استان ها

شروع ساماندهی محوطه تاریخی گندی‌شاپور با اعتبار ۳ میلیارد ریال

به گزارش یومیر ، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خوزستان ، یعقوب زالقی امروز شنبه 10 اکتبر 1999 اظهار داشت: “مکان های حفاری شده و مقبره یعقوب لیث صفاری در دستور کار قرار دارد.”

وی ادامه داد: یکی از سازه های آبی که ساماندهی آن در دستور کار قرار دارد ، پل شماره 1 سایفون است که تعمیر اضطراری پل ها ، مقاوم سازی ، رفع خطر و ترمیم قسمت های آسیب دیده سازه در حال اجرا است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی گندی شاپور و ایوان کرخه با اشاره به ساماندهی پل شماره 2 سایفون افزود: ساماندهی این پل در حال انجام است.

وی همچنین در مورد ساماندهی منطقه حفر شده توضیح داد: “این قسمت از عملیات همچنین شامل پاکسازی اطراف سنگر حفر شده ، حفاظت و مرمت فضاهای معماری حفر شده با سقف های کاهگلی ، کنترل و دفع بارش (آبهای سطحی) و بازسازی و ترمیم دیوارهای فرو ریخته است. “

زالقی با بیان اینکه مقبره یعقوب لیث صفاری قسمت دیگری از منطقه گندیشاپور است که سازماندهی آن در دستور کار قرار دارد ، افزود: در اطراف ساختمان اقدامات در این مقبره در حال انجام است.

وی افزود: “پیش بینی می شود این پروژه كه از اوایل آنلاین با اعتباری بالغ بر سه میلیارد ریال از اعتبار توسعه ملی آغاز شده است ، تا پایان اكتبر آینده ادامه یابد.”

مدیر سایت میراث فرهنگی گندیشاپور و ایوان کرخه خاطرنشان کرد: تفاوت اصلی بین عملیات حفاظت و مرمت امسال با سالهای گذشته این است که در عملیات فعلی تمام سایت ها و ساختمان های پایه شامل سازه ها و پله های تاریخی ، کاوش ها و آرامگاه یعقوب لیث منظم شود. “

گندی شاپور یا جندی شاپور یکی از مهمترین شهرهای دوره ساسانی است که توسط شاهپور اول ایجاد شد. از ابتدای جبلیش ، جندی شاپور به تدریج به یکی از مراکز علمی و پزشکی جهان تبدیل شد. جندی شاپور باستان ، که تنها بقایای آن در اطراف شهر دزفول باقی مانده است ، آغاز شکل گیری اولین سیستم آموزش عالی جهان بر اساس اسناد تاریخی است. همچنین اولین دانشگاه جهانی به دستور اولین شاپور ساسانی در این شهر تاسیس شد. این دانشگاه اولین مرکز علمی در جهان بود که 1750 سال پیش در دوران ساسانی در آن دوره پزشکی ، فلسفه و نجوم آموزش داده می شد.

شهر باستانی جندی شاپور با مساحت 800 هکتار در 12 کیلومتری شهر دزفول در حوالی روستای اسلام آباد واقع شده است. بقایای این شهر در تاریخ 15 سپتامبر 1941 به شماره 46 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

48

دکمه بازگشت به بالا