عمومی

سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر خودکشی کرد!

علاوه بر اجماع وکلا در مورد خودکشی ، اکثر مکاتب حقوقی و اجتماعی در محکومیت آن اتفاق نظر دارند. علی رغم این واقعیت که خودکشی در هیچ سیستم حقوقی جرم تلقی نمی شود ، اگر رفتار شخصی که قصد خودکشی دارد اخلال در نظم عمومی را به وجود آورد ، جرم شناسان با این نظر موافق هستند. در صورت زنده ماندن ، فرد مستحق مجازات است (ماده 618 قانون مجازات در این مورد قابل استناد است). بعلاوه ، اگر شخصی شخص دیگری را به خودكشی ترغیب كند ، رفتاری كه به عنوان جانشین در خودكشی جنایی شناخته می شود ، این عمل است.

در جامعه ای که مترو زشتی و رفتار خوب مردم را مطابق با قوانین اسلامی اندازه گیری می کند ، افزایش میزان خودکشی پیامدها و عواقب قابل توجهی دارد که مهمترین آنها مربوط به کاهش اعتقادات مذهبی در افراد جامعه است ، به ویژه وقتی سطحی ، علت و علت خودکشی به صورت سوالاتی مانند معیشت بیان می شود! هنگام مشاهده اخبار و حواشی افرادی که در یک سال گذشته این مسیر را طی کرده اند ، دلایلی وجود دارد که فقط منجر به شرمندگی شده است.

اگر اخبار حوادث اخیر جامعه را مشاهده کنیم ، با این مهمان ناخوانده روبرو خواهیم شد که میزبان کودک 13 ساله یک پیرمرد هفتاد ساله است.

جرم شناسان با کمک اندیشمندان علوم اجتماعی ناهنجاری های اجتماعی را شناسایی کرده و سپس براساس مختصات و نظریه ها ، عوامل و تأثیری را که این عوامل در بروز ناهنجاری ها یا تخلفات اجتماعی دارند ، مورد تجزیه و تحلیل و شناسایی قرار می دهند.

در این راستا ، نقش عوامل م effectiveثر مانند رسانه ها ، آموزش ، سیاست ، اقتصاد و … در بروز ناهنجاری ها با توجه به الزامات زمانی – مکانی ، ضمن معرفی علل و عوامل چنین رفتاری ، راهکارهای جلوگیری از انحرافات اجتماعی I در قالب پروژه های تحقیقاتی ، آنها عناصر تصمیم گیری جامعه را فراهم می کنند تا بتوان از آنها در سیاست های کلان و کلان جامعه استفاده کرد! طبق چنین برنامه ای می توان امیدوار بود و انتظار داشت که با نمایش فیلم یا برگزاری کنسرت موسیقی رفتارهای ناهنجار از جامعه برداشته شود. مسیر تبدیل از هنجار به ناهنجاری و سپس وقوع جرم قطع می شود.

دانشکده محیط اجتماعی در جرم شناسی ، دانشمندان دوست دارند لاکاسانی (1) شوخ طبعی وی با تجزیه و تحلیل تأثیر عوامل محیطی بر رفتار انسان در جامعه علاوه بر آگاهی از نقش عوامل دیگر مانند آموزش ، ژنتیک و غیره ، معتقد بود که مقصر میکروبی است که اگر در یک محیط مناسب برای رشد ، رشد نکرده است. به تدریج از این محیط محو می شود. با توجه به اینکه طرفداران مکتب اجتماعی با توجه به خواسته های قرن 18 و 19 و عوامل اجتماعی آن زمان به اثربخشی عوامل اجتماعی رسیده اند ، در عصر حاضر تردیدی نیست که روابط اجتماعی افراد بسیار پیچیده تر از قبل از. بدون شک در صورت تخلف عوامل اجتماعی م ofثرتر هستند.

برای قرن ها ، حقوقدانان ، فیلسوفان ، جامعه شناسان ، روانشناسان و … با بررسی و شناسایی علل هنجارهای اجتماعی به عواملی مانند فقر ، گرسنگی ، بی سوادی ، تبعیض طبقاتی و غیره اشاره کرده اند. در هر دوره از زمان یک یا چند عامل به نظر می رسد در مقایسه و از بین بردن عوامل م inثر در داده های جرم شناسان و غیره ، از عوامل دیگر م moreثرتر باشد. (2) در سیاست های کیفری کشورها ، این قانون در قالب قوانین یا برنامه های مختلف اجتماعی به قلب جامعه تزریق می شود. ماهیت اجتماعی یا حقوقی شهروندان باید در جلوگیری از جرم و نقض هنجارها نقش موثری داشته باشد. ری جفری روانشناس آمریکایی وی این نظریه را در دانشگاه ایالتی آریزونا مطالعه کرد رفتار مجرمانه را می توان آموختبر اساس این نظریه ، می توان گفت كه علاوه بر اینكه افراد جامعه تمایل به یادگیری هنجار شکنی و ارتکاب جرم دارند ، همچنین توانایی اصلاح و یادگیری رفتارهای سازگار با ارزشهای اجتماعی را دارند (از جمله اصول اخلاقی و دینی و غیره).

مطابق با ایده های ارائه شده بنابراین نظریه یادگیری اجتماعی یا روانشناسی رفتاریدولت موظف است داده ها را انتقال دهد تا جمعیت جامعه را به سمت رفتار اخلاقی سوق دهد و در این مسیر ابزارها و عوامل مختلفی مانند: رسانه ، سیاست ، اقتصاد ، آموزش ، هنر … کسانی که مسئول هر یک از این عوامل هستند با بهره گیری از مشاوره اندیشمندان علوم اجتماعی ، باید راه حل های عملی خود را مطرح كنند.

در این میان ، نقش رسانه ها ، چه بصری و چه شنیداری ، به دلیل دسترسی به عموم مردم بیش از سایر عوامل برجسته است ، بنابراین مدت هاست که محتوای تولیدات رسانه ای مورد توجه دانشمندان علوم اجتماعی قرار دارد.

در نتیجه این تأثیرگذاری ، سینما و هنرهای نمایشی به عنوان دو عامل مهم و تأثیرگذار در رفتار اجتماعی شناخته می شوند. این ادعا با رویکرد به نظریه یادگیری اجتماعی و مفهوم مدل سازی تأیید می شود. در این مکتب و تئوری ، مفاهیمی مانند تقلید یا مدل سازی به عنوان یک مفهوم کلیدی در فرایند یادگیری طرفداران این نظریه نگران هستند و امروزه ، در بیشتر سیستم های اجتماعی-حقوقی ، سیاست های کیفری کشورها در زمینه پیشگیری از جرم و هنجارشکنی بر اساس این نظریه توضیح داده شده است.

طبق آمار و تحقیقات انجام شده در زمینه شناسایی علل جرم و ناهنجاری های اجتماعی ، نتایج این نظریه در جامعه ایران بهترین عملکرد را خواهد داشت ، در یک جامعه لحظاتی پس از دیدن فیلم های اژدها وارد می شود ، انواع هنرهای رزمی بر روی صفحه تلویزیون در کف و بازار نشان داده می شود ، یا پس از پخش یک سریال خاص ، تعداد جوانان فراری از خانه افزایش می یابد.در تولید و تولید نمایشنامه ها ، باید بر آموزه های این نظریه تأکید ویژه ای شود ، که تحقق نخواهد یافت مگر اینکه تولیدکنندگان نمایشنامه قبل از هر اقدامی موضوع کار خود را به طور مفصل برای دانشمندان علوم اجتماعی ارسال کنند ، به طوری که آنها بخشی هستند علاوه بر تجزیه و تحلیل علمی اثر تولید ، از نظر ذهنی با استانداردهای پذیرفته شده در جامعه شناسی علوم جنایی سازگار است. اگر محصول مورد نظر از مشخصات لازم برخوردار بود ، مجوز تولید صادر می شد.

به موازات خبر منتشر شده از خودکشی هموطنان عزیز ، هنرمندان منطقه سینما پشت این کاروان آویزان نشده اند و از این نمد برای خود کلاه دوخته اند. فیلم جشنواره امسال به خودکشی در صفحه نقره ای رسیدن به مرز مرگ می پردازد.

به تصویر کشیدن مشکلات اجتماعی و برجسته سازی هنجارهای جامعه در هنر هفتم امری بدیهی و ضروری است ، اما آنچه آگاهی از آن ضروری به نظر می رسد این است که بپرسیم چند درصد از کارگردانان و نویسندگان فیلم از تئوری استفاده می کنند. الزاماتی که در علوم اجتماعی شناخته شده مطرح شده است ، و آیا آنها در این مورد با متخصصان مشورت می کنند؟در سینمایی که از ابتدایی ترین و ساده ترین قوانین و اصول حقوقی مانند تعداد شما در هر گروه آگاهی ندارد. چگونه می توان انتظار داشت با متخصصان علوم اجتماعی مانند جرم شناسی و غیره مشورت کنید؟اگرچه وی قضاوت در مورد تولید فیلمهای مذکور را در مورد کارگردانان و دارندگان آن قضاوت نکرده است ، اما امیدواریم که آنها نیز در تولید اثر با استانداردهای ذکر شده مطابقت داشته باشند ، اما به شرط آنکه مقدمه اجباری و ضروری این موارد رعایت نشود هنرمندان. لازم است منتقدان سینما و اعضای رسانه ، عوامل تأثیرگذار در هنجارهای اجتماعی و … را در نمایش موازی با نمایش چنین فیلم هایی ، زیرا به مشاوره و نظرات متخصصان علوم اجتماعی اعتماد می کنند ، در نمایش تجزیه و تحلیل کنند. جلوگیری می شود یا حداقل سازمان های سینمایی و آژانس های وابسته باید اطمینان حاصل کنند که علاقه مندان برای تولید چنین موضوعاتی لازم است با متخصصان علوم اجتماعی و غیره مشورت و مشورت کنند ، اما یکی از بزرگترین مأموریت ها در زمینه هنر برای ایجاد دلیل مناسب برای اصلاح هنجارهای اجتماعی ظهور. .

1. لاكاساني ، پزشك فرانسوي كه با جامعه شناسي و جرم شناسي سر و كار داشت ، با اين نظريه مشهور شد: هر جامعه سزاوار جنايتكاران خود است.

2 – سیاست کیفری ، که به سیاست جنایی قطعی و قضایی تقسیم می شود ، عبارت است از: اتخاذ روشهای م ofثر در برخورد با تخلفات هنجارها و غیره. پس از تجزیه و تحلیل رفتار اجتماعی شهروندان و غیره

* وکیل پایه یک دادگستری

دکمه بازگشت به بالا