند. دو دستگاه خودروی آتش نشانی از شهرداری بهشهر و بندر امیرآباد برای مهار آتش به محل حادثه اعزام شدند.

ابراهیمی کارنامی از احتمال آتش سوزی در میانکاله خبر داد و گفت: با توجه به گرمای هوا و پوشش خشک منطقه ، این منطقه همچنان در معرض آتش سوزی است. به همین دلیل ، همکاران ما آمادگی اقدام در صورت تکرار حادثه را دارند.

وی در مورد علت آتش سوزی گفت: متأسفانه عمده آتش سوزی ها از نوع انسانی و عمدی است که برای اهداف شخصی برای بهره برداری از این زیستگاه مهم طبیعی انجام می شود. با نصب دوربین های تلویزیونی در ماه گذشته ، امیدواریم که بتوانیم این مجرمان را به مرور شناسایی کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در مورد دامنه آتش سوزی روز گذشته گفت: مساحت این آتش سوزی نیاز به برآورد دارد. اما طبق مشاهدات ، این منطقه مساحت بیشتری نسبت به رویدادهای قبلی امسال را شامل می شود.

طبق آمار اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران از ابتدای سال جاری بدون در نظر گرفتن حادثه روز گذشته در میانکاله که باعث از بین رفتن پوشش گیاهی حدود 190 هکتار از اراضی این زیستگاه شد ، 21 مورد آتش سوزی رخ داده است. 70 درصد از این 190 هکتار زیر آتش سوزی و 30 درصد از انارستان در آتش سوخت. در سال 1399 ، 16 آتش سوزی در پناهگاه حیات وحش میانکاله رخ داد که مساحت کل آن 380 جریب بود.

تالاب بین المللی میانکاله با مساحت 68000 هکتار در قسمت شرقی مازندران و در منطقه حفاظت شده شهرستان بهشهر و در کنار دریای خزر واقع شده است. این تالاب که در قلب شبه جزیره میانکاله واقع شده زیستگاه اصلی بیش از 320 گونه پرنده مهاجر و پرندگان بومی و 180 نوع گیاه به دلیل تنوع زیستی به ویژه مواد غذایی است.

دکمه بازگشت به بالا