استان ها

سال گذشته اشتغال ۵۴۰۰ مازندرانی در بخش کشاورزی محقق شد

یومیر/مازندران رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران به موفقیت جهاد کشاورزی در سالی که گذشت اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱با افزایش تولید محصولات کشاورزی مواجه بودیم که از مرز ۸ میلیون تن گذشت همچنین تعهد ایجاد اشتغال پنج هزار و ۴۰۰ نفر در این بخش نیز محقق شد.

حسن عنایتی عصر شنبه ۲۰ خردادماه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران با اظهار اینکه برای امیدبخشی در جامعه باید برای تحقق امنیت غذایی کشور تلاش کنیم، اظهار کرد: شعار امسال هفته جهاد کشاورزی”امنیت غذایی و گشایش سفره‌های مردم” بر اساس شعار سال طراحی شده است.

وی با اشاره به اینکه مازندران بخشی از نیازهای غذایی کشور را تامین می‌کند، افزود: مازندران ۲۵ درصد گوشت سفید، ۴۲ درصد برنج، مرکبات و سایرمحصولات کشاورزی کشور را تولید می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اجرای الگوی کشت را طرحی موفق در مازندران دانست و اضافه کرد: پارسال بیش از ۱۴۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی و ملی تعیین تکلیف شد این طرح تا پایان سال ۱۴۰۳ به بیش از ۵۵۰ هزار هکتار می‌رسد تا ضمانت اجرایی برای کشاورزان و تولیدکنندگان باشد.

این مسئول با اعلام اینکه مازندران در حوزه صادرات محصولات کشاورزی رشد خوبی داشته است، تصریح کرد: سال گذشته صادرات مرکبات از راه دریایی به چین و روسیه را داشتیم.

عنایتی به فعالیت در حوزه شیلاتی اشاره کرد و گفت: در مازندران با اجرای پرورش ماهی در قفس، ماهیان استخوانی موفق بوده‌ایم و در همین بخش ۸۵ میلیون قطعه بچه ماهی در رودخانه‌های استان رها سازی شد.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به کاهش بارندگی ۳۰ درصدی در سال زراعی جاری اشاره کرد و گفت: امسال با نشاء کاری زودهنگام، انجام شخم زمستانه و بارندگی‌های بهاره در سال جاری تا کنون ۲۰۵ هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان نشاء کاری شد.

عنایتی با بیان اینکه نشاء کاری امسال نسبت به سال گذشته حدود ۱۰هزار هکتار کمتر است، تصریح کرد: امسال با کاهش ۵۰ درصدی کشت ارقام پرمحصول برنج نسبت به سال گذشته مواجه هستیم که موجب نگرانی ما است.

به گفته عنایتی سال گذشته حدود ۷۰ هزار هکتار از زمین های شالیزاری زیر کشت ارقام پر محصول کیفی رفته بود، اما امسال حدود ۳۰ هزار هکتار از نشاکاری برنج از ارقام پر محصول و مابقی از ارقام طارم هاشمی و طارم محلی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران درباره تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان، اظهار کرد: همه ما در تغییر کاربری اراضی کشاورزی کوتاهی کرده‌ایم اکنون احکام زیادی برای قلع و قمع در اختیار جهاد کشاورزی است. اما به دلیل کمبود امکانات به خصوص ماشین آلات برای تخریب، اجرای حکم به کندی پیش می‌رود.

این مسئول با بیان اینکه ساخت و ساز غیر مجاز و انحراف از طرح های کشاورزی از مشکلات استان مازندران محسوب می‌شود، افزود: دولت با هماهنگی دستگاه قضا در صدد حل مشکلات تغییر کاربری های غیر مجاز در استان است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا