عمومی

نفوذ موریانه‌ای اسرائیل در کشورهای عربی

مرحوم احمد فؤاد نجم، شاعر طنزپرداز محبوب مصری «1929-2013» سه کلمه کلیدی را هویت واقعی رژیم های عربی تعریف کرده است.

او در جهان عرب معروف به دعبل خزاعی معاصر، سه کلمه کلیدی را که با «تخت – تخت – خرده – شکم و خرده برآمده – معادل ثروت» قافیه می شود، هویت برخی از رژیم های عربی امروزی دانست. .

از این رو، این شاعر محبوب همواره به دلیل تمسخر حاکمان عرب که با رژیم صهیونیستی ارتباط برقرار کرده اند، بارها از سوی دادگاه های مصر و خارج از کشور تحت تعقیب قرار گرفته است.

او در اشعار طنز خود بارها حاکمان عرب را مترسک هایی توصیف کرده است که تنها ملت های خود را می ترسانند، اما خود ابزاری در دست قدرت های خارجی هستند.

وی در عین حال اشعار حماسی بسیاری در وصف انقلاب اسلامی و مقاومت اسلامی لبنان در چهار دهه گذشته سروده است و در نتیجه اکثر سران عرب به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس او را از ورود به کشورهای خود منع کرده اند.

فارغ از شوخی های این شاعر نامدار مصری، واقعیت موجود حاکمان عرب و رقابت این حاکمان برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، چشم اندازی تاریک از درون جوامع عربی ترسیم می کند.

اقدام امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش در برقراری رابطه سیاسی و امنیتی شفاف با رژیم صهیونیستی، بستر بسیار مناسبی را برای نفوذ موذیانه این رژیم در شمال آفریقا و جنوب خلیج فارس فراهم کرده است.

بر این اساس است که اخیراً نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل دستور مصادره خانه های فلسطینی ها و ساختن چندین گتو در اطراف بیت المقدس شرقی را صادر کرد.

ظهور رژیم صهیونیستی برای بهره برداری از منابع فسیلی کشورهای عربی خلیج فارس و زمینه سازی برای ارتقای مبادلات تجاری بین این رژیم و کشورهای حاشیه خلیج فارس، بخشی از رویاهای سران اسرائیل تلقی می شود.

شیمون پرز رئیس‌جمهور سابق اسرائیل پیش‌بینی کرده بود که در چارچوب اجرای طرح خاورمیانه بزرگ، رژیم صهیونیستی می‌تواند حجم مبادلات تجاری خود با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را در سال 2035 به 70 میلیارد دلار در سال افزایش دهد.

آخرین کشوری که اخیرا رابطه خود را با رژیم صهیونیستی فاش کرد و با این رژیم قرارداد امنیتی و نظامی امضا کرد، پادشاهی مراکش بود.

آنچه در کانون توجه حاکمان عرب بر عادی سازی روابط بین رژیم های عربی و اسرائیل قرار دارد، فرهنگ پذیرش رژیم غاصب به عنوان یک کشور منطقه ای با نفوذ است.

حاکمان عرب قبل از عادی سازی روابط سیاسی، ابتدا با عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی از طریق تبلیغات رسانه ای، زشتی ها را از بین می برند و سپس تغییرات جهانی و منافع ملی را بخشی از ضرورت ایجاد رابطه با اسرائیل می دانند.

اتحادیه عرب که زمانی چتر حمایتی مردم فلسطین محسوب می شد، امروز نه تنها با انتخاب احمد ابوالغیث به عنوان دبیرکل خود به مردم فلسطین کمک می کند، بلکه به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیز تشویق می کند.

از این رو مرحوم احمد فؤاد نجم بارها در اشعار طنز خود از اتحادیه عرب به عنوان اتحادیه عبری یاد کرده و تاکید کرده است که این انجمن تنها فاقد حضور آریل شارون، نخست وزیر جنایتکار اسرائیل است.

قبل از توافق کمپ دیوید، اتحادیه قانونی را اجرا می کرد که هر مسافری را که در فرودگاه بن گوریون اسرائیل در هر یک از کشورهای عربی در پاسپورتش آنلاین شده بود از هر نقطه از جهان ممنوع می کرد.

اما امروز این قانون لغو شده و حتی برخی از کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی معافیت روادید امضا کرده اند و این در واقع اساس نفوذ موریانه رژیم صهیونیستی در جوامع عربی را تشکیل می دهد.

311311

دکمه بازگشت به بالا