عمومی

سالانه یک میلیون هکتار از اراضی کشوربه بیابان تبدیل می‌شود

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: سالانه یک میلیون هکتار بیابان‌زایی در کشور داریم.

سالانه یک میلیون هکتار از اراضی کشوربه بیابان تبدیل می‌شودبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عباسعلی نوبخت همچنین افزود ۳۰۰ هزار هکتار کانون بحرانی در کشور وجود دارد که خسارت آن سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون دلار است و اگر بخشی از اعتبار تخصیص داده شده به حوزه پیشگیری تعلق بگیرد، نیاز به‌صرف این هزینه نیست.

نوبخت با بیان این که مراتع کشور بیش از ۸۴ میلیون هکتار است، افزود: اگر طوری حکمرانی کنیم که با حداقل خسارت بیشترین بهره‌برداری را داشته باشیم، می‌توانیم حداقل ۵۰ میلیون هکتار از اراضی مرتعی را از لحاظ کیفیت شناسایی کنیم که تحقق آن بدون مردم امکان‌پذیر نیست.

نوبخت خاطرنشان کرد: به همین دلیل نظام‌نامه مردمی‌سازی منابع طبیعی را آماده کرده‌ایم و برای اثربخشی نتیجه آن با همکاری سازمان تات این موضوع را ارائه خواهیم کرد.

این مقام مسوول افزود: ۱۸ تا ۲۰ میلیون اراضی کشاورزی داریم که در بخش قابل‌توجهی از آن کشاورزی انجام نمی‌شود و معاونت‌ها به‌جای مدیریت درست به این فکر می‌کنند که سطوحی از اراضی منابع طبیعی به‌عنوان مثال اراضی شیب‌دار در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری بیان کرد: آینده‌پژوهی از واجبات حوزه منابع طبیعی است، زیرا برخی اقلیم‌ها به دلیل دخالت نابه‌جای بشر از دست رفته و نیاز است آینده‌پژوهی کنیم تا کاربری این مناطق از بین نرود.

نوبخت ادامه داد: هدف اصلی ما حفظ پوشش جنگل، مرتع و بیابان است چرا که در برخی مناطق فرسایش خاک بیش از ۷۰ تن در هکتار است.

 

دکمه بازگشت به بالا