حوادث

عدم مراجعه دوباره مالکان برای گرفتن تأییدیه ایمنی ساختمان ها/ اعتبار تأییدیه‌ها یکساله است

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران با اشاره به لزوم اخذ گواهینامه ایمنی آتش نشانی برای ساخت و ساز ساختمان ها، گفت: مالکان ساختمان ها در سال اول باید گواهی ایمنی آتش نشانی دریافت کنند و این گواهی ها فقط یک سال اعتبار دارند که مجددا اقدام کنند. اداره آتش نشانی برای صدور گواهینامه ایمنی نزدیک به صفر است.

به گزارش یومیر، سیدجلال ملکی وی در نشست خبری که به مناسبت روز ملی پیشگیری از آتش سوزی (اول آذرماه) در بیمارستان حضرت فاطمه (س) برگزار شد، اظهار داشت: هزینه ویزیت مجدد برای دریافت گواهی ایمنی ساختمان از سازمان آتش نشانی نسبت به بار اول بسیار کمتر است، اما تعداد بازدیدکنندگان نزدیک به صفر است.

ملکی با اشاره به بازدید این سازمان از 33 هزار و 200 ساختمان با تاریخ و کاربری های مختلف در دو سال گذشته، گفت: تمامی این ساختمان ها از سازمان آتش نشانی دستورالعمل دریافت کرده اند. این بدان معناست که آنها در کار خود مشکل دارند که از این تعداد حدود 3200 ساختمان نیاز به رسیدگی فوری دارند و حدود 128 ساختمان در شرایط پرخطر قرار دارند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت که شناسایی و گزارش آتش سوزی “بسیار دشوار” است. بنابراین زمانی که آتش سوزی رخ می دهد، مردم ابتدا ثبت نام می کنند و سپس آتش نشانی را در جریان قرار می دهند.

ملکی با انتقاد از نحوه اطلاع رسانی و آموزش برای پیشگیری از سوختگی در کشور، تصریح کرد: در واقع برای پیشگیری از سوختگی از آموزش و فرهنگ مردم غافل شده ایم و در این زمینه کار نیمه وقت زیادی داریم. حدود 60 سال پیش، 17 دقیقه طول می کشید تا آتش به اوج خود برسد، یعنی مردم 17 دقیقه فرصت داشتند تا از آتش فرار کنند. اما حالا این زمان به سه و گاهی به دو دقیقه رسیده است. این بدان معناست که مردم تنها دو دقیقه فرصت دارند تا فرار کنند. از سوی دیگر تجهیزات پلیمری هم اکنون وارد منازل می شود و کف ساختمان ها بالا می رود و آتش سوزی ها تشدید می شود. اما هیچ آموزشی در این زمینه ارائه نشده است و کشورهای دیگر در حال سرمایه گذاری برای آموزش کودکان از سطح مهدکودک هستند.

وی با اشاره به اینکه آتش سوزی در ساختمان های دارای گواهی ایمنی آتش نشانی به حدود 9 درصد کاهش یافته و همه آنها منجر به فوت نشده است، به طرح 999 این سازمان اشاره کرد و گفت: آتش نشانی پروژه بلندمرتبه 999 را راه اندازی کرد. اما متاسفانه مردم از آن استقبال کردند. حالا این روش را دوباره به صورت غیر حضوری شروع کرده ایم.

ملکی بیشترین تلفات آتش سوزی ساختمان ها را ناشی از ساختمان های کم خطر (3 تا 4 طبقه) دانست و در مورد طراحی پلاک ایمنی آتش نشانی گفت: این ساختمان ها به دلیل تعداد طبقات کمتر، ساختمان نامیده می شوند. “ریسک کم”؛ اما بیشترین مرگ و میرها مربوط به این ساختمان ها است، به همین دلیل پروژه «صفحه ایمن» را در 7 آنلاین امسال همزمان با روز آتش سوزی راه اندازی کردیم. این طرح برای ساختمان های کم ارتفاع (۳ تا ۴ طبقه) است. افراد می توانند در سایت “تهران من” خود ثبت نام کنند تا کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان از ساختمان بازدید کرده و دستورالعمل های مختص آن ساختمان را ارائه دهند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا