استان ها

عید قربان؛ عیدی برای تهذیب نفس

یومیر/مازندران عید قربان؛ قربانی نفس و بازگشت انسان به مقام تقرب الهی است که در سایه مبارزه با هواهای نفسانی و تهذیب، خودسازی و بهره گیری از فرصت‌های ناب به دست می‌آید.

آداب و رسوم عید قربان در شهرها و روستاهای مازندران از رنگ و بوی خاص برخوردار است.

 بزرگان خانواده عموما پدران و پدربزرگ‌ها معمولاً چند روز مانده به عید قربان گوسفند نر را خریداری می‌کنند. نوه‌ها، از روز قبل به آنجا رفته تا صبح عید قربان  در مراسم نماز ویژه این روز عید و زمان خواندن دعای عید قربان و ذبح گوسفند در آنجا حضور داشته باشد.

 پس از استخاره فردی از اعضای خانواده دعای عید قربان را می‌خواند و معمولا بر طبق رسوم یک دست از یک گوسفند به کسی که دعا خوانده تعلق می‌گیرد.

در برخی خانواده‌ها برخی از اعضای خانواده برای گرامیداشت و ادای تکلیف در این روز با شریک شدن در امر خرید گوسفند این عمل را به صورت مشترک به جای می‌آورند.

 از گذشته هم مرسوم بوده که در کوچه و خیابان‌ها پس از قربانی کردن گوسفند عده‌ای برای خرید پوست و پشم گوسفند اقدام کرده‌ و از آن برای صنایع تولید چرم آن را به دباغی‌ها می‌فروختند تا این صنعت پویا باشد.

عده‌ای از مردم نیز پس از ذبح گوسفند نذورات خود را که قطعه‌هایی از گوشت بود بین همسایگان اطراف و افراد نیازمند توزیع می‌کردند.

آمادگی کمیته امداد مازندران برای دریافت نذورات عید سعید قربان

در راستای سهولت اجرای این سنت پسندیده، کمیته امداد امام خمینی(ره)  نیز از حضور ۳۵۰ پایگاه، شامل ادارات کمیته امداد، مراکز نیکوکاری، پایگاه‌های مستقر در میادین اصلی شهرها خبر داد و گفت: این سازمان آماده دریافت نذورات و احسان مردم خیر و نیکوکار در روز عید سعید قربان است.

 فعالیت ۵۰ قربانگاه در سراسر مازندران

میثم معافی مدیرکل کمیته امداد استان مازندران در آستانه عید سعید قربان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همچون سال‌های گذشته نذورات مردم نیکوکار استان در قالب نقد و غیر نقد جمع آوری شده و در اختیار محرومان و نیازمندان قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ قربانگاه برای این امر درنظر گرفته شده، گفت: مکان‌های قربانگاه‌ها، در سراسر استان با نظارت دامپزشکی برپا است.

پیش‌بینی ۶۰ میلیارد تومانی نذورات اهدایی عید قربان

مدیر کل کمیته امداد خاطرنشان کرد: در سال گذشته مازندرانی‌ها بیش از ۴۸ میلیارد تومان در قالب وجه نقد و گوشت قربانی به نیازمندان مساعدت نموده و پیش‌بینی می‌شود امسال این رقم به ۶۰ میلیارد تومان برسد.

وی گفت: نذورات قربانی جمع آوری شده با اولویت سالمندان، زنان سرپرست خانوار، ایتام، کودکان بد سرپرست، خانواده‌های دارای بیماران صعب العلاج و غیره در همان روز عید و در سریع‌ترین زمان ممکن توزیع خواهد شد.

مدیرکل کمیته امداد مازندران گفت: مشارکت مردم در پویش «نذر قربانی » با هر مبلغ امکان‌پذیر است و کمیته امداد بر اساس نذورات نقدی جمع آوری شده و نیت افراد مشارکت کننده نسبت به تهیه دام زنده و ذبح و توزیع گوشت قربانی بین نیازمندان اقدام خواهد کرد.

معافی با اشاره به روش‌های غیرحضوری  جهت مشارکت مردم در پویش «نذرقربانی» گفت: کد دستوری#۱*۰۱۱*۸۸۷۷*،  سایت همدلی، نیکوکاری الکترونیک مازندران به آدرس takl.ink/Hamdeli.mzn  و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۹۰۰۰۰۱۵۰۵ نزد بانک ملی آماده دریافت نذورات است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا