اقتصادی

کدام کالای ایرانی بیشترین مشتری اروپایی را دارد؟

اتاق بازرگانی تهران در تازه ترین گزارش خود به بررسی وضعیت تجارت ایران با اتحادیه اروپا در سه ماهه اول سال 2022 پرداخته است.

به گزارش یومیر، بر اساس آمار ارائه شده، اتحادیه اروپا در سه ماهه اول سال جاری با تجارت جهانی ۱۲۶۶ میلیارد یورویی، ۳۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. در این مدت صادرات منطقه حدود 592 میلیارد یورو و واردات 674 میلیارد یورو بوده است. صادرات اتحادیه اروپا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 16 درصد و واردات 46 درصد افزایش یافته است.

پس از حمله روسیه به اوکراین، صادرات و واردات اتحادیه اروپا افزایش یافت و تنها در ماه مارس سال جاری واردات 19 درصد و صادرات 15 درصد رشد کرد.

از سال 2019، با تشدید تحریم ها، حجم تجارت مشترک بین ایران و اتحادیه اروپا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. در سال 2019، مجموع مبادلات تجاری ایران با اروپا 4.87 میلیارد یورو بوده است که حدود یک چهارم سال قبل است.

تجارت ایران با اروپا در سه ماهه اول سال 2022 به 1.33 میلیارد یورو رسید که حدود 20 درصد آن مربوط به صادرات و حدود 80 درصد مربوط به واردات است. در این مدت، تجارت مشترک ترکیه با اتحادیه اروپا تقریبا دو برابر شده است. ترکیه در حال حاضر حدود 23 میلیارد یورو به اتحادیه اروپا صادر می کند.

پس از حمله روسیه به اوکراین، تجارت این کشور با اتحادیه اروپا نیز تغییر کرده است. بر اساس آمارهای رسمی، واردات اروپا از روسیه در ماه مارس امسال 12 درصد افزایش یافت، اما صادرات به این کشور حدود 49 درصد کاهش یافت. بخش قابل توجهی از تجارت دوجانبه به صادرات محصولات نفتی روسیه به اتحادیه اروپا اختصاص دارد.

در سال های اخیر تراز تجاری ایران با اتحادیه اروپا همیشه منفی بوده است. در سه ماهه اول سال 2022، این کشور به 779 میلیون یورو رسید.

عمده کالاهای صادراتی از اروپا به ایران ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل، مواد غذایی، محصولات شیمیایی، محصولات صنعتی، نوشیدنی ها و تنباکو بوده و بر خلاف مواد غذایی و حیوانات زنده، محصولات شیمیایی، مواد اولیه غیرخوراکی، روغن های گیاهی و حیوانی عمده ترین کالاهای صادراتی است. از ایران تا اروپا

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا