عمومی

نخست وزیر تازه بریتانیا را بیشتر بشناسید

سومین نخست وزیر زن بریتانیا به زودی به خیابان داونینگ شماره 10 نقل مکان خواهد کرد. لیز تراس، دومین وزیر خارجه زن بریتانیا، شامگاه دوشنبه به عنوان رهبر جدید حزب محافظه کار انتخاب شد و جانشین بوریس جانسون شد.

ایسناپلاس – فاطمه کریمخان: لیز تراس با نام کامل مری الیزابت تراس در 26 جولای 1975 در آکسفورد انگلستان به دنیا آمد. برخلاف حزبی که در آن رئیس جمهور شد، والدین خانم تراس، پدری که استاد ریاضیات در دانشگاه لیدز و مادری پرستار، معلم و مبارز خلع سلاح هسته ای بود، هر دو جناح چپ بودند. در کودکی، لیز را به تظاهرات علیه سیاست های مارگارت تاچر، نخست وزیر وقت، بردند، جایی که مردم شعار می دادند “مگی، مگی، مگی، بیرون، بیرون، بیرون!” اما طنز ماجرا این است که تراس بعدها تاچر را به عنوان الگوی سیاسی خود انتخاب کرد!

هنگامی که تراس چهار ساله بود، با خانواده اش از آکسفورد به پیزلی در غرب اسکاتلند نقل مکان کرد، جایی که او در مدرسه ابتدایی تحصیل کرد، آنها بعداً به حومه لیدز در شمال انگلستان نقل مکان کردند. تاراس در آنجا در مدرسه راندهای، یک مدرسه ابتدایی دولتی، تحصیل کرد. او بعداً در بیانیه‌ای سیاسی درباره مدرسه‌ای که در آن تحصیل می‌کرد، گفت که فکر نمی‌کند این مدرسه به اندازه کافی به بچه‌ها در مورد نژادپرستی و تبعیض جنسی آموزش داده است.

مقاومت در برابر سلطنت بریتانیا در دوران دانشگاه

تراس در سال 1993 به کالج مرتون آکسفورد رفت و در آنجا سیاست، فلسفه و اقتصاد خواند. در اینجا بود که او به طور فعال وارد سیاست شد و به عنوان رئیس لیبرال دموکرات های دانشگاه انتخاب شد. در سال 1993، زمانی که او فقط 19 سال داشت، در کنفرانس حزب لیبرال دموکرات سخنرانی کرد و از طرحی برای لغو سلطنت بریتانیا حمایت کرد! او در این سخنرانی گفت: «ما [لیبرال دموکرات‌ها] ما باور نداریم که برخی از مردم برای حکومت بر دیگران به دنیا آمده اند. با این حال، حضور تراس در میان حزب چپ میانه کوتاه مدت بود. زمانی که در سال 1996 از آکسفورد فارغ‌التحصیل شد، به یک محافظه‌کار تمام عیار تبدیل شده بود و به‌عنوان عضوی از انجمن هایک دانشگاه، مشتاقانه اصول لیبرالیسم کلاسیک را پذیرفت. در سال 1997 در کنفرانس حزب محافظه کار با حسابداری آشنا شد که شوهر آینده او می شد. آنها در سال 2000 ازدواج کردند و دو دختر دارند.

پس از فارغ التحصیلی، تراس مدتی در شرکت نفت شل کار کرد و به سمت مدیر بازرگانی ارتقا یافت. او سپس به عنوان مدیر مالی شرکت ارتباطات کابلی و بی سیم (2005-2000) و معاون مدیر اتاق فکر اصلاحات راست میانه (10-2008) خدمت کرد.

زندگی سیاسی نخست وزیر

در میان این درگیری ها، او در سال 2001 در سن 25 سالگی وارد سیاست پارلمانی شد و در اولین تلاش خود نتوانست کرسی کارگری همسورث در غرب یورکشایر را به دست آورد. در سال 2005 او دوباره برای یک کرسی دیگر در یورکشایر غربی شکست خورد. اما این رقابت انتخاباتی هزینه های دیگری برای او به همراه داشت. قبل از انتخابات 2005، حزب خانم تراس یک مربی برای کمک به کمپین او استخدام کرد، خانم تراس و مارک فیلد، نماینده لندن و وست مینستر، که برای همراهی او در جاده استخدام شد. بود، آنها رابطه ای را آغاز کردند که حدود 18 ماه به طول انجامید و منجر به انحلال ازدواج 12 ساله فیلد شد. ازدواج تراس از این رابطه جان سالم به در برد، اما زمانی که این رابطه در سال 2006 به مطبوعات درز کرد، مانع از ادامه حضور تراس به عنوان یک نامزد محافظه کار در انتخابات میان دوره ای بروملی شد. Chiselhurst» و لندن دستگیر شدند.

با این حال، این آخرین باری نبود که خانم تراس بهای سیاسی برای این رابطه پرداخت، دوباره در اواخر سال 2009 زمانی که او به دنبال تبدیل شدن به نامزد محافظه کار برای حوزه عمدتاً روستایی جنوب غربی نورفولک بود. برخی از اعضای سازمان سنت‌گرای موسوم به حزب ملی در محافظه‌کاران مجبور به توضیح به حزب در این باره شدند. با این حال، تراس بر موضع خود ایستاد و در نهایت با 132 رای در مقابل 37 رای در مقابل کاندیدای حوزه انتخابیه باقی ماند. او به راحتی در انتخابات عمومی سال 2010 پیروز شد و وارد پارلمان شد.

خانم وزیر به نشانه اعتراض آب دهان انداخت

تراس پس از به دست آوردن قدرت در پارلمان، گروه Free Enterprise را تأسیس کرد، گروهی از نمایندگان محافظه کار که از بازارهای آزاد و کاهش مالیات، مقررات زدایی از تجارت و اشتغال حمایت می کردند. در سپتامبر 2012، تراس به عنوان دستیار وزیر امور خارجه در امور آموزش و مراقبت از کودکان منصوب شد. در سال 2014، دیوید کامرون، نخست وزیر وقت، او را به سمت وزیر محیط زیست، غذا و امور روستایی منصوب کرد. می توان گفت خاطره انگیزترین لحظه دوران تصدی او به عنوان وزیر محیط زیست (2016-2014) در کنفرانس حزب محافظه کار بود، زمانی که تراس به حضار گفت: “ما دو سوم پنیر خود را وارد می کنیم” و سپس، پس از مکثی طولانی، آب دهان را بر روی آن انداخت. زمین زد و گفت: این یعنی ذلت! پس از این نمایش، او مدت ها در مطبوعات و محافل سیاسی مورد تمسخر قرار گرفت تا اینکه مجبور شد برای بهبود چهره خود از متخصصان روابط عمومی کمک بگیرد.

در طول کمپین دیوید کامرون برای رفراندوم درباره ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا، تراس از جمله گروهی بود که طرفدار باقی ماندن در اتحادیه اروپا بود، اما پس از شکست تلاش برای ماندن در اتحادیه اروپا و اکثریت شکننده به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند. آنها رای دادند، تراس نظر خود را تغییر داد و به طرفداران خروج از اتحادیه پیوست. در همان سال 2016، او اولین زنی بود که توانست به عنوان معاون وزیر امور خارجه در امور دادگستری دست یابد. هنگامی که ترزا می جانشین دیوید کامرون به عنوان نخست وزیر شد، موقعیت تراس به دلیل ناتوانی او در دفاع از موقعیت حزب و دولت در مطبوعات متزلزل شد. این سوءمدیریت تراس احتمالاً دلیل تنزل پست وی به سمت وزیر خزانه داری ارشد در سال 2017 بوده است.

در سال 2019، پس از اعلام استعفای ترزا می به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار، تراس یکی از اولین وزیرانی بود که از تلاش بوریس جانسون برای رهبری حزب و نخست‌وزیر جدید حمایت کرد و جانسون، زمانی که نخست‌وزیر شد، ریپت این را جبران کرد. با انتصاب معاون وزیر امور خارجه در امور تجارت بین‌الملل و رئیس هیئت بازرگانی، از وی حمایت کرد.

یک ماه بعد، تاراس به سمت وزارت زنان و برابری جنسیتی منصوب شد. تراس به عنوان وزیر بازرگانی، با رهبران تجاری و سیاسی بین‌المللی دیدار کرد، سفرهای زیادی داشت، از جمله 52 سفر خارجی برای ترویج مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، و آنها را در اینستاگرام مستند کرد. انرژی و خوش‌بینی تراس در ترویج برنامه «بریتانیای جهانی» جانسون مورد تأیید تندروهای طرفدار برگزیت مانند جیکوب ریس-مگ قرار گرفت و شهرت او را در حزب تغییر داد.

با نخست وزیر جدید بریتانیا آشنا شوید

تراس؛ دومین وزیر امور خارجه زن

در سپتامبر 2021، جانسون تراس را به عنوان وزیر امور خارجه، امور مشترک المنافع و توسعه منصوب کرد و جایگزین دومینیک راب شد. او دومین زنی بود که این پست را بر عهده گرفت و به عنوان وزیر امور خارجه به دنبال گسترش نفوذ جهانی بریتانیا بود که تا آن زمان تحت تأثیر پیوستن و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا قرار داشت.

در طول تهاجم روسیه به اوکراین، تراس رهبری پاسخ تهاجمی بریتانیا به تهاجم روسیه را برعهده داشت، اما علیرغم اینکه شانه به شانه دیگر رهبران اروپایی در اعمال تحریم‌های بی‌سابقه علیه روسیه ایستاده بود، او موضع خود را مبنی بر اینکه جانگ باید با روسیه مذاکره کند، حفظ کرد و ثابت قدم ماند.

به نظر می‌رسید که تراس عمداً خود را نسخه جدیدی از مارگارت تاچر معرفی می‌کند، نه تنها از حامیان سرسخت بازار آزاد، از آزادی به عنوان محور ایدئولوژی سیاسی، بلکه تلاش می‌کند خود را به همان شیوه‌ای که تاچر از آن استفاده می‌کرد، شکل دهد. خانم آهن جدید را معرفی کنید.

زن جاه طلب نخست وزیر می شود

در جولای 2022، زمانی که یک سری رسوایی ها (به ویژه “Partygate”) جانسون را مجبور به استعفا از رهبری حزب محافظه کار کرد، تراس در میان نامزدهای جایگزینی او به عنوان رهبر و نخست وزیر بود. تعداد کمی از ناظران به جاه طلبی های او شک داشتند، اما برخی از کارشناسان و سیاستمداران این سوال را مطرح کردند که آیا او می تواند دیگران را در رقابت رهبری حزب شکست دهد. او که به طور گسترده به عنوان “نامزد تداوم (سیاست بوریس جانسون)” دیده می شود، به آرامی توانست از دو نامزد دیگر، پنی موردانت، وزیر تجارت و ریشی سوناک، رئیس سابق خزانه داری پیشی بگیرد و یکی از این دو نامزد شود. دومی که اعضای اصلی حزب به اسامی آنها رأی داده اند باید انتخاب شوند. ترامپ در رقابت رودررو با سوناک از او به دلیل افزایش مالیات ها به عنوان وزیر خزانه داری انتقاد کرده و قول داده است که افزایش نرخ مالیات شرکت ها را از 19 درصد به 25 درصد کاهش دهد که به گفته او امیدوار است بزرگترین تغییر در سیاست اقتصادی. بریتانیا در 30 سال گذشته با نخست وزیرش.

لیز تراس دوشنبه شب رسماً رهبری حزب محافظه کار و نخست وزیری بریتانیا را به دست آورد و پس از تاچر و می سومین نخست وزیر زن بریتانیا شد.

دکمه بازگشت به بالا