فرهنگ و هنر

موزه «دفینه» با نام «سردار آسمانی» باز شد + عکس

موزه دفینا پس از پنج سال وقفه بازگشایی شد. این موزه به مجموعه فرهنگی موزه سردار آسمانی تغییر نام یافت و توسط رئیس ستاد مقام معظم رهبری افتتاح شد.

به گزارش یومیر ، ساختمان دفینه در دهه 1950 توسط یک مالک خصوصی طراحی شد تا یک سوپرمارکت بزرگ در شمال تهران باشد که به سفارش کمال کمونه و براساس دانشکده معماری فرانک لوید رایت ساخته شد اما افتتاح نشد. مظلوم صاحب آن شد.

حدود 11 سال پس از انقلاب ، این عمارت به موزه “دفن های تاریخی” تبدیل شد که حدود هشت سال زنده ماند.

از سال 1976 تا 2006 ، با حضور 1400 سکه و 750 اسکناس و تقریباً “تماشاگر پول” شد. 200 شی موزه به غیر از سکه و اسکناس در مساحت 2000 متر مربع. آثار این موزه در سال 2006 به پارک ارم منتقل شد و ساختمان به شرکت تابعه بنیاد مستضعفین اجاره داده شد.

بنای مدفون شده که به مجموعه فرهنگی موزه سردار آسمانی تغییر نام داده است.

از این ساختمان ، فقط نمای خارجی به ثبت ملی رسیده است

صندوق مستضعفان در سال 2015 تصمیم به بازسازی ساختمان دفینا گرفت و خزانه داری تخلیه شد. اما از سال 1396 تا آذر بازسازی آن متوقف شد. رئیس بنیاد مستضعفان قول داده بود که موزه را تا 26 فوریه افتتاح کند و سرانجام درهای موزه دفینه امروز 4 مارس باز شد ، در حالی که نام آن در ورودی ساختمان به “فرمانده بهشتی” تغییر یافت.

در مراسم افتتاح این مجتمع محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری و پرویز فتاح رئیس صندوق مستضعفین ، جمعی از مسئولان لشکر و سپاه انصار و نمایندگان شهرداری تهران حضور داشتند.

ساختمان دفینا که به تازگی مورد بازسازی قرار گرفته است ، هنوز بوی رنگ و مرمت دارد. بنا به گفته افرادی که مراسم تشییع جنازه را قبلاً در داخل ساختمان مشاهده کرده اند ، گفته می شود که فضای داخلی دستخوش تغییرات چشمگیری شده است ، اگرچه معماران و رستوران داران این موضوع را انکار می کنند. بعضی از پنجره های نمایشگر هنوز کارت توصیف ندارند و رطوبت سنج در پنجره نمایشگر نصب نشده است. در توصیف برخی از اشیا نیز خطاهایی وجود دارد. به عنوان مثال ، همراه با آثار دوران پهلوی ، اصطلاح “معاصر” استفاده شده است و هیچ اشاره ای به دوره تاریخی آنها نمی شود.

ساختمان موزه دارای سه بخش است ، بخش جنوبی در پایین “موزه پول و سکه” است که حدود 1200 قطعه سکه و اسکناس گرانبها را به نمایش می گذارد.

یکی از اولین اسکناس های ایران

موزه جواهرات و آرایه های تاریخی در طبقه دوم ساختمان واقع شده است که حدود 900 اثر با قدمت بیش از 3000 سال را در خود جای داده است. چوب و زیور آلات طلای هخامنشی در ایران باستان از مهمترین آثار این بخش است.

عصای ساخته شده از طلا که از دوران هخامنشی باقی مانده است. مشخص نیست که این دوران متعلق به کدام یک از این پادشاهان بوده است

قسمت دوم این ساختمان “موزه هنرهای اسلامی و جهانی” است ، جایی که تعدادی از آثار ذخیره شده در خزانه بنیاد مستضعفان برای اولین بار به نمایش گذاشته می شود. اینها شامل نقاشی نقاشان مشهور ، یک مجسمه بودا دو طرفه ، یک قرآن با روکش طلا در جیب او و یک مجسمه ابریشمی در صورت او است.

کیف لوازم آرایشی ناصرالدین شاه. این کیف از مارک فرانسوی Louis Vuitton است و لوازم دیگر آن از طلا ساخته شده است

ساختمان موزه دفینه در خیابان میرداماد واقع شده است که به گفته پرویز فتاح ، رئیس بنیاد مستضعفان ، از 11 مارس پذیرای علاقه مندان است. هنوز هیچ قیمت بلیط برای این موزه تعیین نشده است.

یک گاری نقره ای

زیور آلات باستانی قدمت تقریبا 3500 ساله دارد

مجسمه سازی با ابریشم روی صورت

حدود 400 اثر برای اولین بار از خزانه داری صندوق مستضعفان در موزه هنرهای جهانی و اسلامی به نمایش گذاشته شده است

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا