اجتماعی

سازمان ملل: با افزایش فقر در افغانستان، انگیزه کاشت تریاک بیشتر شده است

بر اساس گزارش سازمان ملل، تولید تریاک در افغانستان به طور چشمگیری افزایش یافته و برای پنجمین سال متوالی از 6000 تن فراتر رفته است.

به گزارش وب سایت افغانستان تایمز، بر اساس گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل، افغانستان 320 تن هروئین در سراسر جهان تولید می کند. همچنین 6800 تن تریاک در سال 2021 تولید کرد که نسبت به سال قبل 8 درصد افزایش داشت.

بر اساس این گزارش، با قدرت گرفتن طالبان در این کشور که بزرگترین تولیدکننده تریاک در جهان است، بلاتکلیفی در مورد این تجارت افزایش یافته و این امر منجر به افزایش قیمت تریاک شده است. با تشدید فقر در این کشور جنگ زده، انگیزه کاشت این دارو نیز افزایش یافته است.

از آنجایی که کشاورزان شروع به کاشت خشخاش در نوامبر می کنند، برداشت تریاک در سال آینده به تصمیمات آنها در این ماه بستگی دارد.

بر اساس این گزارش، درآمد حاصل از تریاک و مشتقات آن در سال جاری به 1.8 میلیارد دلار تا 2.7 میلیارد دلار افزایش یافته است. مالیات بر کشت، تولید و تجارت تریاک منبع بالقوه پرسود مالی برای بازیگران غیردولتی در کشور است.

تا سال 2020، افغانستان حدود 85 درصد از تولید تریاک جهان را به خود اختصاص داده است. اقتصاد این کشور مدتهاست که وابسته به فروش تریاک بوده است و ایالات متحده نتوانسته است کشت غیرقانونی آن را در طول 20 سال حضور خود در این کشور متوقف کند.

بر اساس این گزارش، با افزایش شدید تولید مت آمفتامین در افغانستان در سال های اخیر، اقتصاد مواد مخدر غیرقانونی بیش از پیش پیچیده شده است. تقاضای بالای منطقه ای و جهانی برای مت آمفتامین همراه با بازار اشباع مواد افیونی ممکن است تولید مت آمفتامین و سایر داروهای مصنوعی را بیشتر گسترش دهد.

در این گزارش، سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از این موضوع، خواستار کمک «فوری» جامعه جهانی به مردم افغانستان شد و گفت: به عنوان یک کمک عمومی به سازمان ملل، باید فورا خدمات اساسی را به مردم ارائه کند. افغانستان به منظور: حمایت از کاهش مداوم کشت، تولید و تقاضا برای مواد مخدر غیرقانونی.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا