فرهنگ و هنر

نکوداشت نادر طالب‌زاده در جشنواره سینماحقیقت

مراسم بزرگداشت نادر طالب زاده 30 آذرماه در سالن شماره 9 پردیس سینمایی ملت با حضور خانواده، دوستان و مهمانان برگزار شد.

به گزارش یومیر و به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین المللی «سینما-قریکوت»، نادر طالب زاده مجری، تهیه کننده و مستندساز دوشنبه 30 آذرماه در پردیس سینمایی ملت و در دومین روز از شانزدهمین دوره حضور یافت. جشنواره بین المللی «سینما-غریکوت» با حضور محمد حمیدی مقدم، دبیر جشنواره، خانواده. و گردهمایی اقوام و دوستان این هنرمند فقید برگزار شد.

حمیدی مقدم در ابتدای این نشست گفت: افتخار می کنم به عنوان دبیر شانزدهمین دوره جشنواره بین المللی «سینما حقیقت» با ایده برگزاری این یادواره کوچک ترین کاری را برای او انجام دهم و به عنوان کسانی که مدتی در کنار استاد طالب زاده بود، شانزدهمین جشنواره به نام بیایید آنها را تزیین کنیم.

وی درباره علت برگزاری این مراسم در دومین روز جشنواره گفت: سال گذشته یک روز پس از آغاز جشنواره پانزدهم به طور اتفاقی با حاج نادر صحبت کردم و صبح روز جشنواره به دیدارشان رفتم. آنها متوجه شدند که جشنواره را به صورت آنلاین برگزار می کنیم، خوشحال شدند و اشاره کردند که این امکان در مستند پیشتاز است، بنابراین با احتمال آنلاین بودن جشنواره فیلم ها را در خانه تماشا کردند.

مدیر جشنواره «سینما-غکریت» خاطرنشان کرد: اولین چیزی که درباره حاج نادر می گویند چهره جذاب و چشمان تاثیرگذار اوست. در مرکز فیلمسازی باغ فردوس این چهره به شدت مرا جذب کرد، در سال های بعد متوجه شدم این چهره چقدر آگاه و آگاه به سینمای جهان است، این ویژگی یکی از جنبه های جذاب برای همه لایه های مختلف عرصه فیلم بود. اولین ارتباط و گفتگوی ما درباره سه گانه کادسی بود. در واقع گادفری ریجو به دعوت حاج نادر به ایران آمد و عاشق شهید آوینی شد.

حمیدی مقدم ادامه داد: صداقت او در انعکاس تفکرش منحصر به فرد بود، هرگز ترسی از قضاوت شدن نداشت، صداقت، شجاعت و صداقت او در لحظه ای که زندگی می کرد او را برای همه افکار محترم می ساخت. به یاد دارم در دوران اوج برنامه «سینما یک» به سه گانه سنگ در جنگ ویتنام رسیدیم. وقتی آقا را انتخاب کردیم. طالب زاده خیلی خوشحال شد. در سال 1375 که الیور استون به ایران آمد، حاضر نشد با کسی جز نادر طالب زاده که در تفکرش به بالاترین درجه اشرافیت رسیده بود صحبت کند.

وی در پایان تصریح کرد: این کمترین کاری بود که می توانستیم به یاد حاج نادر طالب زاده انجام دهیم، زمانی که ایشان باید همه جا حضور می یافت، بدون هیچ فکر و دیدگاهی منفعت طلبانه، گاهی شاکی می شد اما لاف و غر نمی زد، همیشه داشت. امید و اخیراً به فیلمسازان دیگر توصیه می کرد. ما می توانیم از شخصیت او درس بگیریم، او مورد احترام همه جبهه ها بود و متعلق به همه بچه های ایران بود چون او را دوست داشتند، امیدوارم چنین شخصیت هایی در سینما و فرهنگ ما تکرار شود. وقتی فیلمساز حرفه ای شد، او را رها کرد و سراغ افراد مبتدی رفت.

در ادامه محسن اسلام زاده مستندساز به خاطراتی از نادر طالب زاده اشاره کرد و خاطرنشان کرد: زمانی که هیچکس ما را به عنوان فیلمساز نپذیرفت، حاج نادر طالب زاده پس از تماشای فیلمم به من گفت که شما مرا به یاد ابراهیم اصغرزاده می اندازید و با انرژی زیاد. او صحبت کرد. برای من چون ابراهیم اصغرزاده برایم اسطوره بود، با دیدن واکنش او به فیلمم گریه ام گرفت، از همان جا علاقه ام به حاج نادر شروع شد و یاد گرفتم به کسانی که تازه کارشان را شروع کرده اند احترام بگذارم.

این مستندساز افزود: یادم هست وقتی برنامه راز شروع شد به او گفتم که در سیستان و بلوچستان کار می کنیم اما باز هم به برنامه آنها دعوت نشدم تا اینکه در آن منطقه انفجاری رخ داد و با من تماس گرفتند. و من را به برنامه دعوت کرد. اولین بار بود که وارد تلویزیون شدم و از آن زمان تا کنون افراد زیادی با من تماس گرفتند. به یاد دارم که برای تمام پروژه هایم با او مشورت کردم.

وی در پایان گفت: دیدار فیلمسازان با کارگردان را هم به یاد دارم، وقتی حاج نادر صحبت می کرد مدام یادداشت می کرد. پس از این شبکه مستند راه اندازی شد. یه بار اذیتم کرد و گفت خیلی از دوستان ما لیدر شده اند، نمی دانم چرا وقتی این طرف میز می نشینند ظاهرشان شبیه هم است و وقتی به آن طرف میز می روند متفاوت می شوند. حالا دیگر جای پدر شدن حاج نادر برای ما نیست، وقتی فیلمساز حرفه ای شد او را رها کرد و به سراغ جدیدها رفت. یک روز با پدرم آشنا شد و من عکسی با پدر واقعی و پدر معنویم از تولید فیلمم دارم.

نادر طالب زاده افراد تاثیرگذار را دور هم جمع کرد

در ادامه عماد حمرونی، استاد دانشگاه و فعال فرهنگی از فرانسه گفت: اولین باری که با آقای طالب زاده آشنا شدم همزمان با بیداری اسلامی یا بهار عربی بود. در طول 10 سالی که با ایشان در ارتباط بودم بارها به کنفرانس های مختلف دعوت شدم. من شخصیت طالب زاده را روحانی، متواضع، انقلابی، با اعتماد به نفس و کاریزماتیک یافتم، بنابراین او را به عنوان یک استاد تمام عیار و معلم سیاست و ارتباطات در عرصه مقاومت می شناسم.

وی ادامه داد: وی توانست افراد و متفکران تأثیرگذار از اروپا، آمریکای شمالی و روسیه را گرد هم آورد تا زمینه ها و موضوعات مهم مقابله با تفکر صهیونیستی و همچنین فعالیت و مقابله با استکبار و سلطه رسانه ای جهان را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

نادر طالب زاده شهیدی زنده بود

مجید شاه حسینی کارشناس سینما و مدیر عامل سابق بنیاد سینمایی فارابی در ادامه این انتقاد گفت: حاج نادر شهروند تاریخ مقدس بود، سال های دفاع مقدس بهاری بود که ارزش های اخلاقی درک شد. تاریخ مقدس داستانی است که خداوند بیان می کند و این داستان به دور از تحریفات انسانی است، راوی آن نیز تا قیامت این داستان را خواهد گفت، آنهایی که تجربه چندین سال دفاع مقدس را داشتند، این داستان را بدانند.

وی افزود: کسی که چنین جایگاهی پیدا کند دیگر جانش مال خودش نیست. آینده ای دارد که تا ظهور ادامه دارد و آن وقت فردی که چنین سابقه ای دارد از دنیا می رود و آقای نادر طالب زاده هم یکی از این افراد بود که بعد از فهمیدن این موضوع حتی یک دقیقه از عمرش را هم برای خود زندگی نکرد. داستان. برای هدفت میجنگی

این رئیس فرهنگ گفت: حاج نادر تمام عمرش همینطور بود، شهیدی بود که شهادتش به تاخیر افتاد، تجربه زندگی قبل از انقلاب را داشت، در آمریکا درس خواند، همه چیز داشت، همه چیز برای بعضی ها آرزوست. در این بار برایش خاطره تلخی بود اما آمد و به رودخانه انقلاب پیوست. حاج نادر آنچه را که باور داشت با شجاعت زندگی کرد و این همه تجربه کمی از تواضع اوست. نادر طالب زاده برای ما درس های زیادی دارد و شما، او را فقط یک مستندساز تصور نکنید، اگر از او یاد بگیریم که چگونه یک شهروند مقدس انقلاب باشیم، او تا آخر عمر شهید خواهد بود، ما تا آخر عمرش امیدوار باشیم و هرگز از معامله ای که با خدا کردیم پشیمان نخواهیم شد. نادر طالب زاده اینطور بود.

اجازه ندهید علف های هرز رشد کنند

در ادامه این مراسم مریم طالب زاده دختر این هنرمند فقید پس از دریافت نشان فیروزه ای جشنواره خاطرنشان کرد: از پدرم به خاطر نگاهی که نسبت به زندگی به من نشان داد تشکر می کنم، هرگز به من دیکته نکرد که چه کار کنم و من که باید باشم، او به من اجازه داد. جوان برای کشف و انتخاب راه خودم همیشه با دقت به حرفهای من گوش می داد، اگر بر خلاف نظرش حرف می زدم به من اجازه انتقاد می داد، گاهی با گفت و گو و گاهی با سکوت، بالاخره به مرور زمان مرا آگاه و روشن کرد.

او توضیح داد: “او هرگز به من این حس را نداد که می خواهد مرا خاموش کند. هر بار که ناامید می شدم، به من می گفت که تو فقط گم شدی. قبل از اینکه دنیا خودش را به تو تحمیل کند، به یاد بیاور که کی هستی. یک فرد آزاد و یک حقیقت دیگر.” وجود ندارد، هر که سالک باشد یا راهش را می‌یابد یا رانده می‌شود، حتی گاهی باید به دل تاریکی رفت و نور را یافت.

مریم طالب زاده در پایان خاطرنشان کرد: نادر طالب زاده پدر و معلم شریفی بود. بیشتر اوقات به جای رفتن به مدرسه ترجیح می داد تاریخ، انگلیسی، دین و… را جور دیگری با جان و دل تجربه کند. روح ما کاشته است، آن را با دقت بیشتری آبیاری کنید تا هیچ علف هرزی در اطراف آن رشد نکند.

صداقت و ایمان نادر طالب زاده او را متمایز کرد

در پایان این مراسم از رضا برجی مستندساز تجلیل شد و وی ادامه داد: من با نادر چندین فیلم ساخته ام، او همیشه به دنبال چیز خاصی بود و دوست داشت ظرافت های هنر ایران را در کشورهای دیگر پیدا کند و نشان دهد. او به دنبال سنت های حسنه در کشورهای دیگر بود تا ایرانی ها از آنها پیروی کنند.

برجی در پایان گفت: اخلاص و ایمان او نادر را از دیگران متمایز می کرد، هر جا که می رفتیم به دنبال فرهنگ ایرانی می گشت، اما در این کشور تکفیر شد، اما خداوند او را گرامی داشت. خداوند این جلال را به کسانی می دهد که در راه او جنگیده اند.

شانزدهمین جشنواره بین المللی «سینما حقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم از 29 تا 25 آذرماه برگزار می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا