اجتماعی

چرا برخی افراد به نوع شدید بیماری کووید-۱۹ دچار می‌شوند؟

در حال حاضر تعداد زیادی از مردم به بیماری کووید-19 مبتلا هستند و اکثر آنها فقط علائم خفیف این بیماری را تجربه می کنند که عمدتاً به دلیل نرخ بالای واکسیناسیون است. با این حال، برخی شکل شدیدتر این بیماری را تجربه می کنند و اطلاعات کافی در مورد علل آن وجود ندارد.

به گزارش یومیر، ژنوم انسان ممکن است عامل اصلی جدی‌تر بودن کووید-۱۹ برای برخی افراد نسبت به دیگران باشد.

گروهی از متخصصان موسسه بهداشت برلین به همراه همکاران خود از انگلیس و کانادا ژن ها و پروتئین هایی را شناسایی کردند که در افزایش خطر ابتلا به نوع شدید کووید-19 نقش دارند. یافته های آنها در مجله Nature Communications منتشر شده است.

برای پزشکان و متخصصان در سرتاسر جهان، هنوز مشخص نیست که چرا برخی از افراد هنگام آلوده شدن به ویروس کرونا به شکل شدید بیماری کووید-19 مبتلا می‌شوند، در حالی که برخی دیگر فقط علائم خفیف را تجربه می‌کنند.

در یک مطالعه جدید، متخصصان ژن هایی را شناسایی کرده اند که علاوه بر عوامل خطر شناخته شده مانند سن و جنسیت، افراد را مستعد ابتلا به بیماری های جدی می کند.

در این مطالعه، کارشناسان به داده‌های ژنتیکی جمع‌آوری‌شده از بیماران مبتلا به کووید-19 در سراسر جهان که شامل شدت بیماری بود، دسترسی پیدا کردند. به گفته متخصصان در آن زمان، حدود 17 منطقه ژنومی با خطر بالاتر ابتلا به نوع شدید بیماری مرتبط بودند، اما ژن‌های عامل و مکانیسم زمینه‌ای برای بسیاری ناشناخته باقی ماندند.

به گفته کارشناسان، یکی از آنها پروتئینی بود که گروه خونی انسان را تعیین می کند. مشخص بود که این ژن با خطر عفونت مرتبط است. در همین حال، پروتئین ELF5 نیز بسیار مرتبط به نظر می رسد.

متخصصان می‌گویند: بیماران مبتلا به کووید حامل نوعی ژن هستند که ELF5 را کد می‌کند و احتمال بستری شدن در بیمارستان و در برخی موارد حتی مرگ بیشتر است.

به گزارش مدیکال اکسپرس، متخصصان تاکید کردند: ELF5 در تمام سلول های سطحی پوست و غشاهای مخاطی یافت می شود اما به مقدار زیاد در ریه ها تولید می شود. از آنجایی که ویروس بیشترین آسیب را در این مکان ایجاد می کند، این امر بسیار محتمل به نظر می رسد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا