اقتصادی

تورم آرژانتین ۱۳ درصد بیشتر از ایران

اتاق بازرگانی تهران در آخرین گزارش خود به بررسی وضعیت تعدادی از شاخص های اقتصادی در 8 ماهه سال 1400 پرداخته است که در این بررسی تورم در آرژانتین 52 درصد، ایران 39 درصد و ترکیه 20 درصد است.

به گزارش یومیر، این بررسی نشان می دهد که وضعیت اقتصادی ایران در برخی شاخص ها نسبت به سال قبل بهبود یافته است. با این حال هنوز نگرانی هایی در بخش های مختلف وجود دارد.

در بخش اول این گزارش، وضعیت شرکت‌ها پس از شروع واکسیناسیون گسترده علیه کرونا بهبود یافته است که نشان می‌دهد وضعیت ایران (شاخص مدیران خرید) مانند بسیاری از کشورهای جهان بهبود یافته است.

در شاخص های کلان اما همچنان نگرانی هایی وجود دارد. از نظر تورم، ایران حدود 39 درصد تورم بیشتری نسبت به بسیاری از کشورها داشته است. در این تحقیق تورم آرژانتین 52 درصد است، اما پس از ایران، ترکیه حدود 20 درصد است که نشان می دهد تورم ایران حدود دو برابر همسایه غربی خود است. تورم ایران نیز 5.8 برابر عراق و 4.3 برابر پاکستان بوده است.

در حوزه نقدینگی نیز در هفت ماهه امسال حدود ۷۵۱ هزار میلیارد تومان نقدینگی به اقتصاد ایران اضافه شده است که رشد بیش از ۲۱ درصدی را در این زمینه نشان می‌دهد. در این مدت سهم پایه پولی در افزایش نقدینگی حدود 16 درصد بوده است.

اما در تجارت، آمارها حاکی از بهبود نسبی است. صادرات غیرنفتی ایران در 8 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 53 درصد افزایش داشته است. اگرچه بخشی از این آمار به دلیل محدودیت های کرونری سال گذشته است، اما تحلیل ها وضعیت رو به رشد تجارت ایران را نشان می دهد.

این در حالی است که حدود 70 درصد از کل صادرات ایران تنها به کشور بوده است و حدود 40 درصد از کل افزایش صادرات با افزایش تعامل با این کشورها بوده است. چین، ترکیه، امارات و عراق عمده ترین واردکنندگان کالا از ایران در این مدت بوده اند.

در تجارت دوجانبه، تراز تجاری ایران با ترکیه و چین مطلوب است. ایران در 10 ماهه نخست سال 2021 حدود 1.9 میلیارد دلار کالا به ترکیه صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 150 درصد رشد داشته است. صادرات به چین 26.8 درصد افزایش یافت و به 5.2 میلیارد دلار رسید. تراز تجاری ایران در همکاری با این دو کشور نیز مثبت بوده است.

برای اتحادیه اروپا، صادرات در 10 ماهه اول سال 2021 به 735 میلیون یورو رسید که افزایش 22 درصدی را نشان می دهد. ایران نیز در این مدت حدود 3 میلیارد یورو از اتحادیه وارد کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.8 درصد افزایش داشت.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا