عمومی

هیولاهای‌ زشت بتنی برای ذائقه‌های خاص

بروتالیسم ، که به معماری وحشی نیز معروف است ، سبکی از معماری مدرن است که به دنبال آشکارسازی ساختمان ها با استفاده از بتن بدون سایبان ، به اصطلاح برهنه است. این سبک معماری در دهه 1950 اختراع شد و در اواسط دهه 1970 به اوج محبوبیت خود رسید ، اما بعداً به بی ادبی ، بی ادبی و بد سلیقه متهم شد و محبوبیت آن کاهش یافت.

به گزارش یومیر ، این روزنامه خراسان او نوشت: “گفته می شود گرایش های عمومی به یک هنر و گرایش خاص حالت چرخشی دارد ؛ این بدان معناست که گرایش های قدیمی پس از مدتی دوباره ظاهر می شوند. این اصل در زمینه های مختلف مانند مد ، موسیقی و هنر صادق است. اما در زمینه معماری ، هیچ سبکی بهتر از معماری وحشی یا وحشیگری این اصل را منعکس نمی کند. بروتالیسم ، که به عنوان معماری وحشی نیز شناخته می شود ، سبکی از معماری مدرن است که به دنبال آشکارسازی ساختمانها با استفاده از بتن بدون پوشش و به اصطلاح برهنه است. این سبک معماری در دهه 1950 اختراع شد و در اواسط دهه 1970 به اوج محبوبیت خود رسید ، اما بعداً به بی ادبی ، بی ادبی و بد سلیقه متهم شد و محبوبیت آن کاهش یافت.

این تصور اکنون دوباره تغییر کرده است و روند جدیدی در این سبک معماری در حال شکل گیری است. معماری بی رحمی ، که به دلیل استفاده از فولاد و بتون مسلح ، عناصر مدولار و کاربردی شناخته می شود ، در درجه اول برای ساختمانهای تجاری و همچنین برای ساختمانهای مسکونی مهم مورد استفاده قرار گرفت تا به طور منطقی نیاز اساسی مسکن را برآورده کند. قابل ذکر است که اصطلاح وحشی یا “وحشی گر” هیچ ارتباطی با ظاهر خشن این سبک معماری ندارد. این کلمه از عبارت فرانسوی béton burt به معنی “بتن خام” گرفته شده است. در واقع ، برداشت منفی از معماری وحشی را می توان به معنایی که این کلمه در ذهن برمی انگیزد نسبت داد. چنین ساختمانهایی اغلب غیر دوستانه ، ترسناک و حتی غیرقابل سکونت تلقی می شوند. معماری وحشی به دلیل احساسات بسیار متفاوتی که بین جامعه طراحی ساختمان و عموم ایجاد می کند ، یکی از متمایزترین سبک ها در بین سبک های معماری است. در ادامه با تاریخچه آن و چند نمونه از مشهورترین بناهایی که با این نوع معماری ساخته شده اند آشنا می شوید.

از ظهور معماری وحشی تا افول و احیای آن

معماری وحشی اساساً عناصر تزئینی و تمایلات پر زرق و برق و لذت طلبانه ای را که با طراحی معماری در اوایل قرن بیستم به وجود آمد رد می کند. بازسازی در دوره پس از جنگ جهانی دوم ، به ویژه در بریتانیا و کشورهای اروپای شرقی مانند روسیه ، بلغارستان ، یوگسلاوی و چکسلواکی ، به ایده های سوسیالیستی روی آورد و در نتیجه سوددهی ، سادگی و سادگی و همچنین هزینه کم طراحی ساختمان ایجاد شد. واقع شد. بتن در آن زمان نه تنها ارزان بود بلکه ساخت سریع را نیز امکان پذیر می کرد. علاوه بر بریتانیا و ایالات متحده ، نمونه هایی از معماری وحشی وجود دارد که بیشتر شبیه به استحکامات نظامی است ، در بیشتر نقاط اروپای شرقی ، فرانسه ، ایتالیا و آلمان ، و همچنین در ژاپن ، چین و هند ، به ویژه در محوطه دانشگاه ، سالن های شهر و شوراهای شهر. او مسکن عمومی ، موزه ها ، کلیساها و مدارس را پیدا کرد.

سقوط

معماری وحشی در اوایل دهه 1970 در شهر نیویورک به اوج محبوبیت خود رسید و از همان دهه شروع به از دست دادن جای خود در معماری عامه کرد. دلیل این فروپاشی نه تنها نقص های عملکردی ، تعمیرات گران قیمت و ناتوانی در بازسازی و بازسازی این ساختمانها بود ، بلکه نوع دیدگاهی که در مورد این سبک معماری ایجاد شده بود و به عنوان نمادی از فروپاشی بافت شهری دیده می شد. بتن خام مورد استفاده در این ساختمانها با گذشت زمان دچار پوسیدگی و فرسودگی قابل توجهی شد و آنها را به هیولاهای زشت تبدیل کرد و بر ظاهر خیابانها تأثیر گذاشت. به همین دلیل بود که این سبک معماری به تدریج جذابیت خود را در سلیقه عمومی از دست داد و به عنوان نمونه ای از بد سلیقه مورد تمسخر قرار گرفت.

احیا

امروزه ، تقریباً سه دهه پس از تولد معماری وحشی ، این سبک معماری به روند طراحی ساختمان باز می گردد. چندین ساختمان به سبک وحشیانه از تخریب جنبش های عمومی برای محافظت از آنها نجات یافته اند که برخی از آنها به فهرست میراث ملی اضافه شده و برخی از آنها در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. بسیاری از این ساختمانها با مسکونی تر ، مدرن تر و با اعتبار کمتر در حال بازسازی و بازسازی گسترده هستند. آنچه مسلم است این است که معماری وحشی بار دیگر به دنیای معماری باز می گردد. رسانه های اجتماعی نقش مهمی در احیای این سبک معماری ایفا کرده اند. با جستجوی بی رحمی در اینستاگرام ، می توانید بیش از 500000 تصویر از ساختمانها با این سبک معماری پیدا کنید. چندین کتاب در این زمینه منتشر شده است که به حفظ علاقه مردم کمک کرده است. در ادامه با تعدادی ساختمان برجسته که نمایانگر سبک وحشی گری در نقاط مختلف جهان هستند آشنا می شویم.

ساختمان ویژه یک گالری هنری

نام و محل ساختمان؟ پل رودولف هال ، کنتیکت ، ایالات متحده

سالن رودلف دانشگاه پل ییل یکی از اولین ساختمانهای معماری وحشی در ایالات متحده است. در سال 1963 ، پل رودلف ییل ، ​​دانشکده هنر و معماری دانشگاهی را در نیوههاون ، روبروی گالری هنر دانشگاه ، که توسط لوئیس کان طراحی شده بود ، ساخت. ساختمان یک دهه قبل از طراحی رودلف ، ساختمان گالری دارای نمای شیشه ای و فولادی بود و می توانست الگویی الهام بخش برای رودلف باشد ، اما رودلف ، که می خواست از زبان خود در طراحی معماری ساختمان استفاده کند ، از معماران بی رحمانه الهام گرفت. مانند همانطور که لوکوربوزیه توانست سبک معماری وحشیانه را ارتقا دهد و بنایی قابل تحسین و ماندگار ایجاد کند. این بنا به عنوان یکی از نمادهای معماری معاصر مدرن شناخته می شود و نقش مentialثری در شکل گیری معماری دهه 60 و 70 داشته است. کتابخانه گایزل در ایالات متحده نیز بر اساس این سبک معماری است. کتابخانه این موسسه با بیش از 300 میلیون کتاب ، یکی از بزرگترین کتابخانه های جهان است و معمار آن ویلیام پریرا ، اصالتاً اهل پرتغال است.

زشت ترین ساختمان جهان تا سال 1972

نام و محل ساختمان؟ برج ترولی ، لندن ، انگلستان

برج ترولی لندن ، طراحی شده توسط آرنو گلدفینگر ، یک آپارتمان 31 طبقه به سبک فاحشه خانه و یکی از مشهورترین مکان های دیدنی لندن است. این بلوک بتنی 332 فوت ارتفاع دارای دو ساختمان مجزا و در عین حال مجاور است که آسانسورها و پله ها از آپارتمان ها جدا شده اند تا فضای زندگی را در ساختمان به حداکثر برسانند. گلدفینگر یکی از معماران مدرنیست بود که از او خواسته شد تا پس از ویرانی جنگ جهانی دوم مناطق مسکونی لندن را بازسازی کند. برج ترفند برای ارائه مسکن مدرن و مقرون به صرفه برای کسانی که خانه های خود را در جنگ از دست داده اند ساخته شد. کار معماری گلدفینگر نیز مخالفان زیادی داشت. به عنوان مثال ، نویسنده جیمز باند ، یان فلمینگ ، آنقدر از گلدفینگر متنفر بود که معمار را به نام دشمن اصلی جیمز باند نامگذاری کرد. برج ترول که در سال 1972 تکمیل شد ، در زمان ساخت آن زشت ترین ساختمان جهان محسوب می شد. این ساختمان در سال 1998 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

ساختمان 35 طبقه بدون نما

نام و محل ساختمان؟ دروازه شهر غربی ، بلگراد (صربستان)

نمونه ای از ساختمان به سبک بی رحمانه ، دروازه در شهر غربی بلگراد ، صربستان است. ساختمان اداری بلندمرتبه ، سومین بلندترین بلگراد ، توسط معمار صربی پروفسور Mihajlov Metrovic در سال 1977 طراحی و در سال 1980 تکمیل شد. ساختمان 35 طبقه شامل دو برج (یک برج مسکونی 30 طبقه و 26 طبقه) برج اداری) ، که توسط یک پل دو طبقه متصل می شود و فضای بالای برج اداری به یک رستوران گردان اختصاص داده شده است. ارتفاع این ساختمان با احتساب رستوران 115 متر است. استفاده از بتن مسلح ، نمای خاکستری ، عدم استفاده از تزئینات نمای بیرونی در نما و همچنین ارتفاع و عظمت بنا دلیل موفقیت آن در اجرای سبک بروتالیسم بوده است.

مسکن طبقه کارگر پس از جنگ جهانی دوم

نام و محل ساختمان؟ Unite Debitation ، مارسی ، فرانسه

ساختمان Unite Debitation (به معنی واحد مسکونی) توسط معمار مشهور فرانسوی لوکوربوزیه در مارسی به عنوان محل کارگران پس از جنگ جهانی دوم ساخته شد. ایجاد یک مرکز خرید ، یک اداره پست و محوطه ای برای 1600 نفر در آپارتمان های کارآمد ، ساختمان را فعال کرد ، که لوکوربوزیه گفت “به عنوان یک شهر مستقل” افتخار جدیدی به دست آورد “. این ساختمان عظیم اخیراً در فهرست میراث جهانی یونسکو اعلام شده است.

آسمان خراش بیابانی

نام و محل ساختمان؟ سنتر پوینت ، لندن ، انگلستان

یکی از اولین آسمان خراش های لندن ساختمان اداری Office Point است که توسط جورج مارش ، معمار مشهور انگلیسی ، به عنوان یک سازه 34 طبقه بتنی و شیشه ای طراحی شده است. ساختمان بلند در انتهای خیابان آکسفورد در مرکز لندن در دهه 1960 ساخته شد ، اما چندین سال خالی ماند و در دهه 1970 گروهی از مردم آن را به نشانه اعتراض به جای خالی اشغال کردند. ساختمان بزرگی در زمانی که بسیاری از مردم لندن جایی برای زندگی نداشتند. ساختمان مرکز پوینت ، که در سال 1966 تکمیل شد و اکنون به ساختمان مسکونی تبدیل شده است ، در فهرست مهمترین و حفاظت شده ترین ساختمانهای انگلستان قرار دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا