اقتصادی

لیر ترکیه به کف جدیدی سقوط کرد

لیر ترکیه روز پنجشنبه پس از کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی مطابق با برنامه اقتصادی رئیس جمهور، تا 5.6 ​​درصد کاهش یافت.

به گزارش یومیر، پس از این اقدام، نرخ لیر در برابر دلار آمریکا به کمترین میزان خود یعنی 15 هزار و 689 لیر رسید، اما در ادامه داد و ستد، کاهش ارزش پول ترکیه در برابر دلار به 15.5 لیر محدود شد. ارزش دلار آمریکا در برابر لیر ترکیه در سال جاری بیش از دو برابر شده است و به اقتصاد ترکیه دامن می زند.

کاهش 100 واحدی بانک مرکزی ترکیه با پیش بینی تحلیلگران در نظرسنجی رویترز مطابقت داشت و کاهش کلی نرخ بهره را از سپتامبر به 500 واحد رساند و لیر را برای سرمایه گذاران جذاب تر کرد.

بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که چرخه تسهیل را برای ارزیابی اثرات آن طی سه ماه آینده متوقف خواهد کرد.

طرح اقتصادی جدید رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، صادرات و اعطای وام را در اولویت قرار داده است، اگرچه اقتصاددانان و قانونگذاران مخالف از این سیاست انتقاد کرده و آن را غیرمحبوب دانسته اند. با افزایش تورم ترکیه به بالای 21 درصد، مردم ترکیه با مشکلات اقتصادی بیشتری روبرو هستند و نگرانی ها افزایش یافته است.

بانک مرکزی در دو هفته گذشته چهار بار در بازار ارز مداخله کرده است و دلار را برای کاهش نرخ لیر فروخته است که باعث کاهش بیشتر ذخایر ارزی شده است.

ناظران بازار کاهش بیشتر ارزش لیر را پس از کاهش نرخ اخیر پیش بینی می کنند.

بانک مرکزی ترکیه که تورم 5 درصدی را هدف قرار داده است، فشار قیمت ها را موقتی و برای تقویت رشد اقتصادی و تعادل در تراز پرداخت ها ضروری می داند. اما با کاهش لیر، اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که تورم در سال آینده به حدود 30 درصد افزایش می‌یابد که دلیل آن افزایش قیمت واردات است.

کمیسیونی در وزارت کار برای بحث در مورد حداقل دستمزد ماهانه که در حال حاضر 2826 لیر است تشکیل جلسه داد. با کاهش لیر در روز پنجشنبه، حداقل دستمزد به دلار در مقایسه با 380 دلار در ابتدای سال به 185 دلار افزایش یافت.

یکی دیگر از عواملی که به لیر ضربه زد، تصمیم رویترز فدرال رزرو در روز چهارشنبه برای پایان دادن به برنامه محرک خود برای خرید اوراق قرضه در ماه مارس و پیش بینی سه دور افزایش نرخ در سال آینده برای مبارزه با تورم بود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا