عمومی

پشت پرده فضاسازی‌ها ضد همکاری ایران و چین

با توجه به پایگاه اطلاع رسانی یومیر ،

مهدی صفری – سفیر پیشین ایران در چین در برنامه کلی امشب یومیر درباره ابعاد مختلف سند جامع همکاری ایران و چین گفت:
وی افزود: غرب نگران امضای قرارداد 25 ساله بین ایران و چین است.
سفیر پیشین ایران در چین گفت: چین به دنبال یک شریک برای کسب موقعیت به عنوان قدرت عالی است.
مهدی صفری گفت: در صورت پیروزی این توافق و براساس منافع هر دو طرف ، رسانه های غربی توافق ترکمانچای را به دلیل نگرانی برای همکاری بین ایران و چین مطرح کردند.
وی افزود: قدرت ایران برای سایر کشورها ملموس است. چین به دنبال یک شریک قوی است و ایران می تواند این موقعیت را برای چین بازی کند.
سفیر پیشین ایران در چین گفت: ایران مرکز منطقه است. با این تحول و شکل گیری مسیر ترانزیتی از داخل ایران ، این کشور از رشد اقتصادی خوبی برخوردار خواهد شد.
مهدی صفری اضافه کرد: ایالات متحده با تحقیق در مورد بستن تنگه اطراف چین سعی در نزدیک کردن پکن داشت. به همین دلیل نگاه چینی ها بیشتر به غرب بود و ایده احیای جاده ابریشم شکل گرفت.
وی افزود: چین با عمان ، قزاقستان ، عراق ، عربستان سعودی و اکثر کشورهای آفریقایی توافق نامه دارد ، اما این توافق نامه ها هیچ پوشش رسانه ای نداشته است.

صفری افزود: سند ایران و چین به جز سند 25 ساله هیچ رقمی را نشان نمی دهد. این سند در واقع مبنای قراردادهای بعدی است. این یک قرارداد استعماری نیست. این یک قرارداد برد-برد است.

مهدی صفری گفت: بیشتر کشورهایی که با چین تجارت می کنند دلار را از روابط تجاری خود حذف کرده اند.
سفیر پیشین ایران در چین درباره انتشار متن این همکاری گفت: این یکی از تاکتیک های رسانه های غربی است تا در صورت روشن شدن ابعاد این توافق نامه ، تعهدات خود در قبال این طرح را روشن کنند. س isال این است که کدام کشور سند دوجانبه خود را ابلاغ کرده است ، بنابراین ایران کشور دیگر است؟
مهدی صفری افزود: هیچ کشوری تراز تجاری منفی با چین ندارد ، اما چین 60 میلیارد دلار تراز منفی با ایران دارد و این به دلیل ظرفیت انرژی ایران است.

وی گفت: ایران و چین در گردشگری پتانسیل بسیار بالایی دارند. بزرگترین بازار محصولات پتروشیمی ایران بازار چین است که منافع هر دو کشور را تأمین می کند.

چین بدنبال ظرفیت سازی و بازاریابی است
ساسان شاه ویسی – کارشناس اقتصاد بین الملل همچنین گفت: “از سال 2014 ، به دلیل رشد ظرفیت چین ، ایالات متحده و غرب محاصره بازار چین را در دستور کار قرار دادند.
وی افزود: ایالات متحده به درخواست اروپا محدودیت هایی را علیه چین اعمال كرده است. اما چین ظرفیت ایجاد کرد و کشورهای مشترک المنافع را تشکیل داد.
شاه ویس گفت: “چین بدنبال ظرفیت سازی و ایجاد بازار است و همین برنامه را به کشورهای مشترک المنافع ابلاغ کرده است.”
این اقتصاددان بین الملل افزود: چین با صعود از جایگاه پنجم به رتبه دوم ، بیشترین بهره را از بحران اقتصادی سال 2007 و 2008 برد. این ظرفیت و فرصت ، چین را قادر می سازد تا بهتر از بحران ها عبور کند.

دکمه بازگشت به بالا