فرهنگ و هنر

کدام سازمان‌ها اطلاعاتشان را آزادتر در دسترس قرار داده‌اند؟

دبیر قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در تازه ترین توئیت خود در فضای مجازی نوشت: نهاد ریاست جمهوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهترین عملکرد را در نظام حقوقی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات داشته اند. .

کدام سازمان ها اطلاعات خود را آزادتر در دسترس قرار داده اند؟

به گزارش یومیر، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی آخرین جدول مقایسه ای را در آذرماه 1400 منتشر کرد و نوشت: وزارت کشور و جهاد کشاورزی بیشترین پرس و جو را دارند.

قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در 6 فصل از 23 ماده، سه حکم اجرایی و 9 رویه موضوعی، شرایط پاسخگویی و دسترسی به اطلاعات نهادهای ذیربط را فراهم کرده است. اخیراً مفاد اجرایی ماده 8 این قانون به‌روزرسانی و برای تصویب به دولت ارائه شده است.

گزارشات در این سامانه از وضعیت پاسخگویی، نهادهای برتر، گزارش جامع درخواست های مردمی، قوانین، آیین نامه های اجرایی، رویه های موضوعی، گزارش عملکرد دستگاه های عمومی و … برای عموم مردم در صفحه اصلی سامانه انتشار و دسترسی رایگان به اطلاعات در دسترس است.

بر اساس مفاد ماده 8 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، هر شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی می‌تواند با ثبت نام در سامانه و ایجاد حساب کاربری، برای دسترسی به اطلاعات به صورت آنلاین از طریق درگاه الکترونیکی مربوطه اقدام کند. – دولت پیشخوان ارسال پست یا بازدید شخصی از واحد اطلاعات در موسسه درخواست شده.

نهادهای عمومی علاوه بر پاسخگویی به سامانه، تعداد قابل توجهی بخشنامه، دستورالعمل و قوانین و مقررات مرتبط را برای دسترسی عموم به سامانه منتشر کرده اند. افراد می توانند با مراجعه به بخش اسناد منتشر شده در این سامانه به هزاران سند منتشر شده توسط دستگاه ها دسترسی داشته باشند.

تمامی شهروندان می توانند با مراجعه به سامانه و ثبت نام، اطلاعاتی را از واحدهای فعال سامانه که با رنگ آبی مشخص شده است، درخواست کنند و موسسات پس از دریافت درخواست حداکثر 10 روز فرصت دارند تا به استعلام شهروندان در همین سامانه پاسخ دهند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا