اقتصادی

مهاجرت فعالان صنعت فرش به ترکیه

یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران با بیان اینکه بیمه فرش باف در اوایل سال جاری در دستکاری بودجه حذف شد ، گفت: هزینه بالای واردات فرش دست دوم کار تولیدکنندگان را با مشکل روبرو کرده است. برای تعمیر و خدمات پس از فروش کار مرمت مجبور به مهاجرت به ترکیه است.

مرتضی حاجی آقامیری در گفت وگو با یومیر ، با اشاره به صادرات فرش به ارزش 72 میلیون دلار در سال 1398 اظهار داشت: سال گذشته آمار كامل صادرات فرش منتشر نشده اما آمارها نشان می دهد صادرات فرش در سال گذشته بین 60 دلار بوده است. و دلار. میلیون و 70 میلیون دلار. “تقریباً مشابه سال 1398 بود. این کمترین میزان صادرات در 40 سال گذشته است.

وی با بیان اینکه علاوه بر تحریم ها ، برخی موانع قانونی داخلی برای صادرات فرش دستباف در کشور وجود دارد ، به عنوان مثال اظهار داشت: در فرش های برگشتی طبق ماده 121 قانون اجرایی قانون گمرک ، بازگرداندن کالاهای دست دوم به کشور نیاز به آداب و رسوم دارد. گران شده است این امر باعث شده فرش های ایرانی که در بازارهای مختلف انباشته شده اند ، امکان بازگشت به کشور و صادرات با ارزش افزوده بیشتر را نداشته باشند و تولیدکنندگان با مشکل تعمیر و خدمات پس از فروش مواجه هستند.

مهاجرت نیروی کار ایرانی به ترکیه

به گفته وی ، در چنین شرایطی ، نیروهای کار مرمت مجبور شده اند به ترکیه مهاجرت کنند.

بودجه بیمه بافندگان عوضی حذف شد

میری همچنین گفت که بیمه قالی بافی در حین دستکاری بودجه توسط مجلس شورای اسلامی در اوایل سال جاری برداشته شده است. به تأیید شورای نگهبان رسید و در صحن علنی مجلس تصویب شد ، اما کمیسیون و هیئت رئیسه مجلس بودجه بیمه بافندگان فرش را که ضربه بزرگی به صنعت فرش دستباف است ، قطع کردند.

وی با اشاره به تعهدات ارزی صادرکنندگان گفت: تعداد زیادی کارت ویزیت هنوز به حالت تعلیق درآمده است. از طرف دیگر ، پیشنهادهای ارائه شده برای اصلاح سیستم ها با وجود تأیید مقامات هنوز عملی نشده اند.

مشکلات در تمدید کارت ویزیت شما

یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف با بیان اینکه بسیاری از فروشندگان فرش ایران در بازار تهران در اتاق هایی با حسن نیت فعالیت می کنند و مالک مال نیستند اظهار داشت: این افراد مالکیت ندارند و نمی توانند کد رهگیری اجاره دریافت کنند. باعث شد کارت ویزیت آنها تمدید نشود. بنابراین بسیاری از این افراد با این قوانین از کار خود خارج می شوند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بازار داخلی گفت: قدرت خرید مردم پایین است و تولیدکنندگان در بازار داخلی نمی توانند موفق شوند. زیرا تورم باعث افزایش قیمت فرش و کاهش قدرت خرید مردم شده است. پتو یک نیاز خانوادگی نیست.

به گزارش یومیر ، طبق آمار منتشر شده توسط مرکز ملی فرش ایران ، صادرات فرش دستباف در دو ماه نخست سال جاری در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته از نظر ارزش 84.6 درصد و وزن 275 درصد افزایش یافته است. با این حال ، این آمار در 9 ماهه سال 1399 16.4٪ از نظر وزن و 4.9٪ از نظر ارزش افزایش یافته است.

در اوایل سال جاری ، معاون وزیر گمرک ایران در نامه ای به وزیر صمت ، از کاهش صادرات فرش دستباف از حدود 50 میلیون دلار در سال 1399 خبر داد و راه حلی را پیشنهاد کرد ، از جمله معافیت صادرات فرش دستباف ایران از بازگشت ارز برای تسکین روند فعلی وضعیت طبق آداب و رسوم ، صادرات این کالا در سال 1372 به اوج خود رسیده و حدود دو میلیارد دلار بوده و برای پنج تا هفت میلیون نفر شغل ایجاد کرده است اما به تدریج در سال 1397 و پس از اعمال تحریم ها به حدود 240 میلیون دلار کاهش یافته است. در سال 1398 به 70 میلیون دلار و در سال 1399 به 50 میلیون دلار رسیده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا