فرهنگ و هنر

ملک الکلام دوران قاجار را بشناسید

یومیر / کردستان این شرم آور است که زندگی نامه های بسیاری از ستارگان هنر و ادبیات کردی در ابهام و تقریبا ناشناخته مانده و یا درباره آنها بسیار کم گفته شده است.

وی به عنوان امیرالیتاب معروف بود و یکی از بزرگان بهشت ​​، هنر ، ادبیات و ادبیات در ایران و کردستان بود.او دست به خوشنویسی می زد و به طرز ماهرانه ای خطوط تزئینی حاشیه ای نوشت و یک سوم نگارش همزمان ، یکنواخت و فصیح. . او استاد بود.

عبدالحمید ملک الکلامی “امیرالکتاب” فرزند عبدالمجید ملک الکلام ساغازی و نوه عبدالکریم سقازی بود و پدر و پدربزرگ وی معلمان ، خطاطان ، شاعران و مردان مشهور دوره نصیری بودند.

امیرالیتاب در سال 1262 هجری در سنندج متولد شد. از کودکی تا جوانی در آنجا تحصیل علوم ، فضایل ، کمال و هنر را انجام داد. او همچنین به همراه پدرش به حجاز سفر کرد و حج را انجام داد و هنگامی که ابو القاسم شدم. خان قرهگوزلو (ناصر الملک) در کردستان به قدرت رسید و هنگامی که سلف وی ، میرزا سلمان بیان السلطنه ، با پدر امیرالکتاب دیدار کرد ، با استعداد ذاتی و ذوق هنری امیر جوان آشنا شد. دارالعیاء او را صدا زد و تشویق و ستایش کرد و او را به کار در دستگاه دولتی منصوب کرد. پس از مدتی ، پس از آنکه خزانه داری به ناصر الملک تحویل داده شد و به تهران رفت ، پس از مدت کوتاهی ، امیر به تهران و دفتر فراخوانده شد. استعفای وزارت دارایی صورت گرفت و پس از اینکه ناصر الملک به نمایندگی از سلسله احمد شاه قاجار منصوب شد ، امیر به دفتر نخست وزیر منتقل شد و به عنوان دبیر نخست وزیر خدمت کرد.

مالک الکلمیه یکی از سلسله های اصلی و ریشه دار و تحت اقتدار مذهبی بانه بود که تا زمان درگذشت عبدالکریم سلطان آخرین فرمانروای بانه در سال 1289 هجری درگذشت. ق یکی از حاکمان بانه بود. نام این خاندان به اقتدار الدینی داده شد زیرا وی در ابتدای اسلام با میل خود به اسلام گروید.

پدر امیر ، مرحوم عبدالمجید ملک الکلامی ، که در زمان سلطنت مجید خان اردلان در سقز به او لقب (مجدی) داده شد ، وزیر امور خارجه بود. و اشعار عبدالمجید مجدی او را به سنندج فرا خواند تا یکی از مشاغل دولتی را از سقز بپذیرد. و هنگامی که او در آن زمان دستنوشتن و نوشتن خود را در یک حکم دید ، این عنوان را به او داد (ملک کلامی) و شهرت وی در ایران گسترش یافت و در تهران وی را همراهی و مصاحبه با ادیب الممالک و رضا قلیخان هدایت ، که شاعران مشهور و نویسندگان در آن زمان به احتمال زیاد ، وی همچنین خوشنویسی از دانش آموز فقید میرحسین حسین بود. در همین حال ، سنگ قبرهای مجید خان اردلان و مصطفی خان اردلان در گنبد حاکمان سقز و مزار آرامگاه سردار اسد بختیاری در اصفهان از جمله خطوط وی است.

فریب دکتر مهدی بیانی درباره او می نویسد: در سال 1320 به دنبال دستورات رضا شاه پهلوی ، آن زمان نخست وزیر محمدعلی فروغی در یک تیم متخصص همکاری کرد و کتاب ها را از کتابخانه سلطنتی به کتابخانه ملی امیرالیتاب و خودم و چند شخصیت فرهنگی منتقل کرد. و این همکاری با گذشت سالها بیشتر شد و به یک دوستی پایدار و خانوادگی تبدیل شد و من از دو روز قبل از مرگ امیر با انیس و مونس بوده ام.

بیانی می نویسد: امیر یک مسلمان ناب بود و دارای ایمان ملایمی و مذهب مسلمان سنی بود. او به زبان عربی مسلط صحبت می کرد و تقریباً کل قرآن را به یاد می آورد و بسیاری از داستان های مشترک را می دانست ، استاد ادبیات فارسی بود و یک نثر پربار و فصیح داشت. او شعر را خوب می دانست و می خواند و می نوشت. مشرق) او یک نام مستعار داشت ، از شوخ طبعی خوبی برخوردار بود و از حافظه ای قوی برخوردار بود و من اغلب او را می دیدم که اشعار را تلاوت کند که بیش از صد آیه بدون تردید داشته باشد و پس از آن صنایع دستی ، نقاشی با آبرنگ ، حکاکی ، حکاکی و حکاکی و برخی دیگر. وی سکه های ضرب شده در دوران تصدی خود را در سکه های حکومتی به دست آورد ، جوهرهایی را تهیه کرد و کاغذ را به خوبی نقاشی و صیقل داد ، از انواع گلها مراقبت کرد و انواع گیاهان را می دانست. دنیای او گریزان بود و تسلط او بر خوشنویسی به حدی بود که خوشنویسی در نیم قرن گذشته آنقدر رواج پیدا نکرد.

وی با نوشتن نسخ ، فروش ، ریحانه ، محقق ، نستعلیق ، شكسته نستعلیق و شكسته ، تعلیق دستی را بر روی آتش داشت و آن را به صورت استادانه نوشت.

او به طرز ماهرانه ای خطوطی از قبیل تزئین کوفی و ​​یک سوم آن را نوشت و در خوشنویسی در روزگار خود و تسلط بر خوشنویسی بی نظیر بود. یکی از شاگردان وی ، یکی از برجسته ترین خطاطان معاصر ذوالفنون ، مرتضی عبدالرسولی بود.

برخی از آثار امیرالکتاب شامل کتیبه سوم روی درب ورودی موزه ایران باستان ، کتیبه ای در ورودی جلوی کتابخانه ملی و دارالفنون ، کتیبه بر روی مقبره حافظ در شیراز ، کتیبه بر روی رضا شاه پهلوی (ناتمام) ، کتیبه برنز در دانشگاه است. از مکتوبات تهران ممتاز (1336 هجری قمری) چاپ سنگ تهران ، کتیبه چندین ساختمان فرهنگی در تبریز و سایر شهرهای ایران

امیرالیتاب در شب 4 اکتبر 1328 در سن 66 سالگی درگذشت و در امامزاده عبدالله تهران به خاک سپرده شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا