در قسمت قبلی حضرت علی (ع) زخمی شده است صحبت شد در این قسمت کوتاه از بهبودی او.
الف ابوالفتوح رازی می نویسد وقتی ابن ملجم امام را زخمی کرد و اطرافیانش از ناامیدی و امید بی تاب شدند ، با خوشحالی گفت کاری کرده است که هرگز زنده نمی ماند. نوشته شده است كه وی برای انجام مأموریت خود شمشیری به هزار درهم و هزار درهم برای مسموم كردن آن خریداری كرد ، به طوری كه راهی برای نجات امام وجود نداشت و در این عمل به دنبال لذت خدا و بالاترین بهشت بود. مشهد ، 1371 ، ج 15 ، ص 389).
ب- امام با اینکه حال بسیار بدی داشت اما از آگاهی از دیگران غافل نبود. اصبغ بن نباته ، یکی از اصحاب می گوید: ما بیرون نشسته بودیم ، حسن (ع) آمد و خواست که ما برویم ، اما من همچنان ماندم و گریه کردم. وقتی علی (ع) متوجه شد ، اجازه داد که به دیدن او بروم. او یک سربند زرد داشت ، و تمام ریش و صورتش مملو از خون بود (همان ، ص 390).
ص. در چنین شرایطی که گرفتار رنج و درد زخم و همچنین ترسو و خشونت مهاجم عصبانی است ، البته باید فقط به انتقام و مجازات فکر کرد ، اما امام در عین حال دردناک و بی رحم است به جز اخلاق و او به قانون فکر نمی کند ، بنابراین او دو توصیه مهم به فرزندان خود می کند:
ابن ملجم زندانی شماست ، بنابراین با او مانند یک زندانی رفتار کنید ، نه یک قاتل. او را به خوبی تغذیه کنید و لباسهای نرم بپوشانید (یعقوبی ، تاریخ ، بیروت ، جلد 2 ، ص 212).
2. اگر من بمیرم ، قاتل من را به تنهایی برگردانید و از مثله كردن بدن او ، كه معمولاً برای خنثی كردن خشم انجام می شد ، خودداری كنید و اگر زنده مانده ام ، می دانم چه باید بكنم. ببخشید یا متقابل کنید (ابن عبد البر ، استیعاب ، بیروت ، 1992 ، ج 3 ، ص 1125).
Tt رعایت مرزهای الهی یا به تعبیر مدرن حقوق بشر یک ضرورت یک زندگی متمدن و فراتر از آن است ، این یک امر اخلاقی است و رعایت آن یک ضرورت است. نقض مرزهای قانونی و اخلاقی بنیان زندگی اجتماعی / انسانی را سست می کند ، همانطور که لیاقتش را داشت و انتظار می رفت که انجام دهد ، حتی در این صورت ، او در مورد آن فکر می کند و خشم را دلسرد می کند و باعث ناراحتی بیش از حد ، رفتار غیرقانونی یا غیراخلاقی می شود.
این یک اصل مهم در فرهنگ دینی / ارزشی است: بزرگی جنایت هرگز بیش از آنچه در شرع / قانون مشخص شده مجازات مجازات می شود (مائده / 8) ، و خداوند قطعاً متجاوزان را دوست ندارد (بقره / 190).
* عضو م theسسه علوم و فرهنگ اسلامی