عمومی

سوگواره‌ای برای امام؛ نقاهت علی(ع)

در قسمت قبلی حضرت علی (ع) زخمی شده است صحبت شد در این قسمت کوتاه از بهبودی او.

الف ابوالفتوح رازی می نویسد وقتی ابن ملجم امام را زخمی کرد و اطرافیانش از ناامیدی و امید بی تاب شدند ، با خوشحالی گفت کاری کرده است که هرگز زنده نمی ماند. نوشته شده است كه وی برای انجام مأموریت خود شمشیری به هزار درهم و هزار درهم برای مسموم كردن آن خریداری كرد ، به طوری كه راهی برای نجات امام وجود نداشت و در این عمل به دنبال لذت خدا و بالاترین بهشت ​​بود. مشهد ، 1371 ، ج 15 ، ص 389).

ب- امام با اینکه حال بسیار بدی داشت اما از آگاهی از دیگران غافل نبود. اصبغ بن نباته ، یکی از اصحاب می گوید: ما بیرون نشسته بودیم ، حسن (ع) آمد و خواست که ما برویم ، اما من همچنان ماندم و گریه کردم. وقتی علی (ع) متوجه شد ، اجازه داد که به دیدن او بروم. او یک سربند زرد داشت ، و تمام ریش و صورتش مملو از خون بود (همان ، ص 390).

ص. در چنین شرایطی که گرفتار رنج و درد زخم و همچنین ترسو و خشونت مهاجم عصبانی است ، البته باید فقط به انتقام و مجازات فکر کرد ، اما امام در عین حال دردناک و بی رحم است به جز اخلاق و او به قانون فکر نمی کند ، بنابراین او دو توصیه مهم به فرزندان خود می کند:

ابن ملجم زندانی شماست ، بنابراین با او مانند یک زندانی رفتار کنید ، نه یک قاتل. او را به خوبی تغذیه کنید و لباسهای نرم بپوشانید (یعقوبی ، تاریخ ، بیروت ، جلد 2 ، ص 212).

2. اگر من بمیرم ، قاتل من را به تنهایی برگردانید و از مثله كردن بدن او ، كه معمولاً برای خنثی كردن خشم انجام می شد ، خودداری كنید و اگر زنده مانده ام ، می دانم چه باید بكنم. ببخشید یا متقابل کنید (ابن عبد البر ، استیعاب ، بیروت ، 1992 ، ج 3 ، ص 1125).

Tt رعایت مرزهای الهی یا به تعبیر مدرن حقوق بشر یک ضرورت یک زندگی متمدن و فراتر از آن است ، این یک امر اخلاقی است و رعایت آن یک ضرورت است. نقض مرزهای قانونی و اخلاقی بنیان زندگی اجتماعی / انسانی را سست می کند ، همانطور که لیاقتش را داشت و انتظار می رفت که انجام دهد ، حتی در این صورت ، او در مورد آن فکر می کند و خشم را دلسرد می کند و باعث ناراحتی بیش از حد ، رفتار غیرقانونی یا غیراخلاقی می شود.

این یک اصل مهم در فرهنگ دینی / ارزشی است: بزرگی جنایت هرگز بیش از آنچه در شرع / قانون مشخص شده مجازات مجازات می شود (مائده / 8) ، و خداوند قطعاً متجاوزان را دوست ندارد (بقره / 190).

* عضو م theسسه علوم و فرهنگ اسلامی

دکمه بازگشت به بالا