عمومی

گلوله دفرمه و معمای قتل میترا استاد

پرونده قتل میترا استاد توسط محمدعلی نجفی ، شهردار سابق تهران ، به روزهای گذشته و سرنوشت ساز خود رسیده است. پس از چندین بار تلاش رضایت نهایی والدین میترا بدست آمد. با این حال ، تلاش وکلا در این پرونده ، موضوع قتل از پیش تعیین شده را به قتل تصادفی تغییر داده است.

به گزارش یومیر ، روزنامه آرمان در ادامه نوشت: “اما این دیدگاه دوباره تغییر کرد و محمد علی نجفی دوباره به جرم قتل عمدی به شش سال و نیم زندان محکوم شد.” از سوی دیگر ، نجفی هنوز در زندان است و با توجه به وثیقه وی ، تلاش های وی برای تأمین آزادی وی از زندان به دلیل گزارش رسانه ها موفقیت آمیز نبوده است.

وی برای بررسی جدیدترین جزئیات این پرونده پرمخاطب ، با حمیدرضا گودرزی وکیل دادگستری محمدعلی نجفی صحبت کرد که می توانید در زیر بخوانید.

بر اساس چه اسنادی به این نتیجه رسیدید که قتل مرحوم میترا اوستاد توسط آقای نجفی غیر عمدی بود؟

آقا پرونده نجفی یکی از بزرگترین پرونده های جنایی در تاریخ ایران است. دلیل این امر این است که از زمان ترور ، اکثر اقشار جامعه مراحل مختلف تحقیقات این پرونده را دنبال کرده اند و همیشه اخبار این رسانه را از رسانه های جمعی دنبال کرده اند. در حالی که پرونده این قتل را مطالعه کردم ، متوجه شدم که نواقص زیادی در این پرونده وجود دارد و این نواقص را به دادگاه گزارش کردم و از دادگاه خواستم پرونده را به دادسرا ارجاع دهد. قاضی آقای پرونده کشکولی یک فرد صبور و صبور است و به همین دلیل دو جلسه رسیدگی برای رفع نواقص این پرونده برگزار شد. در این دو جلسه اتفاقات بسیار مهمی رخ داد که روند پرونده را تغییر داد.

در این دو جلسه چه اتفاقات مهمی رخ داده است؟

یکی از مباحث مطرح شده در این جلسات این بود که گزارش های ارسالی توسط تیم تحقیق صحنه جرم مغایر با محتوای گزارش پزشکی قانونی و سایر پرونده های پرونده بود. به عنوان مثال ، تیم تحقیق صحنه اعلام كرد كه گلوله به پشت دست اصابت كرده و از کف دست بیرون آمده است. اما طبق گزارش پزشکی ، این گلوله به کف دست اصابت کرده و از پشت دست بیرون آمده است. نکته دیگر این است که شکل کره که به سینه دایره ضربه می زند دایره ای و دایره ای است. شکل توپ بیضوی بود. اگر یک گلوله کالیبر 9 میلی متری مستقیماً به یک نقطه برخورد کند ، یک برخورد دایره ای خواهد بود. در همین حال ، قرار گرفتن گلوله به سینه مرحوم میترا ، استاد بیضوی اصابت کرد. این بدان معنی است که گلوله مستقیم به خانم استاد اصابت نکرد ، اما در جای دیگری به او اصابت کرد. این روند پرونده را تغییر داد. به همین دلیل ، ما از دادگاه خواسته ایم گلوله هایی را که به مرحوم آقا زده بود بررسی کند تا مشخص شود گلوله دست نخورده است یا تغییر شکل یافته است. در نتیجه ، کارشناسان گروه تحقیقات هویت در مورد این گلوله بیشتر تحقیق کرده اند. گزارشی که وی ارائه داد تکان دهنده بود. این گزارش نشان می دهد که نیمی از مخروط بالای گلوله تغییر شکل یافته و از بین رفته است. در نتیجه ، این گلوله تغییر شکل یافته و محلی که اصابت گلوله به آن غیرمستقیم بوده است. اگر این دو سؤال را کنار هم بگذاریم ، برای کسانی که از امور جنایی آگاه هستند ، یک تئوری و فرضیه ایجاد می کند. فرضیه این بود که ابتدا گلوله به جایی اصابت کرده و پس از شلیک به خانم اوستاد اصابت کرده است. اداره شناسایی دو نظریه داشت. نظریه اول این بود که یک گلوله شلیک شد و گم شد و دیگری در سینه شلیک شد و او را به قتل رساند. نظریه دیگر این بود که همان گلوله در دستش ریخته شد و به سینه او حمله کرد و قهرمان را به قتل رساند. ماهیت دادرسی آشکارا مجبور بود تصمیم بگیرد که کدام تئوری برای پرونده اصلی است. با این حال ، این مورد نبود و این یکی از کاستی های پرونده بود.

از تعداد گلوله های شلیک شده به نظر نمی رسد که آیا همان گلول های کشف شده به سینه اصابت کرده است.

گزارش های مقدماتی نشان می دهد که سه گلوله به پشت بام برخورد کرده است ، یکی به دیواره برخورد کرده و دیگری به دست و در نهایت به قفسه سینه اصابت کرده و در مجموع نه گلوله باقی مانده است. با این وجود تحقیقات بعدی نشان داد که سه علامت گلوله در سقف ، یک گلوله در لبه وان ، یک گلوله در دیواره به سمت راست ، یک گلوله در کمد سقف ، یک گلوله در دیواره بالای وان ، و یک گلوله در دیوار. در کنار دیوار بالای وان ، یک گلوله در دستش و یک گلوله در سینه او دیده شده بود. به عنوان یک نتیجه ، در مجموع 10 زخم تیراندازی در محل رخ داده است. نکته مهم این است که این حکم دستگیر شد و پرونده برای اولین بار به دیوان عالی کشور ارسال شد تا اینکه دادگاه محاکمه شود و حکم واژگون شد و ما فکر نمی کردیم سقف صحنه قتل نادرست باشد.

چرا یک گلوله در تحقیقات آینده اضافه شد؟

این امر به دلیل عدم دقت در تحقیق بوده و عمدی نبوده است. لازم به ذکر است که سه گلوله به سقف کاذب برخورد کرده است. کارشناسان تصور می کردند که گلوله ها از پشت بام عبور کرده اند و در پشت بام قرار دارند. با این حال ، تلاش کارشناسان برای اثبات این ادعا ناکام ماند. مسئله دیگر این است که سلاح های به کار رفته در این قتل 13 گلوله را حمل می کردند که پنج مورد از آنها شلیک شده و هشت مورد نیز کشف شده است. احتمال خطا وجود دارد که بررسی پرونده های کیفری ، به ویژه در چنین مواردی ، از این درجه از اهمیت آگاهی نداشته باشد. روزی که آقای به گزارش پلیس ، نجفی خود را معرفی کرد. نجفی سلاح گرم ، یک ماکت و پنج گلوله تحویل داده بود ، در حالی که گزارش های بعدی تعداد گلوله های تحویل شده را تا 28 ژوئیه افزایش می داد. این یک خطای محاسبه بود. به نظر می رسد تیم های تحقیقات جنایی ما هنوز تجربه کافی در پرونده های مهم اجتماعی ندارند. آقا پرونده نجفی چیز ساده ای نبود؛ در عوض ، آن را در یک محیط سنگین رسانه ای و اجتماعی دنبال کرده است. به همین دلیل ، به نظر می رسد یک فوریت غیر عمدی در تحقیقات این پرونده وجود داشته که عمدی نبوده است.

آیا از این برداشت مطمئن هستید؟

بله ، عمدی نبود ، اما عجله داشت. به عنوان مثال. دادستان را امتحان كرد كه پرونده در اسرع وقت به دادگاه تحویل داده شود. دو گلوله در صحنه قتل پیدا شد. یک گلوله در بدن آن مرحوم و یک گلوله دیگر نیز در حمام پیدا شد. سوال این است که با سه گلوله دیگر چه اتفاقی افتاد؟ هیئت سه نفره معتقد است که گلوله ها به صورت خمیده ، تجزیه شده و به زمین سقوط کرده اند زیرا به پشت بام برخورد کرده و سپس به دیوار برخورد کرده اند. ما همچنین برخی از گلوله های پودری را نشان داده ایم. با این حال ، هنوز مشخص نیست که آیا این سه کره پودر شده اند یا نه.

آیا ممکن است گلوله ها پس از برخورد به سقف و دیوار ، خراشیده شوند؟

قطعات بسیار کوچکی از گلوله های پودری وجود دارد. به گفته کارشناسان ، این گلوله ها به دلیل اینکه چندین بار به دیوار و سقف برخورد کرده اند و منفجر شده اند ، برچیده شد و شکی نیست که پنج گلوله شلیک شده است.

در چه شرایطی تیراندازی پنج گلوله باعث ایجاد 10 گلوله در صحنه قتل شد؟

این سوالی است که برای من به عنوان یک وکیل و سؤالی قابل بحث است که سالها است که تحقیقات ویژه قتل در تهران بوده است. گلوله ای که مستقیم به یک نقطه برخورد می کند مشخصات خاص خود را دارد و یک گلوله که به پیکان برخورد می کند خواص دیگری نیز دارد. هنگامی که یک گلوله 9 میلی متری مستقیماً برخورد می کند ، تقریباً مورد اصابت قرار می گیرد. 9 میلی متر تا یک سانتی متر یا یک و یک دهم سانتی متر. در حالی که گلوله به خانم اصابت کرد. بدن اوستاد اینچ و نیم. همین وضعیت در مورد دو گلوله ای که به پشت بام برخورد کرده و یک و نیم به دو ضربه می زند نیز صدق می کند. کارشناسان معتقدند که گلوله ها توسط چنین کماندار شلیک شده است.

آیا در جریان تحقیقات برای شما پیش نیامده است که گلوله های مختلفی ممکن است از اسلحه های مختلف شلیک شده باشد؟

نه ، چنین برداشتی نداشتم. تمام گلوله ها از کالیبر 9 میلیمتر است و به گفته کارشناسان ، گلوله ای که از جسد خانم اوستاد بیرون می آید نیز از همان سلاح شلیک شده است. کارشناسان می گویند این گلوله ها ممکن است چندین بار شلیک شده باشد. با این حال ، یکی از کارشناسان گفت: ضرب و شتم توپ ها در حمام کوچک امکان پذیر نیست. ملاک کار وکالت اظهاراتی از موکل آنها است. آقا نجفی بیش از 40 سال تجربه در مدیریت کشور دارد. وقتی دادگاه به طور رسمی و علنی نحوه وقوع این قتل را توضیح می دهد ، شکی نیست که این قتل توسط آنها مرتکب شده است. حتی وقتی من به عنوان مشتری با آنها درباره تعداد گلوله ها و دهانه های آنها صحبت می کنم ، انتقاد می شود. سوال مهم من این است که چگونه پنج گلوله که شلیک شده اند ، 10 سوراخ گلوله را رها کردند. اگر کارشناسان برای این امر دلیل منطقی دارند ، قابل قبول است ، در غیر این صورت باید سعی کنیم جزئیات پرونده را روشن کنیم و ابهامات را برطرف کنیم. یکی از گلوله ها به لبه وان برخورد کرد و زیر وان غرق شد. با این وجود قوه قضاییه حاضر نیست گلوله را شلیک کند. ما معتقدیم که “جنون” داستان در این کره زمین وجود دارد و تئوریهای قتل عمدی را از بین می برد.

چگونه می توان با برداشتن این گلوله سیر عمل را تغییر داد؟

کارشناسان می گویند که وی توسط خانم اوستاد مورد اصابت گلوله قرار گرفت و سپس در سینه اصابت کرد. دادگاه عالی البته این استدلال را نپذیرفته است. ما اعتقاد داریم گلوله پیدا شده دو گلوله بود که به سینه خانم استاد اصابت کرد. استدلال ما این است که دیدن چند قطره خون در وان حمام که خانم اوستاد در آن خوابیده بود دشوار بود. لکه های خون بزرگی را می توان در کف حمام به دور از وان مشاهده کرد. در نتیجه می توان نتیجه گرفت که این گلوله به لبه وان توقیف ، تهویه و پایین آمده است. به همین دلیل ، اگر گلوله شلیک شود و آزمایش “دیوانه” روی آن انجام شود ، به احتمال زیاد نظریه های قبلی را نقض می کند ، اما این کار هنوز انجام نشده است. دکتر. کاهانی ، یک آسیب شناس پزشکی قانونی ، طی دادرسی خواستار خستگی جسد میترا اوستاد برای گرفتن اشعه ایکس از استرنوم وی شد که از این امر احتمال قتل عمد جلوگیری شد. با این حال ، این درخواست توسط دادگاه تأیید نشده است. از طرف دیگر ، هیچ دادگاهی حاضر به آزمایش گلوله زیر وان نبود تا آزمایش جنون اوستاد را انجام دهد. اینها نقاط تاریکی است که زوایای پرونده را روشن می کند ، اما تلاش وکلا تاکنون ناکام بوده است.

چه اتفاقی می افتد از قتل تا زمانی که آقای نجفی خود را به پلیس معرفی می کند؟

بعد از آقای به قتل نجفی ، او نامه هایی به دخترش نوشت ، به او راننده زنگ زد و شخصاً نامه و نامه را به راننده داد تا به دخترش تحویل دهد. بعد از این آقای اسلحه نجفی با مجوز وی ، از خانه خارج شد و با اتومبیل اجاره ای به قم سفر کرد. وی پس از بازدید از حرم امام معصومه (ع) و تلاوت فاتحه در حرم والدینش ، در ماشین اجاره ای به تهران بازگشت. وی پس از ورود به تهران ، تاکسی گرفت و خود را به سرویس اطلاعاتی معرفی کرد. دادگاه حكم داد كه آقای نجفی قصد داشت کشور را ترک کند. سؤال این است ، چگونه ممکن است شخصی که قصد دارد کشور را ترک کند ، کارت ملی ، گذرنامه و حسابهای بانکی خود را به دختر خود تحویل دهد و آنها را با خود نبرد؟ آیا کسی که می خواست کشور را ترک کند به اداره اطلاعات شاپور می رود و از افسری که در آنجا بود درخواست کرد که وی را به سمت رئیس پلیس ببرد؟ از آقای پرسیدم نجفی چرا مصاحبه را انجام داد. وی پاسخ داد كه من با مردم كشورم مصاحبه كرده ام تا متوجه شوم كه قصد قصد خروج از كشور را ندارم. واقعیت این است که آقای زندگی نجفی بر اثر تشنج های زیادی که در خانه خانم اوستاد داشت خراب شده است. آقای. نجفی با اهداف قبلی خود سعی در قتل او نکرد. او می گوید هدف او ترساندن آنها از ترك رفتار مخرب یا جدا كردن از یادبودها بوده است. در نتیجه ، قتل کاملاً غیرقابل پیش بینی بود.

روند اخذ مجوز از استاد فقید چه بوده است؟ آیا شایعه میانجیگری برخی بزرگان صحیح بوده است؟

مذاکرات برای جلب رضایت خانواده آن مرحوم استاد یک اتفاق یک روزه نبوده است. تلاش ما این بود که شرایط روحی و روانی والدین و برادر مرحوم استاد را درک کنیم و سعی کنیم وضعیت روحی این خانواده پریشان را بهبود بخشیم. در ابتدای این پرونده اظهاراتی وجود داشت که شاید هیچ وقت منجر به رضایت خانواده استاد نگردد. خانواده خانم استاد در کرمانشاه دارای قبیله ای هستند که قبایل بزرگی دارند. آقا دوستان نجفی در منطقه برای مذاکره با بزرگان قبیله مذاکره کردند. در همین ارتباط ، حتی برخی از دوستان نجفی که دارای مواضع سیاسی هستند در این روند کمک کردند. با پدر خانم اوستاد صحبت کردم. او فردی آرام و آرام است و هرگز توهین آمیز صحبت نکرد. از طرف دیگر ، وقتی بزرگان قبیله با خانواده اوستاد و برادر آن مرحوم صحبت می کردند ، هیچ رفتاری را نشان ندادیم که باعث ناراحتی خانواده اوستاد شود. در نتیجه ، روند مذاکره در جهت مثبتی حرکت کرد و در نهایت به رضایت منجر شد. در همین ارتباط ، قیمت جهیزیه خانم اوستاد ، هزار و سیصد و شصت و دو سکه طلا به وراث پرداخت شده است ، و تقریباً. دو میلیارد تومان برای هزینه های فرزند خانم اوستاد در نظر گرفته شده است. آقا نجفی تأکید کرد که برای تأمین آینده فرزندش ، پولی اختصاص یابد تا آینده فرزند خانم اوستاد به چالش کشیده نشود. متأسفانه جنجال رسانه ای باعث شد آقای بازگشت نجفی به زندان. آقای. نجفی هنگام رضایت والدینش آزاد شد. اما به محض آزادی ، پوشش گسترده ای از رسانه ها علیه وی وجود داشت ، که منجر به انتقال وی به زندان 48 ساعت بعد شد. تا به امروز ، ما تمام مراحل قانونی را برای آزادی آنها برداشته ایم؛ با این حال ، به دلیل حساسیت این پرونده ، وی اجازه آزادی داده نشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا